![L.Berninis. Karališkieji laiptai (Scala Regia). Vatikanas.1663-66 m.](iliustr/Bernini_1663-6_Scala_Regia_small.jpg)
|
1.
Baroko stilius atsirado Romoje ir išplito po visą Europą.
Jo raida
susijusi su kontrreformacija ir jėzuitų veikla, taip pat su
monarchiniu valdymu ir reprezentacine feodalinių dvarų kultūra.
Todėl
barokas traktuojamas ir kaip kontrreformacijos bei absoliutizmo menas. Taigi, barokas pasižymi
pompastika ir puošnumu.
![L.Berninis. Šv. Petro aikštė ir bazilika. Roma. 1657-68 m.](iliustr/barok_arch_small.jpg)
|
2.
Visoms baroko epochos meno šakoms būdingi šie bendri požymiai:
galingas banguojantis judesys, polinkis į patosą bei teatrališkus
efektus; iliuzionizmas; plastinė modeliuotė naudojantis šviesotamsos
poveikiu; visų meno šakų pritaikymas architektūrai,
kuriant menų sintezės kūrinį.
![L.Berninis. Šv. Petro sostas (altorius) ir baldakimas. Šv. Petro bazilika. Roma. 1657-66 m.](iliustr/baro_int.jpg)
|
3.
Tapyboje atsirado daug Šv. Rašto istoriją ir šventųjų
gyvenimus vaizduojančių paveikslų, kuriuose
transcendentinis turinys perteikiamas perdėm natūralistiškai.
![Karavadžas. Tomas netikintysis](iliustr/17tap_small.jpg)
|
4.
Baroko tapybos didžiausiu laimėjimu laikomos Iubų
freskos. Jų grandiozinio erdviškumo viršūnė buvo
iliuzionizmas. Tapyba, optiškai pralauždama sienų ir lubų plokštumas,
kuria vientisos, begalinės interjerų erdvės iliuziją. Didelis
vaidmuo tenka sienų bei lubų tapybai ir stiuko dekoracijoms.
![A.Pocas. Jėzuitų misionieriškos veiklos alegorija. Šv. Ignoto bažnyčia. Roma. 1685-94 m.](iliustr/barberi1_small.jpg)
|
|
5.
Skulptūros kūriniai pasižymi dramatiška, patetiška
temų interpretacija, teatriškumu. Figūros vaizduotos
psichologizuotais veidais, iškalbingais gestais, energingais judesiais,
sudėtingomis spiralinėmis pozomis. Kompozicijoje apstu kreivių,
įstrižainių, formų kontrastų, šviesos ir tamsos
efektų.
![L.Berninis. Apolonas ir Dafnė. 1622-25 m.](iliustr/barok_sk_small.jpg)
|
6.
Pagrindinė
skulptorių veiklos sritis buvo bažnyčių ir rūmų
dekoravimas, be kita ko, jie kūrė antkapinius paminklus ir
portretinius biustus, raitelių statulas ir parkų skulptūras.
![L.Berninis. Šv. Teresės ekstazė. 1645-1652 m.](iliustr/therese21_small_small.jpg)
|
7.
17a. mene išskirtinę vietą užima tapyba. Baroko epocha praplėtė
vaizduojamų daiktų ratą, praturtino šią dailės
sritį naujais žanrais. Tapytojai mėgo šiltus tonus ir švelnius
spalvų perėjimus, juos traukė šviesos ir tamsos žaismas, daug dėmesio skyrė medžiagiškumo
perteikimui.
![Vermejeris. Grojanti mergina](iliustr/vermej_delft_small_small.jpg)
|
8.
Suklestėjo molbertinė tapyba, kaip antai žanrinė tapyba,
peizažas ir natiurmortas. Žymiausiu naujojo stiliaus pradininku buvo
M.Karavadžas (M.Caravaggio), kurio šviesotamsos tapyba smarkiai paveikė
kitus dailininkus (karavadžistai).
![Karavadžas. Bachas](iliustr/karavad_small_small.jpg)
|
9.
Baroko taikomoji dekoratyvinė dailė prabangi, didinga, paradinė.
Jai būdinga įmantrios formos, sudėtingi kreivų linijų
siluetai, tiršta ornamentinė puošyba, gausios skulptūrinės
detalės, polichromija, paauksavimai.
![Kaizerio laiptai ir lubų freska, vaizduojanti kaizerio Karlo VI apoteozę](iliustr/barok_interj.jpg)
|
10.
Prancūzijoje barokas siejosi su vyravusiu klasicizmu. Jo apraiškų
būta skulptūrose, paveiksluose, dekoratyvinėje tapyboje. Ryškiausias
prancūzų klasicistinio baroko pavyzdys – Versalio rūmų
ansamblis.
![Versalis](iliustr/Versailles021_small_small.jpg)
|
11.
17 a. mene susiformuoja nacionalinės mokyklos: olandų, flamandų,
ispanų, prancūzų.
![Bušė. Pavasario pastoralė. 1749 m.](../9_rokoko/iliustr/buse_pavasario_pastorale1749_small.jpg)
|
12. 16
a. pabaigoje Flandrijos
(dabartinės Belgijos) menas sudaro atskirą nacionalinę mokyklą.
17 a. Flandrija liko karališkosios Ispanijos valdžioje. Paplito į prabangą
linkęs barokas. Suklestėjo tapyba, įgijusi ryškių nacionalinių
bruožų.
![P.Rubensas. Leokipo dukterų pagrobimas](iliustr/mrub4.jpg)
|
13.
Žymiausi
flamandų dailininkai: P.P.Rubensas, A.
van Deikas, J.Jordansas. Šie dailininkai tapė impozantiškus
mitologinio ir religinio žanro paveikslus, portretus, peizažus.
Jų kūriniai daugiausia dinamiškų kompozicijų, ryškaus
kolorito.
![A. van Deikas. Karalius Karolis I. 1635 m.](iliustr/vDyck_charles-I_1635_small.jpg)
|
14.
Ispanijoje dailę
labai stipriai veikė bažnyčia. Šioje šalyje buvo daug
vienuolių, o bažnytinės apeigos ir tradicijos buvo išsikeroję
net ispanų buityje. Bažnyčia duodavo dailininkams užsakymus,
diktuodavo temas ir daug ką drausdavo. Ispanų dailė dažniausia
persmelkta religinių nuotaikų.
![El Grekas. Apreiškimas. 1595-1600 m.](iliustr/elGr_apreisk1595-1600_small.jpg)
|
15.
Žymiausi ispanų tapytojai: El Grekas, Franciskas
de Surbaranas, Džiuzepė
de Ribera, Diegas
Velaskesas
![D.Velaskesas. Meninos. 1656-57 m.](iliustr/08menina1_small_small.jpg)
|
16.
Bažnytinė
dailė Olandijoje retai sutinkama. Nėra ir monarcho dvaro
mecenato, o aristokratų skaičius – minimalus. Būtent
miestelėnai, pirmiausia turtingas prekybinis miesto patriciatas,
čia buvo pagrindiniai meno užsakovai.
![Vermejeris. Moteris prie lango. 1660-62 m.](iliustr/vermeer1660-62_small.jpg)
|
17.
Žymiausi olandų tapytojai - portretistas
F.Halsas, buitinio žanro atstovai Vermejeris, van Ostade, J.Stenas, P. de
Hochas, peizažas Reisdalis, natiurmortų meistrai V.Heda, V.Kalfas ir
neprilygstamasis Rembrantas.
![Rembrantas. Sūnaus paklydėlio sugrįžimas](iliustr/rrem1_small.jpg)
|
18.
17
a. Prancūzijoje formavosi į klasikinį idealą
orientuota dailė - klasikinė tendencija. Ji rėmėsi
universalių tobulai ir racionaliai sukomponuotų kompozicijų
paieškomis, priešingomis baroko improvizacijai ir spontaniškumui.
![N.Pusenas. Arkadijos piemuo. 1655 m.](iliustr/pusenas_2_small_small.jpg)
|
19.
17
a. pasižymėjo individualių stilių gausa. Tuo metu
egzistavo atskiroms mokykloms ar dailininkų kartoms būdingos
stilistinės tendencijos. Žymiausi dailininkai: broliai Le Nenai, Džordžas
de la Tūras, ir klasikinės pakraipos Nikolas Pusenas.
![Lui Lenenas. Pieninikės šeima. 1640-50 m.](iliustr/leNen1640_small.jpg)
|