Atsakymai
![Triumfo arka. Paryžius. 1806-30](iliustr/arka_small.jpg)
|
1.
Klasicizmas - Europos ir Šiaurės Amerikos meno stilius. Jis
susiformavo 17a. Prancūzijoje, 18 -19a. I pusėje paplito
kitose šalyse.
Šis
meno stilius, kilęs iš Švietimo epochos idėjų ir klostėsi
sąmoningai atsisakant baroko ir rokoko. Priešintasi
manierizmui, karavadžizmui.
![Ž.O.Engras. Didžioji odaliska. 1814 m.](iliustr/Ingres_1814_Didzioji_odaliska_small_small.jpg)
|
2.
Herkulanumo ir Pompėjos iškasenos sužadino siekį vėl
atgaivinti antikinį meną ir kultūrą, todėl buvo
siekiama atgaivinti antikos ir brandžiojo renesanso idealus.
![A.Kanova. Amūras ir Psichė. 1785-95 m.](iliustr/19sk_small.jpg)
|
3.
Tuo laikotarpiu miestuose buvo kuriamas taisyklingas gatvių
tinklas, plačios atviros aikštės, dideli visuomeninių
pastatų, rūmų ansambliai su taisyklingo planavimo sodais
ir parkais. Šiam stiliui būdingos taisyklingos linijos ir plokštumos,
simetrinis planavimas.
![Nacionalinė galerija. Londonas. 1832-38 m.](iliustr/g_nationalgallery_01_small.jpg)
|
4.
Daugiausia buvo statomi centriško arba stačiakampio plano
pastatai: rūmai, triumfo arkos, vilos, teatrai, mokyklos.
Pastatų formos paprastos, griežtos, atsisakoma puošmenų,
kurių taip gausu buvo baroke.
Klasicizmo
architektūrai būdingi simetriški planai, aiškūs, logiški
tūriai, orderiai, statinio tektoniką išryškinanti puošyba. Centrinė
fasado dalis priminė senovės graikų šventovę.
![Valstybės tarybos pastatas. Viena](iliustr/arch.klas_small.jpg)
|
5.
Klasicizmo skulptūra iš esmės sekė antikiniu menu.
Glotnus, poliruotas marmuro paviršius, tiksliai paryškinti siluetai
suteikia statuloms šaltumo. Gestai santūrūs, idealizuoti
veido bruožai, kaip antikinės kolonos ištįsę grakščios
skulptūros.
![A.Kanova. Paulina Borgezė kaip Venera. 1807 m.](iliustr/klasic_sk_small1_small.jpg)
|
6.
Dailėje nustatyta griežta žanrų hierarchija (aukštieji žanrai
– istorinės, mitologinės, religinės scenos, žemieji
– portretas, peizažas, natiurmortas). Vertinta aiški, vientisa,
statiška kompozicija, formų monumentalumas, pusiausvyra, darna. Temos
beveik visada imamos iš antikinės mitologijos. Net amžininkams
suteikiami antikinių herojų vaidmenys.
![Rudė. Marselietė. Paryžiaus Triumfo arkos reljefas](iliustr/Rude_1833-36_Marseliete_small.jpg)
|
7.
Tapybai buvo sunku rasti autentiškų antikinių pavyzdžių,
todėl tapytojai antikinę skulptūrą ėmė
pavyzdžiu. Jie “lipdė” kūnų formas, pasitelkę
šviesotamsą. Spalvos prislopintos, nesistengiant pertekti atspalvių
ir spalvų perėjimų. Tapyboje
remtasi tiksliu piešiniu, šviesokaita, gludžiu potėpiu,
racionalia kolorito gradacija (rudos spalvos pirmajame paveikslo plane,
žalios – antrajame, mėlynos – tolimajame). Paprastai
paveiksluose buvo vaizduojamos antikos laikų scenos, susijusios su
to meto įvykiais. Parenkami pamokantys siužetai, herojų
poelgiai vaizduojami kaip sektini.
![Ž.L.Davidas. Horacijų priesaika. 1784 m.](iliustr/dav_horac_small_small.jpg)
|