Matisas, Anri (Matisse, Henri; 1869-1954 m.)
Prancūzų tapytojas, grafikas ir
skulptorius.
Vienas iš fovizmo („Fauves”) kūrėjų ir žymiausių
20 a. dailininkų.
Trumpai studijavęs teisę, Matisas, tapęs
G.Moro (G. Moreau) mokiniu, nuo 1890 m. ėmėsi tapybos. Iš pradžių
kopijavo senuosius meistrus, paskui susidomėjo impresionistinę tapyba.
P. Sezano (P. Cėzanne) ir P. Gogeno (P. Gauguin) kūrinių
veikiamas ir susidurdamas su neoimpresionistais, Matisas
formavo savo unikalų, nesikeičiantį, grynomis spalvomis pagrįstą
stilių. Visiškai atsisakius erdvės iliuzijos ir kūno
modeliavimo, dailininkas suplokština vaizdą. Jo kūriniuose spalva (tenkinamasi raudona, žalia
ir mėlyna) tampa svarbiausia išraiškos priemone. Atskiros spalvų dėmės
dažnai griežtai atribojamos viena nuo kitos tamsiu apvadu. Jo kūrinių
tematika: natiurmortai, peizažai, interjerai, moterų
portretai („Odaliskų” ciklas, 3-as deš.) ir moterų aktai,
vaizduojami plokštumine-ornamentine maniera. Vėlyvojoje Matiso kūryboje
dominuoja didelio formato kompozicijos, akcentuojamas dekoratyvumas. Plokštumine
maniera Matisas dekoravo ir interjerus, kaip antai 1949-51 m. koplyčia
Notre-Dame du Rosaire vienuolyno bažnyčioje Vense netoli Nicos – jai sukūrė
sienų tapinių, vitražų ir liturginių reikmenų. Be to,
kūrė skulptūros ir grafikos darbus, taip pat koliažus iš
vadinamų papiers dé coupés, t.
y. guašu nuspalvintų karpinių. Matiso kūryba reikšminga dėl formos
apibendrinimo ir spalvos atskyrimo nuo objekto. Bene žinomiausias jo kūrinys
yra paveikslas „Šokis” (1909-10 m.). Kiti kūriniai: „Raudonoji
harmonija” (1908 m.), „Auksinės žuvelės” (1911 m.), „Sėdinti
moteris su gitara” (1939 m.), „Didelis raudonasis interjeras” (1948
m.).