Senovės graikų menas
Senovės graikų meno ištakos siekia apie 1000 m.
pr. Kr., Kretos ir Mikėnų kultūrą.
Jo nuosekli raida buvo menkai įtakojama kitų
kultūrų ir truko maždaug iki 100 m. pr. Kr. Galiausiai senovės
graikų menas įsiliejo į romėnų meną ir smarkiai jį
paveikė. Tad daugelis senovės graikų kūrinių išliko
romėnų kopijų pavidalu.
Pagrindinis senovė graikų pastato tipas yra šventykla.
Skulptūroje vyrauja kultinės skulptūros ir dekoracinės frizų
skulptūros.
Senovės graikų tapybos nėra išlikę. Apie
graikų tapybą galima spręsti iš to meto aprašymų ir romėnų
kopijų.
Puiki antikos vazų tapyba rodo šios dailės šakos kokybę.
Stilistiniu požiūriu senovės graikų meną
galima skirstyti į keturis didesnius tarpsnius.
Geometrinis menas (1050700 m. pr. Kr.). Šiuo laikotarpiu didžioji skulptūra dar nežinoma. Kuriama mažoji plastika iš molio, akmens ir metalo. Keramika puošiama linijiniais geometriniais raštais tai juostos iš meandrų ir kitų ornamentų. Nuo 8 a. pr. Kr. geometrinį raštą papildo žvėrių ir žmonių figūros.
Archainis menas (700500 m. pr. Kr.) šiam laikotarpiui būdinga monumentali architektūra
ir plastika. Architektūroje, remiantis medžio ir molio senosios statybos
patirtimi, 8 ir ypač 7 a. pr. Kr. statomos akmens šventyklos. Tuo
laikotarpiu susiklostė šventyklos pagrindinė architektūros
forma: stačiakampė patalpa kulto atvaizdui (skulptūrai) su
prieangiu, apsuptu kolonomis. Buvo statoma iš tašyto marmuro, ar kalkakmenio
blokų. 6 a. pr. Kr. vid. galutinai susiformavo dorėninės
architektūros stilius, o nuo 5 a. pr. Kr. jonėnų stilius.
Remiantis šių stilių orderiais, šventyklų pastatų dalys išlaiko
griežtas tam tikro stiliaus proporcijas.
Archaikos laikotarpiu prasidėjo akmens, bronzos ir
molio monumentaliosios skulptūros raida. Pagrindinės temos: kūras
ir kora. Kūras stovinčio nuogo jaunuolio figūra, vaizduojanti
ir dievą, ir atletą, ir mirusįjį. Kora apsirengusios
moters statula, vaizduojanti deivę arba auką dievams. Šiose skulptūrose
nėra jokių individualių bruožų. Figūros frontalios,
statiškos. Žingsnio stovėsena ir prie šonų prispaustos rankos, gal
būt rodo senovės Rytų ir senovės Egipto dailės įtaką.
Archainės plastikos ypatumas vadinama archainė šypsena: lūpų
kampučiai kilstelėti lyg šypsantis; daugelio manymu, tai esąs
pirmasis mėginimas perteikti sielos būseną.
Apie archainę tapybą galima spręsti tik iš
kelių keramikos ir marmuro plokščių, nes sieninės tapybos
neišliko.
Klasikinis menas (500300 m. pr. Kr) architektūroje toliau tobulinamos
proporcijos ir formos, visų pirma šventyklų statyboje. Dorėninį
stilių vis dažniau keičia jonėninis. Apie 400 m. pr. Kr. buvo
sukurtas korintinis kapitelis, tačiau jis plačiau paplito tik
helenistiniu laikotarpiu.
Miestų statyba virsta savarankiška architektūros
šaka. Pirmą kart mėginama jungti pastatus į kompleksą. Žymiausias
šio laikotarpio architektūrinis kompleksas Atėnų akropolis.
Skulptūroje, įveikus archainį sąstingį
pasukama į tikslią žmogaus anatomijos studiją. Tikroviškas
nuogo kūno, jo judesio atvaizdas pasidaro pagrindiniu. Skulptorius
Polikletas, kūręs daugiausia nuogus atletus, įvedė
kontrapostą. Klasikos laikams priklauso ir kiti žymūs skulptoriai:
Lisipas, Mironas, Fidijas ir Praksitelis.
Svarbiausi išlikę kūriniai: Olimpijos Dzeuso šventyklos
metopos (~460 m. pr Kr.), Atėnų akropolio Partenono frizas (5 a. pr. Kr.
II p.) ir bronzinė skulptūra Dievas iš jūros (~ 450 m. pr.
Kr.).
To meto vazų tapyboje vyrauja
raudonfigūris stilius. Tai rodytų, kad ir paveiksluose buvo tapomi šešėliai
ir mėginama pavaizduoti erdvę.
Helenistinis menas (300 m. 1 a. pr. Kr.). Po Aleksandro Didž. užkariavimų
graikų valstybė išsiplėtė į Artimuosius Rytus, taigi,
senovės graikų menas įsiviešpatavo kolonijose. Šiuo laikotarpiu
architektūroje įsivyrauja jonėnų ir korinto orderiai.
Galiausiai juos bandoma jungti. Atsiranda nauji puošnių, reprezentacinių
pastatų tipai. Žymiausiais statinys Pergamo altorius. Urbanistiniu atžvilgiu
mieste dominavo didelė, puošni prekybos aikštė, maudyklos, parkai,
teatrai; pasirodo ir naujas pastato tipas biblioteka.
Aleksandrija ryškus
atikinio miesto pavyzdys. Miestą suprojektavo pats Aleksandras Didysis.
Skulptūros kūrėjams irgi parūpo
glaudesnė kūrinių sąveika. Užuot kūrus prie architektūros
derančias pavienes skulptūras, imamasi savarankiškų figūrų
grupių. Figūros vaizduojamos dinamiškame judesyje, įstrižame kūno
posūkyje, o įspūdžiui sustiprinti naudojama šviesotamsa.
Tapybos originalų neišliko. Tarp Pompėjos Misterijų viloje rastų freskų yra keletas helenistinės tapybos kopijų.