Rokoko stilius
Prancūzijoje,
po karaliaus Liudviko 16, karaliaus saulės, mirties (1715 m.) prasidėjusi
meno epocha vadinama rokoko stiliumi (panc. Rococo, iš rocaille kuris reiškė
tuo metu madingus akmeninius ir kriauklinius sodo papuošimus, taip pat pačius
akmenukus ir kriauklytes).
Rokoko
pirmiausia reiškėsi kaip dekoracijų stilius: lengvi, elegantiški
ornamentai (rokailai), stiuko plastika, auksuotomis detalėmis ir freskomis
puošiamos civilinių ir sakralinių pastatų sienos ir lubos.
Rokoko stilius vyravo pastatų vidaus puošyboje.
Rokoko
suklestėjo apie 1730 m.
Brandaus rokoko epochos pastatai palyginti nedideli ir išoriškai
paprasti rūmai ir gyvenamieji namai vienai šeimai. Mažų salonų
ir buduarų sienas dengė šviesūs paneliai arba veidrodžiai,
kuriuos puošė dekoratyvios kompozicijos iš gėlių, šakų ir
lapų.
Švelnūs pasteliniai perlų pilkumo, auksiniai arba
sidabriniai tonai, blizgančios sidabrinės plokštumos, tyliai skambčiojantys
krištoliniai šviestuvai šiuos kambarius darė panašius į muzikines
dėželes.
Dažnai daiktai ir papuošimai įgaudavo kaprizingai asimetriškas
formas. Visur naudojamas kriauklės motyvas. Tai dalis sienos arba daikto
paviršiaus keistai vingiuojančiais kontūrais pjaustytame rėme.
Madingais
tapo ir visokiausi kinietiško stiliaus papuošimai. Tai buvo atvežtų
į Europą kinietiškų meno amatų dirbinių mėgdžiojimas.
Kėdės ir krėslai apmušti šviesiais audiniais, lenktomis kojelėmis,
lengvos, mažos komodos, sekreterai ir kiti daiktai priminė žaisliukus.
Ir
moterys ir vyrai dėvėjo švelnių tonų šilkinius rūbus,
puošėsi nėriniais ir pudruotais perukais.
Tapyboje dominavo šviesūs rožiniai ir žydri tonai, virpanti
šviesa, paslaptingi peizažo fonai.
Šalia aliejinių dažų dažnai
naudodavo pasteles. Dailininkai tapė šventes
soduose ir teatrinius vaidinimus. Gracingos
damos ir kavalieriai linksminasi poetiškame parkų fone, žaižaruoja šilkiniai
drabužiai.
Lengvumas,
švelnumas ir gracija viešpatavo ir skulptūroje.
Dažnai vaizduojamos besimaudančios moterys, pučiai ir amūriukai.
Labai madingi rokoko epochoje įvairūs porcelianiniai niekučiai. Europoje juos pradėta gaminti Maizeno mieste,
Vokietijoje. Čia galų gale pavyko įspėti Azijoje saugotą
porceliano ganybos paslaptį.
Naujos rokoko idėjos veikė ir parkų projektuotojus. Priešingai simetriškam ir taisyklingam prancūziškojo
baroko parkui, atsirado natūralią gamtą mėgdžiojantis
parkas vingiuotais takeliais su lyg atsitiktinai išmėtytomis medžių
grupėmis.
Toks parkas vadinamas angliškuoju, nors iš tikrųjų ši
idėja gimė Kinijoje.
Rokoko
gimtinė Prancūzija savo architektūroje netrukus atsisakė šio
stiliaus, tačiau Austrijoje ir P. Vokietijoje jis ir toliau gyvavo elegantiškuose
ir gracinguose fasaduose bei vidaus apdailoje. Džiugios, šventiškos
ornamentikos formos klestėjo architektūroje, tapyboje, plastikoje,
kalvystėje ir sąlygojo šių meno šakų sambūvį,
pasireiškiantį rokoko menų sintezės kūriniais.