20 a. I pusės menas
20
a. pirmosios pusės Vakarų Europos šalių meninis gyvenimas apibūdinamas
bendru modernizmo terminu (pranc. modernisme < moderne naujas,
šiuolaikinis). Ypač gausiais ir ryškiais moderniojo meno sąjūdžiais pasižymėjo
pirmieji du amžiaus dešimtmečiai.
19
a. pab.- 20 a. vid. audringa mokslo ir technikos plėtra bei modernizmo
estetikos įsigalėjimas modifikavo statybos meno koncepciją. Metalinės
konstrukcijos ir gelžbetonio karkasas leido atsisakyti vientisų sienų,
orderinės sistemos elementų, uždarų tūrių, griežtų, taisyklingų planų.
Pastato erdvė tapo atvira, laisva ir dinamiška. Ją pradėta organizuoti iš
vidaus", funkciniu ir konstrukciniu sprendimu diktuojant išorinį
architektūros apvalkalą. Modernistinė meninės autonomijos idėja paskatino
atsisakyti ornamentinio dekoro bei dailės priemonių, ryškinti grynąją
architektūrinę raišką: masių ritmiką, konstrukcinę ir inžinerinę sąrangą,
statybinių medžiagų spalvų ir faktūrų derinius. Susiklostė specifiniai
architektūriniai judėjimai bei kryptys: racionalizmas , organinė architektūra,
brutalizmas, metabolizmas. 20 a. 8 dešimtmetyje ėmus plisti postmodernizmo
nuostatoms, atgaivinti kai kurie senieji architektūros principai, pasireiškė
pliuralistinės tendencijos.
Mokslo
ir technikos pažanga, ekonomikos ir pramonės augimas skatino miestų plėtrą,
kuri lėmė ir architektūros pokyčius. Po trumpo art nouveau periodo
kristalizavosi moderniosios architektūros samprata. Šį naują požiūrį
atspindi funkcionalizmas, padaręs perversmą viso pasaulio architektūroje.
Funkcionalistai projektavo atsižvelgdami į užsakovų poreikius ir pastato
paskirtį, gausiai naudojo surenkamas gelžbetonines, karkasines konstrukcijas,
stiklą, metalą ir kt. medžiagas. Racionalistines funkcionalizmo idėjas
Vokietijoje plėtojo Bauhauzo dėstytojai, Olandijoje - de
Stijl grupuotės architektai ir kt. Pirmieji avangardiniai projektai buvo
realizuoti nedideliuose gyvenamuosiuose namuose, vėliau paplito ir
visuomeniniuose bei pramoniniuose pastatuose. Nuo 20 a. trečiojo dešimtmečio
pabaigos iki šeštojo dešimtmečio funkcionalizmas, arba internacionalinis
stilius, tapo vyraujančia architektūros kryptimi.
Naujais ir itin subjektyviais meninės raiškos būdais 20 a. pirmosios pusės
dailininkai stengėsi perteikti dvasinę žmogaus situaciją pakitusiame
pasaulyje, atsakyti į paaštrėjusius egzistencijos klausimus. Meninius
procesus, laikui adekvačių raiškos būdų paieškas intensyvino pramonės plėtra,
industrializacija, Pirmojo pasaulinio karo išgyvenimai, naujausios mokslo
teorijos, Frydricho Nyčės (Friedrich Nietzsche), Henry Bergsono, Zigmundo
Freudo meninės kūrybos koncepcijos bei neoimpresionistų, postimpresionistų
ir simbolistų kūrybinė patirtis. Naujausios tendencijos ryškiausiai
atsiskleidė tapyboje, jos matyti ir kitose dailės šakose, būdinga ir tai,
jog menininkai dažnai dirbo keliose srityse.
20a.
daugiausia kito tapyba, pagal ją ir skirstomos pagrindinės meno kryptys.
20a. izmų kaleidoskopas.
Dailės kryptys skiriasi ne tik tikslais ir išraiškos priemonėmis, bet dažnai
prieštarauja viena kitai. Modernizmo menui būdingas įvairių krypčių
egzistavimas tuo pat metu ir dailininkų jungimasis į grupuotes pagal bendrą
programą. Kai kurios kryptys išsilaiko vos 4-5 metus. Vieno dailininko kūryboje
dažnai matome daug stilistinių periodų. Jo kūryboje svarbiausia
originalumas, individualumas. Dėl to nuolat stengiamasi ieškoti naujų, ankščiau
nenaudotų išraiškos priemonių ir medžiagų, arba kurti kažką visiškai
naujo, nematyto. Tai meninių skandalų laikotarpis. Siurrealistų
skandalai, baliai. Dailininkas yra nepriklausomas, laisvas, dažnai netgi šokiruojantis.
Menas tampa elitiniu, dažnai masiniam žiūrovui neprieinamu, nesuprantamu. Todėl
meną reikia paaiškinti. Pirma pasirodo manifestas, paaiškinantis publikai idėją
ir patį kūrinį. Dažnai kūrinys be paaiškinimo neegzistuoja.
20
a. pirmosios pusės moderniosios skulptūros raida susijusi su pakitusia
formos samprata, kurią veikė įvairūs meniniai sąjūdžiai. Ypač didelės
įtakos turėjo Ogiusto Rodeno (Auguste Rodin) kūryba, kubizmas, menininkų pažintis
su Afrikos ir kitų šalių primityviuoju menu. Tuo laikotarpiu dirbo daug garsių
individualaus braižo dailininkų.
20 a. pirmosios pusės taikomoji dailė pasižymi funkcionalumu: dirbiniuose
glaudžiai siejasi daikto paskirtis, forma, medžiaga ir technika. Iš
Vokietijos, Švedijos, Austrijos, Šveicarijos plitusios funkcionalizmo idėjos,
paprastos daikto formos, pritaikytos masinei gamybai, kultas įsitvirtino
daugelyje šalių. Prancūzijoje, kur taikomosios dailės, kaip individualios kūrybos,
samprata buvo ilgaamžė, dekoratyvumo tradicijos išsilaikė beveik iki trečiojo
dešimtmečio vidurio. Šiuolaikinio dizaino idėjos centru tapo Bauhauzas,
pagrindęs svarbiausius jo principus. Taikomosios dekoratyvinės dailės raidai
didelės įtakos turėjo 1925 m. Paryžiuje surengta Dekoratyvinės dailės ir
moderniosios pramonės paroda, paspartinusi art deco stilistikos, būdingos trečiojo
ir ketvirtojo dešimtmečio taikomajai dailei, sklaidą.
Modernizmo apogėjus tapatinamas su
tarpsniu nuo 20a. pradžios iki I pasaulinio karo, kai V.Europos kultūros
centruose intensyviai formavosi bei viena kitą keitė modernizmo kryptys.
Modernizmas skirstomas į du etapus: klasikinį (trukusį iki II pasaulinio
karo) bei vėlyvąjį (trukusį nuo pokario iki 7 dešimtmečio II pusės,
postmodernizmo atsiradimo). Klasikinis modernizmas formavosi V.Europoje, vėlyvasis
modernizmas JAV. Klasikinį sudaro fovizmas, ekspresionizmas, kubizmas,
futurizmas, konstruktyvizmas, dada, siurrealizmas bei smulkesnės kryptys. Vėlyvąjį
sudaro abstraktusis ekspresionizmas, popartas, opartas, potapybinė abstrakcija,
enviromentas, hepeningas ir kt.