S
Sakralinė dailė religinė dailė, dailės kūriniai, išreiškiantys tikėjimą aukštesniosiomis galiomis.
Salonas 1 reprezentacinė rūmų arba apartamento patalpa. 2 rašytojų, dailininkų, filosofų visuomenės veikėjų susirinkimas, reguliariai vykstantis globėjo namuose. 3 periodinė naujausių dailės kūrinių paroda. 4 komercinė įstaiga, rengianti parodas, prekiaujanti dailės kūriniais.
Sarkofagas karstas iš medžio, terakotos, metalo arba akmens.
Scenografija
teatro dailė, dailės šaka: spektaklio dekoracijų, rekvizito, kostiumų,
grimo, apšvietimo projektavimas.
Sekreteras
rašomasis
stalas, primenantis dviejų aukštų spintelę. Apatinė dalis su stalčiukais
ar durelėmis, viršutinė su stalčiukais, lentynėlėmis.
Sepija
rudi dažai,
gaminami iš moliuskų. Taip vadinamas ir šia technika sukurtas kūrinys.
Sezanizmas
20 I
pus. modernistinės tapybos tendencija, postimpresionizmo atmaina. Būdinga
paprasta, logiška kompozicija, aiškus, konstruktyvus piešinys, subtilios
spalvos.
Sfinksas
Iš žmogaus
ir gyvulio formų sudaryta mitologinė pasakų būtybė. Egipte tai liūtas su
vyro, Graikijoje liūtė su moters galva.
Sfumato
tapymo būdas
be ryškių kontūrų, modeliuojant formą švelniais šviesos ir šešėlių
perėjimais.
Sgrafitas
sienų
tapybos technika. Siena dengiama keliais (dažniausiai 2-3) skirtingos spalvos
tinko sluoksniais. Paskui viršutinis sluoksnis dalimis nupjaunamas aštriu
instrumentu. Atidengiant apatini tinką kuriama kelių spalvų ornamentinė arba
figūrinė kompozicija.
Sienų tapyba
monumentaliosios dailės rūšis, tapybos kūriniai, puošiantys pastatų
eksterjerą ir interjerą sienas, lubas, skliautus, atramas ir kt.
Signatūra
paties
dailininko kūrinyje pažymėtos savo vardo ir pavardės pirmosios raidės arba
visa pavardė.
Signetė
mažas
bokštelis ant stogo kraigo ties transepto sankryža.
Simbolis
sutartinis ženklas, žymintis kokią nors sąvoką ar idėją.
Simbolizmas
19 a.
pab. meno kryptis, kuriai būdinga intuicijos ir emocijų sureikšminimas, atitrūkimas
nuo tikrovės, svarbiausios meninės išraiškos priemonės simboliai,
asociacijos, užuominos.
Simultanizmas
orfizmas
Sinchromizmas
20 a. 2 deš. modernistinės tapybos kryptis, artima orfizmui. Būdingos
abstrakčios geometrizuotos formos, intensyvios spalvos.
Sintetizmas
tapybos metodas, taikytas Pont-Aveno mokyklos dailininkų. Tapytojai,
atsisakę tiesioginių gamtos studijų ir geometrinės perspektyvos taisyklių,
vaizdavo supaprastintas, apibendrintas formas.
Sintezė
įvairių
elementų, objektų dalių jungimas į visumą.
Siurrealizmas
20
a. III-V-to dešimtmečio modernistinio meno kryptis. Dailės kūriniuose tikrovės
detalės dažnai tapomos natūraliai, meistriškai, tačiau iškraipomos daiktų
savybės, pabrėžiamas sugretinimo absurdiškumas. Būdinga tematika - sapnai,
haliucinacijos, erotika.
Skliautas
išgaubtas
pastato stogas, lenktos lubos.
Skulptūra
vaizduojamosios dailės šaka, trimatės formos kūriniai. Kuriama (lipdoma,
kalama, drožiama, liejama) iš įvairiu medžiagų. Svarbiausios formos:
statula, grupė, biustas, medalis, moneta.
Soboras
svarbiausia rusų ortodoksų vyskupijos ar vienuolyno cerkvė.
Spausdinimo būdai
iškiliaspaudė, giliaspaudė, plokščiaspaudė, trafaretinė spauda.
Spindulinis stilius
spindulinė gotika, 13 a. vid. - 14 a.
pab. prancūzų brandžioji
gotika.
Stabile, stabilis
kitaip stabili konstrukcija. Šiuolaikinė metalo skulptūros sąvoka.
Kitaip nei mobili konstrukcija statiška skulptūra. Abi sąvokos iš pradžių
buvo taikomos A. Kolderio (A. Calder) kūriniams.
Statula apvalioji
skulptūra, vaizduojanti stovintį žmogų, gyvūno ar fantastinės būtybės
figūrą.
Stekas
skulptoriaus įrankis lipdomai formai modeliuoti.
Stiklo dirbiniai
taikomosios dailės šaka: dekoratyviniai (, indai, stiklo plastika, bižuterija
ir kt.), buitiniai (indai, veidrodžiai, tara ir kt.) ir architektūriniai
(vitražai, šviestuvai ir kt.) dirbiniai iš stiklo.
Stilizacija
kūrinyje
vaizduojamų tikrovės objektų apibendrinimas formų ir spalvų
supaprastinimas siekiant dekoratyvumo įspūdžio.
Stiukas
greitai
kietėjanti masė, sumaišyta iš gipso, kalkių, smėlio ir klijų, naudojama
reljefinei architektūros puošybai.
Studija
pagalbinis dailės kūrinys; mokomasis studento darbas; menininko kūrybinė
dirbtuvė.
Suprematizmas
20 a. 2 deš. - 3 deš. pr. rusų modernistinės dailės kryptis,
geometrinės abstrakcijos atmaina. Elementarios formos (kvadratas, stačiakampis,
trikampis ir kt.) dėstytos dinamiškomis grupėmis plokštumoje arba erdvėje.
Plastinėmis priemonėmis siekta greitį, skrydį, energiją, išreikšti
grynos, bedaiktės erdvės pojūtį.
Svogūniškasis kupolas
platėjantis kupolas, savo forma primenantis svogūną, labiausiai paplitęs
Senovės Rusios architektūroje.