Atsakymai
|
1.
Keramika – viena seniausių taikomosios dekoratyvinės dailės šakų.
Jos kilmė siekia priešistorinius laikus. Lietuvos teritorijoje
moliniai indai buvo naudojami jau 4 tūkstantmetyje pr. Kr. iki 10 a.
puodai buvo lipdomi rankomis, įspaudžiant ornamentą – nuo jo pobūdžio
atskirų laikotarpių keramika ir gavo pavadinimus – šukelinė,
virvelinė, brūkšniuotoji, grublėtoji.
|
2. 10 a. pr. Lietuvoje pradėtas vartoti rankinis žiedžiamas
ratas.
|
3.
Rankomis gerai išminkydavo molį. Ant tekėlo, kurį suko koja nuo savęs,
būdavo formuojamas puodas. Šalia sukamo rato stovėjo indas su
vandeniu, moliui padrėkinti. Gaminius, kuriuos padarydavo vasaros metu,
džiovindavo pavėsyje, o žiemą – trobelėje ant lentynų, arčiau
krosnies.
Indus glazūruodavo prieš degimą.
|
4.
Degimo
krosnis – deglyčia – būdavo lauke. Krosnies aukštis siekdavo 2
m., sienos daromos nedegtų plytų. Priešingose pusėse ji turėjo
dvi kūrenimo angas. Liepsna per dugno skyles siekdavo patį krosnies
viršų. Puodus degdavo naktį, nes tamsoje iš liepsnos spalvos
matėsi, ar gaminiai jau išdegė. Tada užgesindavo ugnį, o angas užversdavo
žemėmis ir palikdavo pamažu ataušti, kad nuo skersvėjo ar greito atšalimo
indai nesusproginėtų.
|
5.
Pagal
paskirtį liaudies keramika skirstoma į tris grupes:
buitinę –
indai maistui gaminti, laikyti ir vartoti,
architektūrinę – įvairūs
keraminiai pastatų elementai, kokliai,
dekoratyvinę – urnos,
vazos, skulptūrėlės, švilpukai, žvakidės.
|
6.
Vienus indus juosia duobučių, taškų, brūkšnelių, vingelių,
trikampėlių, eglučių eilės, kitų – rozetės, įvijos. Lietuvių
keramikoje vyravo neryškios spalvos. Aiškus siluetas, formos, raštų
ir spalvų darnumas, gerai juntama medžiaga lemia liaudies keramikos
meninę vertę.
|
7.
Tinkamos keramikai žaliavos ne visur buvo, todėl molinius indus
tausodavo. Suskilusius, o kartais ir naujus sutvirtindavo, apipindami
medžio tošies juostelėmis. Jas vyniodavo įstrižai, todėl
sudarydavo netaisyklingus rombus. Pasitaiko aklinai apipintų tošies
juostelėmis indų.
|
8.
Buitinių ir dekoratyvinių keramikos dirbinių puošimui buvo naudojama
polichrominė tapyba. Dirbinių paviršius papuoštas raudonos, žalios,
gelsvos, baltos spalvos glazūra.
|
9.
Viena iš apvaliosios skulptūros apraiškų keramikoje – moliniai žaislai.
Jiems būdinga
laisvas modeliavimas, lakoniška, apibendrinta forma, išraiškingi
siluetai.
Švilpukai, kuriuos iš atlaidų ir mugių suaugusieji parveždavo
vaikams: antelės, gaideliai, lapės, šuneliai, kiaulytės, ant žirgelio
ar avino jojantys raiteliai. Kaimo puodžiai šiose mažose, paprastose
skulptūrėlėse perteikė būdingas paukščių, gyvūnų savybes,
suteikdami joms humoro.
|