Vaizduojamoji dailė, dailės šaka: kūriniai, kuriems būdingi iliuziniai arba sąlygiški tikrovės vaizdai. Pagal medžiagas ir išraiškos būdus vaizduojamoji dailė skirstoma į grafiką, skulptūrą, tapybą, o pagal temas – į žanrus. Vaizduojamosios dailės priemonėmis atspindimos tam tikro istorinio laikotarpio filosofinės, religinės, socialinės idėjos, keliamos moralinės, psichologinės, visuomeninės problemos. Vaizduojamosios dailės elementų turi ir taikomosios dailės dirbiniai (dažniausiai jų dekoras).
Jau antikos filosofai skyrė menus, mėgdžiojančius gamtą (tapyba,
skulptūra, poezija Aristotelio mimezes teorijoje), ir menus,
papildančius gamtą naujais pavidalais. 15 a. menų sampratą
imta riboti nuo mokslo bei amatų ir sieti su tapyba, skulptūra,
architektūra, muzika, poezija, teatru, šokiu. 16-17 a. šioje
grupėje bandyta išskirti „piešimo menus“ – tapybą,
skulptūrą, architektūrą (Giorgio Vasari), „vaizdinius
menus“ – tapybą, skulptūrą, poeziją
(Claude Francois Menestrier). 18 a. Charles’is Batteux įtvirtino dailiųjų (arba
grožinių) menų sąvoką, su kuria susiejo tapybą,
šokį, architektūrą ir retoriką. Šis terminas prigijo
daugelyje kalbų (pranc. Les beaux arts, angl. Fine Arts, vok. schöne
Künste, lenk. sztuki piękne, rus.
изящные
искусства). 19
a.
dailiųjų menų sąvoka susiaurėjo ir priartėjo prie
dabartinės vaizduojamosios dailės reikšmės. 20
a. viduryje ir II
pusėje, suklestėjus abstrakčiajai dailei ir paplitus mišrioms
meninės kūrybos rūšims, tokia klasifikacija prarado
aktualumą. |
||||||
atgal |