Atsakymai
![Romaninis reljefas](iliustr/roman_sk.jpg)
|
1.
Viduramžių architektūros ir dailės stilius,
plitęs 11-12I a. (kai kur – ir 13 a.) po Karolingų
renesanso. Romanika – pirmoji po antikos tikra Vakarų
meno epocha. Nepaisant regioninių skirtumų, romanika
laikoma pirmuoju universaliu, beveik visoje Europoje pasireiškusiu
stiliumi. Romaninis stilius buvo paplitęs Vakarų ir Centrinėje
Europoje, kai kuriose Rytų Europos ir Artimųjų Rytų
šalyse.
Stiliaus paplitimą skatino vienuolynų (benediktinų,
cistersų) kultūra.
![Kliuni. Vienuolyno bažnyčia. 1088-1118 m.](iliustr/cluny1088-1118.jpg)
|
2.
Būdingi pastatai – pilys, vienuolynai, bažnyčios. Statyta
iš tašytų akmens luitų (kiautinis mūras, kvadrinis mūras).
Statiniuose ryškūs gynybinės architektūros bruožai:
paprastos geometrinės formos, uždari tūriai, sunkios
proporcijos, storos sienos, nedaug angų, aukštos vidaus patalpos,
santūri puošyba.
|
3.
Sakralinėje architektūroje vyravo lotyniškojo kryžiaus plano
bazilikos, dengtos cilindriniais arba kryžminiais skliautais, paremtais
kontraforsais sutvirtintomis sienomis bei kolonomis ar pilioriais.
Bažnyčių fasaduose komponuoti 1 arba 3 portalai, 1
arba 2 bokštai; dar 2 bokštai kartais statyti transepto galuose.
Centrinis bokštas (rečiau kupolas) mūrytas transepto ir navų
sankirtoje. Presbiteriją juosė 3, 5 arba 7 apsidžių
vainikas; apsidės statytos ir prie transepte įrengtų
koplyčių.
|
4.
Svarbiausia romanikos naujovė – visų patalpų
perdengimas skliautais (centr. navos – kryžm. briaunuotuoju
skliautu).
Skliautų perdengimas įvestas perstatant Špėjerio katedrą
1082 m., nuo 12 a. vidurio ji paplito visur. Ši pažanga pasitarnavo sienų
skaidymui (pvz., aklinėmis arkadomis, nykštukinėmis
galerijomis, lizenomis ir arkatūromis) bei sąlygojo architektūrinės
plastikos suklestėjimą.
|
5.
Romaninėje architektūroje atsirado gausi figūrinė ir
ornamentinė portalų, kapitelių, frizų, fasadų
ir altoriaus užtvarų puošyba. Figūrinis kapitelis virto
vienu būdingiausių romanikos bruožų.
Romaninėje
skulptūroje vyravo reljefai, bet buvo atgaivinta ir monumentalioji
plastika (krucifiksai, Madonų statulos).
Skulptūros ir tapybos paskirtis – perteikti krikščionišką
Išganymo teoriją ir krikščionių pasaulėvaizdį
vaizduojamąja simbolių kalba.
![Paskutinis teismas. Timpano reljefai. Konko Šv. Fua bažnycia. 1124-1135 m.](iliustr/zoom1_small.jpg)
|
6.
Šiuo laikotarpiu tapyta norint papuošti pastatus: dekoruojamos sienos,
medinių lubų plokštumos. Kurtos
sienų tapybos kompozicijos, pasižymėjusios linijiniu piešiniu,
primityviomis formomis, elementariais spalvų deriniais. Puošyboje
vyravo Šv. Rašto temos bei siužetai, teologinės bei moralinės
alegorijos, simboliai; plačiai taikyti simbolinės reikšmės
augaliniai ir gyvūniniai motyvai
|
7.
Tikro klestėjimo romanikoje susilaukė miniatiūrų bei
stiklo tapyba.
Vokietijoje, Prancūzijoje, Ispanijoje intensyviai plėtotos
rankraščių iliuminacijos.
|
8.
Visoje romanikoje didelę reikšmę turėjo taikomosios dailės
dirbiniai: nuolat tobulėjo emalio technika ir auksakalystė,
atsirado monumentalių bronzos dirbinių (bažnyčių
durys, krikštyklos).
Taikomojoje
dailėje išsiskyrė juvelyriniai dirbiniai ir liturginiai
reikmenys (ypač meniški dramblio kaulo relikvijoriai, portatiliai,
knygų aptaisai). Formavosi emalio tradicijos (Limožo emalis,
pertvarinis emalis).
|
9.
Savitas bažnyčios tipas susiformavo svarbiame piligrimų
kelyje į Kompostelos Santjagą (pvz., Tulūzoje, Konke); jo
formos (triforijus, empora, deambulatoriumas su koplyčių
vainiku, pakopinis choras) vėliau turėjo reikšmės
gotikos stilistikai.
|