Atsakymai

|
1.
Gotikinis stilius - brandžiojo ir vėlyvojo viduramžių
laikotarpio Europos architektūros ir dailės stilius.
Atsirado po romanikos ir gyvavo 12-14 a.
Susiformavo Prancūzijoje, iki 16 a. paplito po kitas Vakarų
Europos kultūriniam sluoksniui priklausančias šalis.

|
2.
Amatų ir prekybos augimas paskatino miestų plėtotę.
Miestus, kurie kūrėsi prie vandens kelių, valdovo pilies
ar vienuolyno, juosė gynybiniai įtvirtinimai. Stichiška
statyba ir vietos stoka dažnai lėmė netaisyklingą, ankštą
apstatymą. Būstai ręsti net iki 4-5 aukštų.
Saugantis gaisrų, vis dažniau vengta medžio, taikytas akmens arba
plytų mūras.

|
3.
Atsirado naujos paskirties pastatų rūšys: amatininkų
cechų ir pirklių gildijų namai, prekybos halės.
Miesto centre statyta rotušė ir katedra.

|
4.
Skiriami trys gotikos etapai: ankstyvasis (12 a. II pus.-13 a.
pr.); brandusis (13 a. vid.-14 a. pab.); vėlyvasis (14 a. pab.- 15
a.). Kiekvienoje šalyje gotika įgijo savitų bruožų.
Pvz., Prancūzijoje susiklostė vadinamas spindulinis stilius,
liepsnojanti gotika, Anglijoje – ankstyvasis anglų stilius,
dekoracinis stilius, statmeniškasis stilius.

|
5.
Gotikos bažnyčios – lotyniškojo kryžiaus plano 3 arba 5 navų
bazilikos (vėliau – haliniai pastatai) su erdvia presbiterija,
apjuosta deambulatorijumi ir apsidolių vainiku. Stulpai, nerviūros,
kontraforsai ir arkbutanai sudarė “griaučius”, kurie galėjo
stovėti patys savaime. Todėl siena prarado laikančios
konstrukcijos paskirtį.
Kontraforsai ir arkbutanai jų išorei teikia savitumo. Fasade –
du bokštai.

|
6.
Susiformavo būdingi architektūriniai ir puošybiniai elementai
(giluminis portalas, rožė, vimperga, pinaklis, kryžiažiedis,
pumpuras, masverkas).

|
7.
Smailiaarkiai langai buvo puošiami vitražais.
Puošyba
pabrėžė bažnyčios architektoniką, vaizdavo Šventojo
Rašto scenas, atspindėjo laikotarpiui būdingą visatos
sandaros supratimą.

|
8. Vėl
atsirado apvalioji skulptūra. Didelė dalis skulptūrų
buvo susijusi su architektūra: figūros rėmėsi į
sieną. Tai aukštos, lieknos, grakščios, ilgais klostytais
drabužiais figūros. Apvalioje (dažnai medinėje) skulptūroje
– naujos temos: Dievo Motina su kūdikiu Jėzumi, Kristaus
kentėjimai.

|
9.
Bažnyčiose sumenko freskų reikšmė. Pradėjo sparčiai
plėtotis altorių tapyba. Tapyboje vyravo plokščių
paveikslai (molbertinė tapyba). Rutuliojosi knygų tapyba,
pvz., valandų maldynų apipavidalinimas.

|