Atsakymai
|
1.
Renesanso pavadinimas kilęs iš italų žodžio "rinascimento"
ir reiškia "atgimimas".
Tai Vakarų ir Centrinės Europos šalių kultūros ir
visuomeninės minties raidos epocha – pereinamasis nuo viduramžių
prie naujųjų amžių kultūros laikotarpis (Italijoje
14-17a., daugelyje kitų šalių -15-16a.).
|
2.
Renesansui būdinga ryškus meno ir mokslo pakilimas, jų
pasaulietinės tendencijos, antikos kultūros tradicijų
atgaivinimas. Įsigalėjo tikėjimas asmenybės
protu, universaliomis kūrybinėmis galiomis. Imta tyrinėti
gamtą, ieškoti realybės vaizdavimo dėsnių. Iškeltos
grožio ir harmonijos idėjos, jas bandyta išreikšti idealių
proporcijų sistemomis.
|
3.
Formavosi nauja pasaulėžiūra, kurios principų kūrėjai
ir skleidėjai vadinosi humanistais, norėdami pabrėžti,
kad jų studijų ir veiklos objektas yra žmogus, jo sukurtos
vertybės.
|
4.
Skiriamas
protorenesansas ir du pagrindiniai renesanso tarpsniai: ankstyvasis (15
a.) ir brandusis (15 a. pab. –16 a. I ketv.). Kai kurie tyrinėtojai
nurodo ir vėlyvojo renesanso laikotarpį (16 a. II-IV ketv.),
kitų priskiriamą manierizmui. Mokslinėje literatūroje
šie periodai dažnai įvardijami atitinkamais itališkos kilmės
terminais: duecento (it. tryliktas amžius), trecento (keturioliktas amžius),
quattrocento (penkioliktas amžius), cinquecento (šešioliktas amžius).
|
|
5.
Ankstyvojo renesanso laikais – nuo 1430 iki 1500 m. – klestėjo
visos meno šakos: architektūra, skulptūra, tapyba.
|
6.
Architektūroje
remtasi senovės graikų ir romėnų palikimu: buvo
naudojami antikiniai orderiai ir konstrukcinės sistemos – įvairių
tipų arkos, cilindriniai, kryžminiai skliautai, kolonos,
piliastrai, vietoj bokštų – kupolai. Architektūroje
atsiranda naujo tipo statiniai: miestų rūmai, užmiesčio
vilos, universitetai, našlaičių prieglaudos, ligoninės.
Pastatų kompozicijai būdinga simetrija, horizontalumas,
saikingos dekoratyvinės formos, taisyklinga, šviesi vidaus erdvė.
|
7.
Renesanso epocha atnaujino ir tapybą. Dailininkai vėl grįžo
į gamtą, išmoko tiksliai perteikti erdvę, šviesą
ir šešėlius, natūralias pozas, įvairius žmogaus
jausmus. Sparčiai plėtojosi molbertinės dailės
formos, prasiplėtė siužetų, technikų skalė,
pradėjo klostytis žanrai. Greta religinės tematikos, imta
kurti istorines, mitologines scenas, portretus.
|
8.
Naujasis
jo stilius visų pirma išsiskiria tuo, kad atsisakoma Kvatročento
tapybai būdingo aiškaus kontūro. Leonardas neištrina formos
ribų, tačiau sušvelnina jas, panaudodamas labai subtilų
šviesos ir šešėlių perėjimą vienas į kitą.
Ši Leonardo sukurta tapymo maniera vadinama sfumato.
|
9.
Renesanse skulptūra atsiskyrė nuo architektūros. Salėse,
aikštėse ir rūmuose skulptūras galima apžiūrėti
iš visų pusių. Vaizduojami šaunūs, narsūs žmonės,
iš Biblijos pasirenkami tokie personažai, kurie buvo panašūs
į energingus renesanso žmones.
Skulptūroje paplito viduramžiais nebūdingos kompozicinės
formos (biustas, raitelio statula) ir rūšys (paminklinė
skulptūra). Dažniau vartotas marmuras, bronza,
terakota. Domėtasi žmogaus anatomija, vaizduotas apnuogintas kūnas.
|
10.
Visuose menuose žmogus
pirmą kartą atsiskleidė kaip asmenybė. Brandžiojo
renesanso kultūros židiniai – Roma ir Venecija (Venecijos
mokykla). To laikotarpio architektas Bramantė,
Mikelandželas, Sansovinas suprojektavo monumentalių pastatų, didelių ansamblių.
Dailei būdinga profesinis meistriškumas, didingos, apibendrintos
formos.
Tapyboje išryškėjo dėmesys erdvinei perspektyvai, spalvos ir
plastinio modeliavimo efektams (sfumato) . Išgarsėjo Leonardo da
Vinčio, Rafaelio, Mikelandželo,
Džiordžionės, Ticiano kūryba.
|
11.
16 a. pr. italų renesanso idėjos prekybinių, politinių,
kultūrinių ryšių keliais ėmė plisti kitose
Europos šalyse. Ten jos susipynė su vietinėmis tradicijomis,
gajais vėlyvosios gotikos bruožais, manierizmo reiškiniais.
Daugelyje Europos šalių renesanso dailė ir architektūra
pasižymi mišriomis formomis, paviršutiniška antikos paveldo įtaka,
todėl joms netaikoma italų renesanso periodizacija.
Fragmentiškas gamtos stebėjimas, jautrumas tam kas būdinga, iškilu
ir nepakartojama, o ne tam, kas gražu ir harmoninga – visa tai ir
sudaro Šiaurės tapybos realizmą. Jis dažnai mieliau siejamas
su vėlyvąja viduramžių kultūros faze, o ne su tuo,
ką vadiname antikinės kultūros paveldėtojoje
Italijoje prasidėjusiu Atgimimu.
|
12.
Anksčiausiai
Renesanso idėjos išryškėjo Nyderlanduose, o tiksliau –
pietinėje jos dalyje, Flandrijoje.
Nyderlandų Naujojo stiliaus kūrėjai, kaip ir italų
amžininkai, neatmetė internacionalinio stiliaus, perėmė
jį kaip atskaitos tašką.
16 a. Flandrijos tapybą apibūdina du pagrindiniai bruožai:
Italijos dailės asimiliavimas bei tradicinių religinių
siužetų papildymas, įvedant naujas temas.
|
13. Visi pasaulietiniai
žanrai atsirado tarp 1500 ir 1600 metų. Natiurmortas, peizažas,
buitinės scenos buvo neatsiejama Nyderlandų religinės
tapybos dalis. Ilgainiui šie žanrai virto savarankiškais ar
dominuojančiais.
|
14.
Vokiečių Renesanso tapyboje – su labai retomis išimtimis
– nepamatysime italų Renesanso tapybai būdingo harmoningo
erdvės ištęstumo, pakilios ramybės. Vokietijos dailininkai nesugebėjo pavaizduoti
žmogaus figūros taip, kaip ją vaizdavo italai. Brutaliu,
detaliu realizmu, haliucinacijų fantastiškumu, baimingos nuotaikos
perteikimu vokiečių tapyba daug autentiškiau perteikia realų
gyvenimą, tuo tarpu italų renesanso dailė išreiškia
daugiau grožio ir žmogiškumo idealus. |
|
15.
Svarbiausias Šiaurės šalių laimėjimas 15 a. –
spausdintinės grafikos technikos išradimas, plačiai pradėtas
naudoti tiek apipavidalinant knygas, tiek kuriant savarankiškus kūrinius.
Pirmoji knyga buvo Maince po 1450 m. Johano Gutenbergo išspausdinta
Biblija. Knygų spausdinimas plačiai paplito visoje Europoje,
pakeldamas civilizaciją į aukštesnį lygmenį.
Neatsitiktinai kai kurie istorikai šį išradimą laiko savotiška
skiriamąja linija tarp Viduramžių ir Naujųjų laikų.
|