Mikelandželas (Michelangelo Buonarotti, 1475-1564 m.)
Italų skulptorius, tapytojas ir architektas;
savo daugiapusiškumu - universalus renesanso saulėlydžio genijus; baroko
pirmtakas.
1488 m. Mikelandželas buvo Florencijos tapytojo D. Girlandajo (Ghirtandaio)
mokinys; skulptūros jis mokėsi 1489 m. pas Bertoldo di Džiovani
(Bertoldo di Giovanni).
Mikelandželo ankstyvajai kūrybai turėjo įtakos domėjimasis
antika (Lorenco di Mediči antikinės kolekcijos studijavimas) ir Džioto
(Giotto), Mazačio (Masaccio) ir Donatelo (Donatello) darbai.
Žymiausi jo jaunystės metų kūriniai – „Pieta” Romoje,
Šv. Petro bazilikoje (apie 1498-1501 m.), ir „Dovydas” Florencijos
akademijoje (1501-04 m.) su ryškia orientacija į antikinę skulptūrą.
Vėlesnės skulptūros rodo Mikelandželą tolstant nuo antikos
idealų ir stiprėjant manierizmo tendencijas. Šeši dideli užsakymai
per 60 paskesnių metų atskleidė jo kūrybos galią.
Jis
daugiausia nuveikė skulptūros srityje.
1505 m. buvo pakviestas į Romą kurti popiežiaus Julijaus II antkapinio
paminklo. Kiti to meto darbai: sėdintis „Mozė” (1515-16 m.)
ir „Sukaustytas vergas” (1513 m.). Paminklas, prie kurio Mikelandželas
darbavosi daugiau kaip 30 metų, liko nebaigtas, nes jam vis tekdavo imtis kitų
užsakymų. Nuo 1508 m. iki 1512 m. jis tapė Siksto koplyčios skliautus
Vatikane; 1534-41 m. sukūrė „Paskutinio teismo” freską jos
altorinei sienai.
Siksto koplyčios freskos laikomos žymiausios tapytojo Mikelandželo kūriniais.
Architektas Mikelandželas kūrė planus ir projektus; jam tiesiogiai
vadovaujant tik maža jų dalis buvo įgyvendinta.
Nuo 1520 m. projektavo Bibliotheca Laurenziana Florencijoje vestibiulį ir
laiptus, kuriuose jau ryškėja esminės baroko laiptinių statybos
idėjos. Apie 1520-34 m. jis ėmėsi nebaigtų darbų Šv.
Lauryno bažnyčios Mediči koplyčioje Florencijoje. Šventiškai
rimtą kupolinę patalpą jis papuošė skulptūromis
(„Paros dalys”).
1538 m. pertvarkė Kapitolijaus aikštę Romoje pirmą naujų laikų
uždarą aikštės ansamblį.
1546 m. jam buvo pavesta vadovauti Šv. Petro bazilikos statybai Romoje; be kitų
darbų, projektavo jos kupolo konstrukciją.
Jau 1532 m. Mikelandželas parengė piešinių ir eilėraščių,
daugiausia meilės sonetų, rinkinį; jį dedikavo kilmingam
romiečiui Tommaso Cavalieri'ui.
Skaitytoją sukrečia Mikelandželo vaizduojamų žmonių
skaudus vienišumas.
Jo kūryba stulbino jau amžininkus, kurie praminė jį „Dieviškuoju”.
G.Vasaris laikė jo kūrinius renesanso meno viršūne. Mikelandželas
įveikė sustabarėjusius apribojimus ir rado naujų, platesnių
meninės išraiškos galimybių. Jo įtaka vaizduojamajai dailei
neblėso šimtmečius.