Piteris Paulius Rubensas (Rubens, Peter Paul, 1577-1640 m.)
Flamandų
tapytojas, žymiausias tenykščio baroko atstovas.
Išaugęs iš Nyderlandų romantizmo tradicijos, pirmojoje kūrybos fazėje
Rubensas buvo persiėmęs italizuotu manierizmu.
Savitą stilių atrado apsigyvenęs Italijoje (1600-08 m.). Mantujoje, būdamas
kunigo Vincenzo I Gonzagos rūmų dailininku, nutapė trijų dalių altorinį
paveikslą jėzuitų bažnyčiai (1604-06 m.).
Vėliau, kunigaikščio siųstas, iškeliavo į Romą ir Ispaniją. Grįžęs į
Olandiją sparčiai kilo – pasidarė didelės dirbtuvės vadovu, diplomatu
kunigų rūmuose Prancūzijoje, Ispanijoje ir Anglijoje; galop tapo žymiausiu tų
laikų tapytoju.
1609
m. vedė Isabellą Brant. Paveikslas „Dailininkas su žmona sausmedžio
paunksnėje” (1609-10 m.) buvo jo vestuvinė dovana.
Maždaug iki 1620 m. susiformavo būdingas Rubenso stilius, kurio požymiai –
gyvybe trykštančios figūrų formos, aistringi judesiai ir vaiskios spalvos.
Itin mėgo tapyti putlius nuogų moterų kūnus.
Iš pradžių dominavę šviesotamsos kontrastai ilgainiui užleido vietą
ramesniam apšvietimui.
Paveikslų tematika – mitologinės, istorinės ir religinės scenos, medžioklės
ir kovų vaizdai, portretai ir peizažai.
Rubensas buvo vienas iš labiausiai pripažintų savo laiko tapytojų, garsus
diplomatas. Kūrė aristokratų šeimoms, perėmė šio visuomenės sluoksnio
manieras, buvo labai išsilavinęs, turtingas, turėjo daug sekėjų ir gerbėjų.
Jo dirbtuvėje, be mokinių A. van Deiko (A. van
Dyck), dirbo
ir daug savarankiškų meistrų, kurie specializavosi tapyti tam tikrus Rubenso
paveikslų motyvus (gamtovaizdžius, gyvūniją, stafažą); čia dirbo
Snaidersas (Snyders), Udenas, Wildensas, de Vosas ir kt.
Vėlesni, net paties Rubenso pasirašyti paveikslai nėra jo nutapyti visai
savarankiškai. Šiais laikais manoma esant maždaug 500 „tikrų”
Rubenso drobių, sukurtų be niekieno pagalbos.
Po 1630 m. Rubensas, vis labiau traukdamasis iš visuomenės gyvenimo, leido dienas
savo Steno pilyje netoli Antverpeno („Peizažas su Steno pilimi”, 1636
m.).
Jo išmokslinti vario raižytojai, vadinami Rubenso raižytojai, rūpinosi jo kūrinių
grafinių kopijų platinimu visoje Europoje, todėl jie padarė didžiulį
poveikį amžininkams ir būsimų kartų dailininkams.
Kiti žymūs kūriniai: „Kryžiaus pakėlimas” (1610-11 m.);
„Ėmimas
nuo kryžiaus” (1612-14 m.); „Didysis Paskutinis teismas”
(1615-16 m.); „Leukipo dukterų pagrobimas” (1615-20 m.);
„Pasmerktųjų kritimas
į pragaro liepsnas” (1618-20 m.); „Amazonių mūšis” (161520
m.); „Begemoto ir krokodilo medžioklė” (1615-16 m.);
„Marijos Mediči gyvenimo”
paveikslų ciklas
(1621-25 m.); „Šv. Ildefonso altorius” (1630-32 m.);
„Elena Formen su
kailiniu apsiaustu” (apie 1638 m.).