Pikasas, Pablas (Picasso, Pablo; 1881-1973 m.)
Ispanų tapytojas, grafikas ir skulptorius.
Pikasas vienas žymiausių 20 a. dailininkų, nuolat pasinėręs
kūrybiniuose ieškojimuose ir niekad nepatenkintas pasiektais rezultatais.
Nuo 1904 m. jis gyveno Paryžiuje; ten iš pradžių patyrė A. Tulūz-Lotreko
(H. Toulouse-Lautrec), V.van Gogo(V. van Gogh) ir P. Sezano (P. Cėzanne)
įtaką. Jo kūrybą iki 1920 m. galima suskirstyti į
keletą laikotarpių. Žydrasis laikotarpis (1901-04 m.) gavo pavadinimą
dėl paveiksluose vyraujančių melsvų atspalvių; jiems būdinga
pesimisitinė nuotaika („Lygintoja”, 1904 m.). Tolesnis rausvų tonų
kūrinių laikotarpis vadinamas rausvuoju (1906-07 m.). Šių paveikslų
mėgstamos figūros – fokusininkai ir arlekinai („Sėdintis
fokusininkas su vaiku”, 1906 m.). Vėliau atėjo laikas, kai Pikasas
susidomėjo pirmykšte Afrikos daile: tai atsispindėjo ir jo kūryboje.
1906 m. jis susipažino su Dž. Braku (G. Braque). Abu dailininkai, matydami vienas
kito kūrybą beveik tuo pat metu priartėjo prie kubizmo; jį
inicijavo Pikaso paveikslas „Avinjono merginos” (1907 m.). Nuo 1911 m. jis eksperimentavo su koliažais. Tarsi priešprieša
ligtolinei kūrybai, jo kūriniai nuo 1917 m. pasidarė veikiau
klasicistiniai; juose jaučiamos tobulos formos paieškos ir tvirtas linijų
brėžis. Nuo tol jo kūrybos nebeįmanoma periodizuoti. Pikaso
stilius banguoja tarp klasicizmo elementų ir įspūdingos
ekspresijos, tačiau jis visada išlaiko originalumą ir polinkį
eksperimentuoti. Sąlytis su siurrealizmu ir ekspresionizmu suteikė jo
paveikslams ir skulptūroms ryškumo ir deformacijos elementų. Pav. „Gernika” (1937 m.) – atviras protestas prieš Ispanijos pilietinį
karą ir apskritai prieš karo siaubą, ženklinantis naują politinę
Pikaso kūrybos dimensiją. Paskutiniu kūrybos laikotarpiu jis daugiausia
dėmesio skyrė tapytojo ir modelio temai, pabrėždamas
erotinį jų santykių aspektą. Neprilygstamos Pikaso šlovės
akcentas buvo paroda Luvre, surengta dar jam gyvam esant (pirmoji gyvo
dailininko paroda Luvre).