Egėjo menas

Tai žalvario amžiaus apimančio maždaug nuo 2300-1400 m. iki 1200 m. pr. Kr. Kretos salos menas. 
Kretos kultūra suformavo savitą stilių iš orientalinių bei egiptietiškų elementų. Nuo 2000 m. pr. Kr. ši civilizacija vaidino lemiamą vaidmenį Egėjo jūros regione, kol buvo nustelbta Mikėnų meno. 
Kretos meno skiriamasis požymis – didžiuliai rūmų statiniai Knose, Feste ir Malijoje. 
Pirmasis keramikos suklestėjimas siejamas su polichrominėmis kamarėmis - vazomis, puoštomis raudonu ir baltu motyvu tamsiame fone. Ornamento pagrindinę formą sudarė spiralė. 
Apie 1700 m. pr. Kr. Knoso rūmai buvo sugriauti, po to vėl atstatyti. Naujus statinius puošė prašmatni sienų tapyba, preciziški žmonių, žvėrių ir augalų atvaizdai, stiuko reljefai. 
Keramikoje kamarių stilių pakeitė šviesaus fono dirbiniai su natūraliais puošybiniais žiedų ir gyvūnų motyvais. Vienas iš ypatumų – vadinamas jūrinis stilius su gausiais spalviniais jūros faunos ir floros vaizdais. Dar kartą sugriauti rūmai daugiau nebuvo atstatyti. 
1400-1200 m. pr. Kr laikotarpis ženklina Kretos kultūros klestėjimo pabaigą ir jos įsiliejimą į žemyninį Graikijos Mikėnų meną. 
Kretos architektūrai būdingi erdvūs, neįtvirtinti kelių aukštų rūmai; iš pažiūros chaotiška patalpų seka aplink gausius vidaus kiemus; išmoninga vandentiekio ir kanalizacijos sistema. 
Taikomąją dailę reprezentuoja antspaudai, akmeniniai indai, keramika ir auksiniai papuošalai. Savarankiškos skulptūros dar nebūta, išskyrus fajanso, bronzos, akmens ir dramblio kaulo statulėles.

Mikėnų menas
Žalvario amžiaus menas Mikėnų apylinkėse Šiaurės Peloponese. 
Jo pradžia siejama su achajų pasirodymu (apie 1400 m. pr. Kr.), o pabaiga – su dorėnų įsiveržimu (apie 1150 m. pr. Kr.); tuo laiku Egėjo jūros pakrantėse prasidėjo geležies amžius. Mikėnų menas išstūmė Kretos meną, bet patyrė stiprų šio poveikį. 
Svarbiausi architektūros elementai yra kiklopinėmis sienomis apjuostos tvirtovės. 
Vertingi radiniai Mikėnų kapuose rodo ten buvus aukštą taikomosios dailės lygį; rasta daug auksinių papuošalų, auksinių bei sidabrinių indų, auksinių pomirtinių kaukių, taip pat ginklų su tauriųjų metalų inkrustacijomis. 
Keramika iš esmės atkartoja Kretos formas, kurios vis labiau abstraktėjo. Vazų tapyboje didesnę reikšmę įgijo figūros. 
Mikėnų „Liūtų vartai” su dviem reljefiniais liūtais rodo jau egzistavus monumentaliąją skulptūrą.

 

atgal