Atsakymai
|
1.
Audimas – taikomosios tautodailės šaka, apimanti
audinių, vilnonės, lininės aprangos, buitinės paskirties reikmenų
(rankšluosčių, užuolaidų, juostų, užtiesalų, staltiesių,
lovatiesių, takų ir įvairių kitokių audeklų) gamybą įvairiomis
technikomis.
![](../lip_lovat251_s_small_small.jpg)
|
2.
Audimui naudojamos horizontalios ir vertikalios audimo
staklės
![](iliustr/aukst_ark-M_small.jpg)
|
3.
Vieni seniausių audinių (18-19 a.) yra lovatiesės,
rankšluosčiai, staltiesės, paklodės, priegalvių, patalų užvalkalai,
gūnios, užuolaidos, kilimai, takai ir kt.
![](iliustr/5aud-lovat1_small.jpg)
|
4.
Audiniai buvo audžiami iš lininių, vilnonių,
kartais kanapinių verpalų. 19 a. antrojoje pusėje pradėta vartoti
medvilnę bei šilką, 20 a. – dirbtinį šilką ir kitas sintetines medžiagas.
![](iliustr/5aud-ovat2_small.jpg)
|
5.
Reikšmingą vietą žmonių gyvenime užėmė rankšluosčiai, kabinami išpjaustinėtose
rankšluostinėse. Jie puošdavo pirkias bei seklyčias. Nuotaka per
vestuves išdalindavo 20-30 rankšluosčių. Jie buvo naudojami vestuvių
ir laidotuvių apeigose.
![](iliustr/5aukst_etnograf_s_small.jpg)
|
6.
Geometriniai raštai, ritmiškai kartodamiesi, sudaro
raiškų grafinį piešinį.
Šalia geometrinių
raštų atsirado stilizuotos augalijos ir gyvūnijos motyvų, tačiau
lietuvių meistrų audiniuose iki šių dienų vyrauja geometriniai
motyvai (saulutės, žvaigždutės) bei senoviniai spalvų derinimo būdai.
![](iliustr/5sllm_ranksl_small.jpg)
|
7.
Verpalai audimui iki 19 a. buvo dažomi gamtiniais dažais:
augalų žiedais, lapais, šaknimis, samanomis, medžio žieve, pelkių ir
geležies rūdimis.
Natūralios spalvos: mėlyna – vyšnių lapai, raudona – rugiagėlių
galvutės, žalia – obelų žievė ir pan.
19 a. pradėti vartoti aniliniai dažai, kurie praturtino ir suintensyvino
audinių spalvas.
![](iliustr/5d-suvalk-audin_small.jpg)
|
8.
19-20 a. pr. audėjos iš plonai suverptų lininių
verpalų audė drobę, iš kurios siuvo kasdieninius drabužius – marškinius,
prijuostes, kelnes. Jie dažnai būdavo natūralios linų spalvos arba
balinti. Baltas lininis drabužis buvo švaros, darbštumo simbolis, jam
priskirdavo ir magišką prasmę.
![](iliustr/dzuko-_small.jpg)
Iš
vilnos audė sijonų ir liemenių audinius.
![](iliustr/suvalk-liemen-_small.jpg)
Žieminiams
drabužiams vartojo milą, išaustą iš storai suverptų verpalų. Milas
– stora, velta, vilnonė, 4, 6 ar 8 nytimis austa medžiaga.
|
9.
Lietuvių liaudies audinių raštai dažniausiai
geometriniai arba sugeometrinti, dažniausiai augaliniai; jie neperkrauti
detalėmis, turi aiškų ritmą. Tai paprasti, daugelį šimtmečių
tobulinti motyvai, vadinami akelėmis, koreliais, akėčiomis, katpėdėlėmis,
koreliais, dobiliukais, ąžuolo lapais ir kitais vardais. Viename
audinyje pasikartoja vienas, du, kartais trys motyvai, pakraščiuose
esama vingių, kripių, dantelių, slankstelių.
![](iliustr/sllm_prij5_small.jpg)
|
10.
Juostomis susijuosdavo tiek vyrai, tiek moterys. Gražiausiomis
moterys puošdavo galvas, kitomis pasirišdavo ilgus, plačius sijonus,
kojines, susivarstydavo liemenes. Vyrai susijuosdavo marškinius,
sermėgas, kailinius, trynyčius. Siauras pintas juosteles naudojo vyžų,
naginių, baltų lininių kelnių raiščiams. Eidamos uogauti, moterys
juostomis pasirišdavo krepšelius, pieno puodynes, lauknešėlius. Plačios
austinės juostos buvo naudojamos vaikams vystyti.
![](iliustr/suvalk6_small.jpg)
|
11.
Tradicinės lietuvių juostos buvo gaminamos įvairiais
būdais. Jas įprastai skirsto į pintas, vytas, rinktines, austas ir
megztas.
![](iliustr/6cmm-juost1_small.jpg)
|