SENOVĖS GRAIKŲ MENAS
Senovės graikų meno ištakos siekia apie 1000 m. pr. Kr., Kretos ir Mikėnų kultūrą. Jo nuosekli raida buvo menkai
įtakojama kitų kultūrų ir truko maždaug iki 100 m. pr. Kr. Galiausiai
senovės graikų menas įsiliejo į romėnų meną ir smarkiai jį paveikė.
Partenono Atėnė
|
|
Pagrindinis senovės graikų
pastato tipas yra šventykla.
Atėnės šventykla |
Skulptūroje vyrauja kultinės skulptūros ir
dekoracinės frizų skulptūros.
Partenono frizo reljefas. 440 m. pr. Kr. |
Senovės graikų tapybos nėra išlikę. Apie graikų tapybą galima spręsti iš to meto aprašymų ir romėnų kopijų.
Romėnų mozaika vaizduoja Aleksandrą ir Darėją mūšyje prie Iso |
Puiki antikos vazų tapyba rodo šios dailės šakos kokybę.
Raudonfigūrė graikų vaza |
Stilistiniu požiūriu senovės graikų meną galima skirstyti į keturis didesnius tarpsnius. |
1. Geometrinis menas (1050-700 m. pr. Kr.). Šiuo laikotarpiu didžioji skulptūra dar nežinoma. Kuriama mažoji plastika iš molio, akmens ir metalo. Keramika puošiama linijiniais geometriniais raštais – tai juostos iš meandrų ir kitų ornamentų. Nuo 8 a. pr. Kr. geometrinį raštą papildo žvėrių ir žmonių figūros. Graikų keramika. Ankstyvieji kūriniai puošiami
geometriniais raštais |
|
2. Archainis menas (700–500 m. pr. Kr.) šiam laikotarpiui būdinga monumentali architektūra ir plastika. Architektūroje, remiantis medžio ir molio senosios statybos patirtimi, 8 ir ypač 7 a. pr. Kr. statomos akmens šventyklos. Poseidono šventykla
Tuo laikotarpiu susiklostė šventyklos pagrindinė architektūros forma: stačiakampė patalpa kulto atvaizdui (skulptūrai) su prieangiu, apsuptu kolonomis. Buvo statoma iš tašyto marmuro, ar kalkakmenio blokų. |
6 a. pr. Kr. viduryje
galutinai susiformavo dorėninės architektūros stilius, o nuo 5 a. pr.
Kr. – jonėnų stilius. |
Archaikos laikotarpiu prasidėjo
akmens, bronzos ir molio monumentaliosios skulptūros raida.
|
|
Archainės plastikos ypatumas – vadinama „archainė šypsena”: lūpų kampučiai kilstelėti lyg šypsantis; daugelio manymu, tai esąs pirmasis mėginimas perteikti sielos būseną. Apie archainę tapybą galima spręsti tik iš kelių keramikos ir marmuro plokščių, nes sieninės tapybos neišliko. |
3. Klasikinis menas (500–300 m. pr. Kr) architektūroje toliau tobulinamos proporcijos ir formos, visų pirma šventyklų statyboje. Dorėninį stilių vis dažniau keičia jonėninis. Apie 400 m. pr. Kr. buvo sukurtas korintinis kapitelis, tačiau jis plačiau paplito tik helenistiniu laikotarpiu. |
Partenonas |
Miestų statyba virsta savarankiška architektūros šaka. Pirmą kartą mėginama jungti pastatus į kompleksą. Žymiausias šio laikotarpio architektūrinis kompleksas – Atėnų akropolis. |
|
|
Atėnų Akropolis. Rekonstrukcija | Atėnų Akropolis šiais laikais |
|
Nikės šventykla |
Kariatidės Erechtejone |
Partenono frizas |
Skulptūroje, įveikus archainį sąstingį pasukama į tikslią žmogaus anatomijos studiją. Tikroviškas nuogo kūno, jo judesio atvaizdas pasidaro pagrindiniu.
|
|
Skulptorius Polikletas, kūręs
daugiausia nuogus atletus, įvedė kontrapostą.
|
|
Partenonas.
Šiaurinis frizas. Raiteliai Panatenėjų procesijoje. Svarbiausi išlikę kūriniai:
Olimpijos Dzeuso šventyklos metopos (~460 m. pr. Kr.), |
„Dievas iš jūros” |
|
Lisipas.
Apoksiomenas. Belvederio
Apolonas. |
To meto vazų tapyboje vyrauja raudonfigūris stilius. |
Graikų vazų tapyba |
4. Helenistinis menas (4–1 a. pr. Kr.). Po Aleksandro Didžiojo užkariavimų graikų valstybė išsiplėtė į Artimuosius Rytus, taigi, senovės graikų menas įsiviešpatavo kolonijose. Šiuo laikotarpiu architektūroje įsivyrauja jonėnų ir korintinis orderiai. Galiausiai juos bandoma jungti. |
Atsiranda nauji puošnių,
reprezentacinių pastatų tipai. Pergamo altorius. |
Urbanistiniu atžvilgiu mieste dominavo didelė, puošni prekybos aikštė, maudyklos, parkai, teatrai; pasirodo ir naujas pastato tipas – biblioteka. Aleksandrija – ryškus atikinio miesto pavyzdys. Miestą suprojektavo pats Aleksandras Didysis. Pergamo miesto rekonstrukcija. |
Skulptūros kūrėjai, užuot kūrę prie architektūros derančias pavienes skulptūras, ėmėsi savarankiškų figūrų grupių.
Samotrakės Nikė. Apie 190 m. pr. Kr. |
Figūros vaizduojamos dinamiškame, įstrižame judesyje.
Laokoontas su sūnumis.
Romėnų marmurinė kopija. |
Mirštantis vergas. Romėnų marmurinė kopija. 240 m. |
Pergamas.
Didysis Dzeuso altorius.
|
Tapybos originalų neišliko. Tarp Pompėjos Misterijų viloje rastų freskų yra keletas helenistinės tapybos kopijų. |