ROMĖNŲ MENAS – tai Romos valstybės menas nuo 5 a. pr. Kr. iki imperijos žlugimo 5 a. |
Romėnų menas formavosi veikiamas etruskų ir graikų helenistinio meno. Tik valdant Augustui (1 a.) atsirado savitas imperinis menas, šlovinantis imperatorių ir jo artimuosius. Tačiau visą šį laikotarpį buvo juntama graikų meno įtaka.
Pompėjos forumas |
|
|
|
Šiuolaikinis forumo vaizdas nuo Kapitolijaus kalvos. Roma. Romėnų architektūrai būdingi monumentalūs statiniai: rūmai, šventyklos, forumai, teatrai ir termos. Jos naujovės – triumfo arkos ir pergalės kolonos.
|
Trajano kolona. |
|
Nuo 3 a. pr. Kr. pab. vis didesnę reikšmę įgauna
pasaulietiniai statiniai (vilos, daugiaaukščiai nuomojami namai). Karakalos pirtys (termos). Rekonstrukcija. |
Jonėninė Portūno šventykla Romoje. 1 a. |
Pagrindinė šventyklos forma buvo iš etruskų perimta, ant podiumo užkelta šventykla, turinti tik vieną paradinę pusę bei papuošta gausiomis terakotinėmis dekoracijomis. |
Romos Panteono interjeras. Apie 120 m. |
|
Svarbiausiais ir lemiamas atradimas – į betonavimą
panaši liejamos statybos technika, naudota nuo 2 a. pr. Kr. pab., kuri leido
skliautais perdengti milžiniškas patalpas. |
|
Prie to prisidėjo ir patobulinta plytinės statybos technika, pravertusi statant inžinierinius įrengimus (akvedukus, tiltus). Pon diu Garo akvedukas. Prancūzija. Nimas. Apie 20 m. |
Romėnų architektūrai būdingas ašinis ir simetriškas pastato dalių išdėstymas. Panteonas. Roma |
|
Savitų svarių laimėjimų buvo pasiekta portreto srityje: jau nuo 1 a. pr. Kr. buvo kuriamos portretinės statulos, daugiausia biustai. Jie pasižymėjo tobulu portretiniu panašumu. Valdant Augustui, portretai įgijo vieningą meninę išraišką; buvo sukurtas oficialus idealizuotas imperatoriaus portreto tipas. Imperatorius Adrianas Imperatorius Markas Aurelijus |
|
Imperatorius Augustas. Apie 20 m. pr. Kr.
|
Svarbiausių laimėjimų romėnai pasiekė architektūros ir urbanistikos srityje, taip pat reljefo ir portreto plastikoje.
|
Taikos altorius (Ara Pacis) skirtas pergalingam imperatoriaus Augusto sugrįžimui 13 m. |
Maksencijaus ir Konstantino basilika | Pompėjos amfiteatras |
Romos Koliziejus | Adriano vila 118-138 m. |
Romėnų apvalioji skulptūra iš esmės buvo graikų pavyzdžių kopijos ar bent jau kuriama pagal graikų pavyzdžius. Nuo 3 a. pr. Kr. graikų skulptūros buvo importuojamos; didžiosios romėnų kopijavimo dirbtuvės daug prisidėjo, kad šie dailės kūriniai išliktų iki mūsų laikų. Partenono Atėnė. Graikų skulptoriaus Fidijaus darbo romėnų kopija |
|
Trajano kolonos reljefai |
Savita raida būdinga reljefo dailei, labai plastiškai ir tapybiškai dėl sąmoningai naudojamo šviesos ir šešėlių žaismo. Labiau už kitas buvo mėgstamos istorinės ir mitologinės temos. Reljefais buvo puošiamos pergalės kolonos bei triumfo arkos.
|
Tapyba. |
Fajumo portretas |
Apie romėnų tapybos pasiekimus mums informacijos suteikia Pompėjos ir Herkulanumo kasinėjimai.
Pompėja. Veti namas. Freskų fragmentai |
Čia išlikę 1 a. pr. Kr. tapybos pavyzdžiai. |
|
Roma. Girliandos. Freska
Pompėja. Misterijų Vila. Freska |
|
Romėnų moneta - trajanas
|
Su architektūros klestėjimu sietinas ir aukštas pastatų apstatymui naudojamų taikomosios dailės kūrinių lygis. Paminėtini puošnūs ir brangūs sidabro indai, spalvotas bei raižytas stiklas, reljefinė keramika, be to monetos.
|
|
|
|
|
Romėnų taikomosios dailės dirbiniai |
|
Romėnų mozaika
|