ROMANINIS STILIUS (10-12 a.) (pranc. romanesque, it. romanico, vok. Romanik < lot. romanum – romėniškas;
stilius)
|
Viduramžių architektūros ir dailės stilius, plitęs 11-12 a. (kai kur – ir 13 a.) po Karolingų renesanso.
Paskutinis teismas. Timpano fragmentas. Vakarų
portalas. |
Romanika – pirmoji po antikos tikra
Vakarų meno epocha.
Nepaisant regioninių skirtumų,
romanika laikoma pirmuoju universaliu, beveik visoje Europoje pasireiškusiu
stiliumi. Romaninis stilius buvo paplitęs
Vakarų ir Centrinėje Europoje, kai kuriose Rytų Europos ir Artimųjų Rytų
šalyse.
San Ambrodžio bažnyčios fasadas su atriumu. Milanas. 1098 m. |
Šis stilius labiausiai išsiplėtojo Prancūzijoje (ypač Burgundijoje), Vokietijoje ir Italijoje (ypač Lombardijoje). Būdingi pastatai – pilys, vienuolynai, bažnyčios. Loare pilis. 1070 m. |
Dievo
motinos bažnyčia. Potje. Prancūzija. |
Pastatams būdingas
formų masyvumas, paprastumas, aukštos vidaus patalpos. Šv. Trejybės vienuolynas.
|
Sakralinėje
architektūroje vyravo lotyniškojo kryžiaus plano bazilikos, dengtos
cilindriniais arba kryžminiais skliautais, paremtais kontraforsais
sutvirtintomis sienomis bei kolonomis ar pilioriais. Saint-Sernin-Toulouse-Rom planas. 1080-1120 m. |
|
Nuo 12 a. kolonų kapitelius ir portalus pradėta puošti akmens reljefais. Platus, kubinis ankstyvosios romanikos kapitelis (maždaug nuo 1000 m.) darosi vis puošnesnis, kol galop vėlyvojoje romanikoje virsta grakščiu taurišku-blokiniu kapiteliu.
|
Svarbiausia romanikos naujovė – visų patalpų perdengimas skliautais (centrinės navos – kryžminiu briaunuotuoju skliautu). San Etjeno bažnyčios interjeras. Prancūzija. 1064 m. |
Skliautų perdengimas įvestas perstatant Špėjerio katedrą 1082 m., nuo 12 a. vidurio ji paplito visur. Ši pažanga pasitarnavo sienų skaidymui (pvz., aklinėmis arkadomis, nykštukinėmis galerijomis, lizenomis ir arkatūromis) bei sąlygojo architektūrinės plastikos suklestėjimą.
Romaninis
interjeras:
nava, arkada ir atrama. |
Šovinji katedros kapitelis. |
Tuo metu atsirado gausi figūrinė ir ornamentinė portalų, be to, kapitelių, frizų, fasadų ir altoriaus užtvarų puošyba. Figūrinis kapitelis virto vienu būdingiausių romanikos bruožų.
|
Šv. Trofimo bažnyčios portalas. |
Romaninėje
skulptūroje vyravo reljefai, bet buvo atgaivinta ir monumentalioji
plastika (krucifiksai, Madonų statulos).
Paskutinis teismas.
Pragaras.
Timpano fragmentas. Vakarų portalas. |
Buvo atsisakyta tikroviškų natūralių proporcijų bei erdvės ir kūnų santykio, kas dažnai stebina šių laikų žiūrovą. |
Pranašas Jeremėjus. Pietų portalo
fragmentas. |
Griežta, nuo gamtos formų nutolusi meninė raiška atspindi tokią meno sampratą, kai didaktinis meno pobūdis ir simbolių galia iškeliama virš visų estetinių ir kt. reikalavimų. Nuolat kartojasi sustabarėjusi, formalizuota mimika ir gestų kalba. Žmonių ir daiktų dydžio santykis grindžiamas hierarchiniais ryšiais, o ne tikrove (prasminė perspektyva) reikšmingos detalės išdidinamos.
|
Ieva. Reljefas.
|
Romaninės skulptūros atrodo nerangios ir negrabios – primityvios, kita vertus, netobulumas suteikia daugiau išraiškos. Vaizduojant žmogų nebuvo laikomasi realių kūno proporcijų. |
Tapyta norint papuošti pastatus: dekoruojamos sienos, medinių lubų plokštumos.
San Minjato bažnyčios interjeras. Florencija |
Kurtos sienų tapybos kompozicijos, pasižymėjusios linijiniu piešiniu, primityviomis formomis, elementariais spalvų deriniais. Puošyboje vyravo Šv. Rašto temos bei siužetai, teologinės bei moralinės alegorijos, simboliai; plačiai taikyti simbolinės reikšmės augaliniai ir gyvūniniai motyvai. Kristaus krikštas. Parmos baptisterija. Freska. |
Italijoje, kur reiškėsi stipri Bizantijos meno įtaka, kurtos mozaikos, plito tapyba ant lentų. Palatinos koplyčia. Mozaika. Palermo. Sicilija. 1132-89 m. |
|
Tikro
klestėjimo romanikoje susilaukė miniatiūrų bei stiklo tapyba.
|
|
|
Echternacho kodekso miniatiūros 11 a. Niurnbergas |
Raidė „L".
Šv. Motiejaus romaninis manuskriptas. |
Dedikacinis
puslapis. Moralizuojanti biblija. |
Daugiasiužetinės tapybos, o ypač skulptūros kūrinių aptinkama Prancūzijoje (Vezlė, Tulūzoje, Muasake, Puatjė, Otene, Anguleme), R. Ispanijoje (Kompostelos Santjage) ir Italijoje (Veronoje, Pavijoje, Feraroje, Pizoje, Parmoje). Nojaus Arka. Navos
freskos fragmentas. |
Visoje romanikoje didelę reikšmę turėjo taikomosios dailės dirbiniai: nuolat tobulėjo emalio technika ir auksakalystė, atsirado monumentalių bronzos dirbinių (bažnyčių durys, krikštyklos). Bronzinių durų fragmentas, vaizduojantis Senojo Testamento sceną. Šv. Michaelio bažnyčia. Hildesheimas. 1015 m. |
Haroldo Godvinson'o karūnavimas Anglijos karaliumi. Bajo gobelenas (tapiserija). 1070 m.
|
Relikvijorius.
Šiaurės Italija |
|
Prancūzijoje pradėta kurti vitražus.
Vitražas
su angelais. Prancūzija. |
|
Prancūzijoje, veikiama tenykščių didžiųjų architektūros mokyklų, romanika plėtojosi daugeliu krypčių. Savitas bažnyčios tipas susiformavo svarbiame piligrimų kelyje į Kompostelos Santjagą (pvz., Tulūzoje, Konke); jo formos (triforijus, empora, deambulatoriumas su koplyčių vainiku, pakopinis choras) vėliau turėjo reikšmės gotikos stilistikai. |
981 m. pašventinta Kliuni II (Cluny II) virto pavyzdžiu daugeliui vienuolynų bažnyčių, ypač benediktinų (Hirzau architektūros mokykla), Cluny III (1088-1135 m.), sugriauta apie 1810 m., savo dydžiu ir puošnumu pranoko visas to meto bažnyčias.
Kliuni. Abatijos bažnyčia.
|
|
|
Sant-Etjeno
bažnyčia. Vakarinis fasadas. |
Pizos
architektūrinis ansamblis. |