GOTIKINIS STILIUS (12-15 a.) (pranc. gothique – gotų genčių) |
Brandžiojo
ir vėlyvojo viduramžių laikotarpio Europos architektūros ir dailės stilius. Dievo Motinos katedros
vakarinis fasadas. |
Jis plėtojosi veikiamas prieštaringų veiksnių: katalikybės, Bažnyčios autoriteto, tvirtėjančios pasaulietinės valdžios, augančios miestų kultūros, tobulėjančių amatų, gausėjančių technikos išradimų. Švento
gralio istorija. |
Gotikai būdingos
antinomijos: simbolinis, alegorinis turinys ir natūralistinės vaizdinės
detalės, dvasingumas, misticizmas ir tikslinga, logiška plastinė sąranga.
Vyravo sakralinės paskirties kūriniai. Svarbiausia plastinio meno šaka
– architektūra, telkusi vaizduojamąją ir taikomąją dailę.
Karalius Dovydas. |
|
Amatų ir prekybos augimas paskatino miestų plėtotę. Miestus, kurie kūrėsi prie vandens kelių, valdovo pilies ar vienuolyno, juosė gynybiniai įtvirtinimai. Stichiška statyba ir vietos stoka dažnai lėmė netaisyklingą, ankštą apstatymą. Būstai ręsti net iki 4 - 5 aukštų. Saugantis gaisrų, vis dažniau vengta medžio, taikytas akmens arba plytų mūras. Raglano pilis. Apie1460 m. |
Atsirado naujos paskirties pastatų rūšys: amatininkų
cechų ir pirklių gildijų namai, prekybos halės. Šventoji koplyčia
(Saint Chapell). |
|
||
Dožų rūmai. Venecija
|
Aukso rūmai. Venecija. 15 a.
|
Vaserburgo rotušė. 1457 m.
|
|
Gotika atsirado 12 a. Prancūzijoje. Šio stiliaus pradžios ir pabaigos laikas įvairiose šalyse skirtingas. Prancūzijos architektūroje ji įsigalėjo 12 a. viduryje, o dailėje – 13 a. pr.
Dievo Motinos katedra. Paryžius. 1200-1250 m. |
Anglijoje gotika prasidėjo 12 a. paskutiniame
ketvirtyje, Vokietijoje – 13 a. 4-ame dešimtmetyje. Šiose šalyse gotika
baigėsi 16 a. pr. Italijoje gotika, taip ir neįgavusi baigtinių formų
(išimtis – Milano katedra), jau 1420 m. užleido vietą ankstyvajam
renesansui.
Milano
katedra. Italija. 1386-1577
m., |
Skiriami
trys gotikos etapai: ankstyvasis (12 a. II pus.-13 a. pr.);
brandusis (13 a. vid.-14 a. pab.); vėlyvasis (14 a. pab.- 15 a.). Šv. Marijos katedra. Solsberis. 1190 m. |
To meto inžinierines naujoves ir stilistinius principus ryškiausiai įkūnijo bažnyčių, ypač katedrų, architektūra. Šartro katedros kontraforsai ir arkbutanai.
|
Gotikos bažnyčios – lotyniškojo kryžiaus plano 3 arba 5 navų bazilikos (vėliau – haliniai pastatai) su erdvia presbiterija, apjuosta deambulatorijumi ir apsidolių vainiku. Šartro Dievo
Motinos katedra. Planas. |
Kontraforsai, arkbutanai ir skliautai su nerviūromis
Dievo Motinos katedra. Pjūvis. |
Stulpai, nerviūros, kontraforsai ir arkbutanai sudarė „griaučius”, kurie galėjo stovėti patys savaime. Todėl siena prarado
laikančios konstrukcijos paskirtį.
|
|
Bažnyčios tapo nebepanašios į tvirtoves, jos lengvais grakščiais bokštais stiebėsi į dangų – tarsi būtų ne iš akmens.
|
Iš romaninių statinių buvo perimta smailioji arka, kryžminis nerviūrinis skliautas ir kontraforsai. Šie trys elementai, sujungti į vientisą karkasinę sistemą, pagrindė gotikos bažnyčių konstrukciją. Karališkojo koledžo
koplyčios interjeras. Kembridžas. Anglija. |
Perdangos apkrova paskirstyta dvejopoms atramoms. Pastato viduje gniuždymas perduotas kryžminio nerviūrinio skliauto arkas remiantiems pilioriams. Skėtimo jėga nukreipta į išorines atramas – kontraforsus, kuriuos papildė statybinis gotikos išradimas – arkbutanai. Todėl siena prarado laikančiosios konstrukcijos paskirtį. Karkasinė sistema turėjo lemiamą įtaką meninei raiškai. Amjeno katedros karkaso maketas |
Pastatų proporcijos tapo grakštesnės. Aklinus mūrus pakeitė sienos su dideliais smailiaarkiais vitražo langais, uždarą, suskaidytą romaninės bažnyčios vidų – laisva, dinamiška erdvė. Sakralinio pastato interjeras tapo vientisesnis. Struktūrinius pokyčius skatino ir funkciniai pakitimai: bažnyčios darėsi ne tik religinio, bet ir visuomeninio gyvenimo centrais. Dievo
Motinos katedra. Interjero piešinys. |
Susiformavo būdingi architektūriniai ir puošybiniai elementai (giluminis portalas, rožė, vimperga, pinaklis, kryžiažiedis, pumpuras, masverkas).
Pinaklis su pumpurais. Sant Luis bažnyčia |
Šartro katedra Žengimas į dangų. Šiaurinių durų timpanas. 1145-1170 m. |
Puošnumu išsiskiria vakarinis fasadas, su portalais, virš jų nusmailintais dekoratyviniais frontonais, dideliu apvaliu langu – rože.
|
Bažnyčias puošia ir daugybė skulptūrų.
Apreiškimas ir Apsilankymas. |
Smailiaarkiai langai buvo puošiami
vitražais. |
Gotikos epochoje skulptūros menas taip pat pažengė pirmyn. Vaizduojant žmogaus kūno judesį buvo siekiama tikroviškumo, išraiškingumo.
Uta. Naumburgo katedros vakarinis portalas. |
Vėl atsirado apvalioji skulptūra. Didelė dalis skulptūrų buvo susijusi su architektūra: figūros rėmėsi į sieną. Tai aukštos, lieknos, grakščios, ilgais klostytais drabužiais figūros. Apvalioje (dažnai medinėje) skulptūroje – naujos temos: Dievo Motina su kūdikiu Jėzumi, Kristaus kentėjimai.
|
Vitas Štosas. Altorius. 1477-89 m.
|
Kristaus apraudojimo
meistras iš Žebrako. |
T.Rymenšnaideris.
Šv. Magdalena. |
Reljefai ir statulos puošė pastato fasadus, portalus, piliorius, altorius, taip pat gausių palaidojimų antkapius. Skulptūros darytos iš akmens ir medžio. Medinės – polichromuotos. Vietoj sąlygiškos, ornamentiškos romaninės plastikos įsigalėjo natūralesni pavidalai, tikroviškesnės proporcijos. Imta psichologizuoti veidų išraišką, vaizduoti žmogaus kūno judesį. Dinamiška S raidės poza, ekspresyvios, laužytos draperijų klostės, kontrastingas šviesos ir šešėlių žaismas, gyva faktūrų kaita skulptūroms teikė dvasingumo, egzaltacijos. 14 a. Vokietijoje įsitvirtino "minkštasis" stilius; juo sukurtos gražiosios Madonos. 15 ir 16 a. kūriniai – drožybiniai M. Pacherio, V.Štoso (Veit Stoss) ir T.Rymenšneiderio (Tilman Riemenschneider) didieji altoriai. |
|
||
V.Štosas
|
T.Rymenšneideris.
|
Aplankymas. |
Vokietijoje atsirado tapyti ir drožinėti suveriami altoriai.
V.Štosas |
Architektūros stilistika veikė ir kitas dailiosios kūrybos sritis: miniatiūrų
tapybą, amatus.
Kredensas.
|
Bažnyčiose sumenko freskų reikšmė. Pradėjo sparčiai plėtotis altorių tapyba. Tapyboje vyravo plokščių paveikslai (molbertinė tapyba). Rutuliojosi knygų tapyba, pvz., valandų maldynų apipavidalinimas. 15 a. pr. pasirodė spausdintinė grafika. Nuėmimas nuo kryžiaus.
Freska |
|
|
|
Broliai Limburgai Miniatiūra iš maldyno |
Guldymas į kapą Iš rankraštinio „Bomano giesmyno" |
Viltono diptikas dešinioji dalis |