RENESANSO LAIKOTARPIAI
Skiriami šie renesanso laikotarpiai - protorenesansas ir du pagrindiniai renesanso tarpsniai: ankstyvasis (15 a.) ir brandusis (15 a. pab. - 16 a. I ketv.). Kai kurie tyrinėtojai nurodo ir vėlyvojo renesanso laikotarpį (16 a. II-IV ketv.), kitų priskiriamą manierizmui. Protorenesansas (gr. protos + renesansas) – vėlyvųjų viduramžių laikotarpis prieš renesansą. |
Džiotas.
Kristaus išdavimas |
13 a. vidurio - 14 a. pr.
Italijos kultūra. Tuo metu buvo susidomėta antikos paveldu ir gamtos
studijomis, pagausėjo pasaulietinės kultūros apraiškų. Architektūroje
paplito harmoningesnės formos, pradėta taikyti antikinių orderių
elementus. Dailėje siekta tikroviškesnio vaizdavimo būdo ir trimatės erdvės
įspūdžio. Šie principai labiausiai išryškėjo Džioto
tapyboje.
Naujos tendencijos pynėsi su gotikos, romanikos bruožais, Bizantijos
meno tradicijomis.
|
Šiuo pereinamuoju laikotarpiu buvo parengtas vėlesnis Renesanso meno suklestėjimas. Florencijoje socialiniai pokyčiai buvo spartesni nei kituose Italijos miestuose, todėl čia ankščiausiai pastebimos humanizmo idėjų užuomazgos ir susidomėjimas senosios dailės palikimu. Anksčiausiai meninės protorenesanso idėjos pasireiškė apie 1260 m. metus skulptoriaus Nikolo Pizano (Nicola Pisano) sukurtuose Pizos krikštyklos-sakyklos reljefuose, kur realistiškai pavaizduotos Biblijos personažų figūros. Nicola
Pizanas. |
Tapyboje naująją erą pradėjo Džiotas (Giotto di Bondone) apie 1350 metus. Kai kurie dailės istorikai, atsižvelgdami į religingą Džioto darbų tematiką, priskiria jo tapybą ne renesansui, o vėlyvajai gotikai. Ligi šiol tapyba buvo neatsiejamai susijusi su architektūros dekoravimu ar rankraščių iliustravimu. Džiotas atvėrė kelią paveikslui, kaip savarankiškam kūriniui. Džiotas. Šv. Pranciškaus stigmos. 1300 m. |
Dailininko individualumas ir formos naujumas atsiskleidžia Paduvos Arenos koplyčioje (Capella dell’Arena). Gotikos ir neobizantinio stiliaus ornamentiką čia pakeitė kompozicija, perteikianti trimatę erdvę. Peizažas bei architektūros motyvai freskoje supaprastinti - pagrindinis dėmesys suteiktas figūroms. Dailininkas šviesotamsos būdu suapvalino figūras. Džiotas. |
Ankstyvojo renesanso laikais – nuo 1430 iki 1500 m. – klestėjo visos meno šakos: architektūra, skulptūra, tapyba. |
Ankstyvasis
renesansas susiformavo ir suklestėjo Florencijoje (Florencijos
mokykla), plėtojosi Bolonijoje, Feraroje, Mantujoje, Milane (Milano
mokykla), Paduvoje (Paduvos mokykla), Perudžoje (Umbrijos mokykla),
Sienoje (Sienos mokykla), Urbine, Veronoje, kt. Italijos miestuose. Strocių rūmai. Florencija |
Botičelis. |
Žymiausią
vaidmenį ankstyvajame renesanse suvaidino Florencijos mokykla. Apie
1400 m. Florencija – tai pirklių, politikų, bankininkų, amatininkų miestas, beveik ištisai valdomas Medičių. Florencijoje
dailininkui ir jo kūrybai buvo skiriama daugiau dėmesio nei kur
kitur Europoje. Dailininkai iškyla į pirmąsias visuomenės gretas,
užima svarbius valstybinius postus. |
|
Tačiau
didžiausias novatorius skulptūroje buvo Giberčio mokinys Donatelas
(Donatello), kuris
kartu su architektu Filipu Bruneleskiu ir tapytoju Mazaču
yra laikomi Italijos Renesanso pradininkais dailėje. Visose skulptūros
srityse dirbęs Donatelas ne tik labai nutolo nuo viduramžių
skulptūros tradicijų, bet ir sukūrė naują, nė kiek nepagražintą, išraiškingą
žmogaus figūros vaizdavimo būdą. Donatelas. Dovydas. 1430-1432 m. |
Renesanso skulptūra vystėsi dviem kryptimis. Ir toliau buvo kuriama religinio turinio darbai altoriams, krikštykloms bei sakykloms puošti. Tačiau vis didesnis dėmesys buvo skiriamas pasaulietinei skulptūrai, kurios plėtotę skatino kolekcionierių ir mecenatų užsakymai. Skulptūros puošė miestų aikštes, vidinius rūmų kiemus ir sodus. Buvo atgaivintos raitelių skulptūros tradicijos. Donatelas ir Verokjas sukūrė ir pirmąsias su architektūra nesusietas statulas. Verokjas. Pulko vadas Koleonis. Venecija. 1480 m. |
Ankstyvojo Renesanso architektūrai buvo būdingas sekimas antikine architektūra. Tai reiškėsi daugiau antikinės orderių sistemos perėmimu, negu tiesioginiu jos pamėgdžiojimu. |
Bruneleskis.
Santa Marija del Fiori katedros kupolas. |
Florencijos katedros kupolas tebėra dominuojantis virš miesto ir yra jo simbolis. |
Naujosios architektūros
atsiradimas Italijoje siejamas su Filipo Bruneleskio (Filippo
Brunalleschi) vardu. |
Ankstyvojo
Renesanso tapytojams rūpėjo perteikti gamtos erdviškumą, tad
jiems iškilo trečiojo matavimo problema. Prasidėjo nuodugnios
gamtos studijos, buvo visiškai atsisakyta viduramžiais priimtų
tapybos normų.
Beatas
fra Anželikas. Apreiškimas. Freska. |
Perspektyvai
nužymėti labiausiai tiko tiesiosios daiktų kraštinės, todėl dažniausiai
buvo naudojami architektūros elementai. Mazačas. Šventoji Trejybė. Florencijos Santa Marija Novelos bažnyčios freska. |
Mazačas.
Teofilio sūnaus prikėlimas ir Šventas
Petras soste |
Ankstyvojo Renesanso meistrų kompozicijos neretai primena sustabdytą scenos veiksmą, kurio veikėjai sustatyti tam tikruose planuose, aprėminti architektūra. Jie veidu, žvilgsniu arba gestu kreipiasi į žiūrovą. Daugiafigūrėse kompozicijose pagrindinis veikėjas paprastai įkomponuojamas simetrinėje paveikslo ašyje arba perspektyvos linijų susikirtimo lauke.
|
Ankstyvojo
Renesanso tapytojai sukūrė kerinčios moters, energingo bebaimio
kovotojo tipus, žemiškais jausmais pagyvino religines scenas ir
ypač supoetino Mariją,
laikančią ant kelių kūdikėlį Kristų. Botičelis. Madona su kūdikiu |
Ankstyvojo Renesanso tapyba vystėsi netolygiai. Tarp novatoriškai nusiteikusių bei tiksliuosius mokslus į pagalbą pasitelkusių Florencijos tapytojų iškiliausi buvo Mazačas, Paolas Učelas, Fra Filipas Lipis. Mazačas pirmasis sienų tapyboje panaudojo erdvinę perspektyvą. Jis savo monumentaliuose darbuose neieškojo demonstratyvių jos efektų. Paveikslų erdvė natūrali ir paprasta, o peizaže ir architektūroje vengiama nereikalingo detalizavimo ir estetizavimo. Formos visumą dailininkas modeliuoja pasitelkdamas šviesos ir šešėlių žaismą, smarkiai sušvelnindamas figūrų kontrastus. Mazačas. Šv. Petras ir šv. Jonas dalina išmaldą. |
Naują, pasaulietišką Madonos su kūdikiu tipą sukūrė tapytojas Fra Filipas Lipis (Fra Fillipo Lippi), Dievo Motiną pavaizduodamas kaip jauną ir gražią šviesiaplaukę švelnių veido bruožų florentietę aukšta kakta ir kukliai nudelbtu žvilgsniu. Fra Filipas Lipis. Madona su kūdikiu |
Učelas.
San Romano mūšis. |
Tapytojas Paolas Učelas (Paolo Uccello) buvo L.Giberčio mokinys ir bendradarbis, kai šis kūrė Florencijos baptisterijos bronzines duris. Jis buvo laikomas vienu universaliausių ir labiausiai linkusių eksperimentuoti dailininkų. Detalūs konstrukciniai piešiniai rodo, kad dailininkas su moksliniu kruopštumu studijavo perspektyvos dėsnius.
|
Kiek
nuošaliau nuo technikos ir stiliaus naujovių liko
Beatas
Fra Andželikas (Fra
Beato Angelico), kūręs žavias rojaus ir angelų
vizijas, naudojęs daug aukso ir grynas aiškias spalvas, kurių
netikėti spontaniški deriniai yra vieni gražiausių italų
tapyboje.
|
Beato Fra Andželiko tapyba davė pradžią naujai Florencijos tapytojų kartai, kuri kūryboje ieškojo daugiau poezijos, estetizavimo, plataus atpasakojimo, o ne moksliško racionalumo. |
Sandras
Botičelis
(Sandro Botticelli) - žymiausias ankstyvojo renesanso atstovas.
Florencijoje buvo
Lorenco Medičio (Medici)
rūmų tapytoju. Jis
išsiugdė savitą stilių, išreikštą aiškiomis
linijomis ir ryškiai stilizuotomis formomis.
Figūrų modeliavime juntama labai subtili šviesotamsos tapyba. |
|
|
|
Pjetras dela Frančeska.
Jėzaus nuplakimas. |
Pjetras dela Frančeska (Pietro della Francesca) - vienas didžiausių Florencijos tapybos novatorių. Jis dirbo daugelyje Italijos miestų. Ne tik tapydamas, bet ir teoriškai domėjosi centrine perspektyva, dailininkas paliko du traktatus: „Apie perspektyvą tapyboje" ir „Apie penkis reguliariuosius kūnus". Jis buvo įvaldęs plastišką figūrų vaizdavimą erdvėje, oro ir spalvų perspektyvą, matematiškai apskaičiuotas kompozicijas. |
Pjetro dela Frančeskos freskų monumentalumas remiasi tobula pusiausvyra tarp tikslaus natūros perteikimo ir supaprastintos bei išgrynintos konstrukcijos. Aiškumas ir paprastumas, ramybė ir harmonija vyrauja net pačiose sudėtingiausiuose dailininko kompozicijose. |
Pjetras dela Frančeska.
Malda Šventojoje giraitėje ir Saliamono susitikimas su Sabos
karaliene. Freska. |
Pjetras dela Frančeska. Batista Sforza ir Frederikas Montefeltro. Diptikas. 1465-66 m. |
Vienas
žymiausių Šiaurės Italijos ankstyvojo renesanso atstovų buvo
tapytojas ir vario raižytojas Mantenja (Andrea Mantegna). Mantenja. Kristus alyvų kalne. 1459 m. |
|
Savo kūriniuose Mantenja ypač ištobulino kūno plastinį ir anatominį vaizdavimą. Vienas garsiausių jo molbertinių paveikslų biblijine tema ir maksimaliu rakursu nutapytas „Miręs Kristus, apraudamas Marijos ir Šv. Juozapo”. Mantenja. |
Brandusis
renesansas
(15 a. pab.
– 16
a. I ketv.).
Visi 15 a. dailės laimėjimai susiję su brandžiojo renesanso
meistrų darbais. |
Žmogaus,
kaip individualios asmenybės, idėja atsispindėjo ne tik Brandžiojo
Renesanso kūriniuose, ją išreiškė ir pačių kūrėjų
universalumas. Leonardas
da Vinčis. |
15 a. pagrindinis meno centras buvo Florencija. Šis miestas subrandino tris iškiliausius Brandžiojo Renesanso dailininkus: Leonardą da Vinčį, Mikelandželą ir Rafaelį. Filipas Bruneleskis. Pacų (Paci) koplyčia. Florencija |
15 ir 16 amžių sandūroje vis didesnę reikšmę įgyja Roma – miestas, iki tol neturėjęs aiškiai suformuluotų meninių tradicijų. 16 a. pradžioje Roma, būdama gerokai Italijos ribas peržengusio katalikiškojo pasaulio sostinė, sutraukė garsiausius to meto kūrėjus. Romos popiežius Julijus II, pelnęs autoritetą kaip vienas iškiliausių menų globėjų, sudarė dailininkams puikias sąlygas, ėmė mecenuoti jų kūrybą. Mikelandželas |
Iki
pat 1530 metų Florencija kartu su Roma sudarė vieną bendrą
Toskanijos-Romos dailės mokyklą, klestėjusią pirmuosius tris
16 a. dešimtmečius. Tuo metu Italijos tapyba įgijo neregėtą
autoritetą visoje Europoje. Aplankyti Romą ir susipažinti su
jos meistrų darbais svajojo kiekvienas dailininkas. Į Romą
traukė italų tapybos korifėjai. Čia buvo kaupiamos ir antikinio meno kolekcijos. Tačiau
antikos vizija buvo perteikiama visiškai naujomis priemonėmis.
Klasikinė Renesanso dailė visų pirma pasireiškė asmenybės ir
visuomenės santykių, gamtos ir abstraktaus grožio harmonija. |
Brandžiojo renesanso kultūros židiniai – Roma ir Venecija (Venecijos mokykla). To laikotarpio architektai Bramantė, Mikelandželas, Sansovinas (Jacopo Sansovino) suprojektavo monumentalių pastatų, didelių ansamblių. |
Bramantė (Donato Bramante; tikr. D. d'Angelo Lazzari) italų renesanso architektas ir tapytojas. 1499 m. jis persikėlė į Romą. Tarnaudamas pas popiežių Aleksandrą VI, be kita ko, sukūrė apvalios antikinės šventyklos formos vadinamą Tempjetą („Šventyklėlė") San Pietro in Montorio vienuolyne. Dirbo ir popiežiaujant Julijui II, kurio užsakymu 1506 m. parengė Šv. Petro bazilikos rekonstrukcijos projektą, vėliau dirbusių architektų, beje, gerokai pakeistą. Centriškų pastatų projektai, jo parengti drauge su Leonardu da Vinčiu, turėjo didžiulę įtaką italų brandžiojo renesanso architektūrai. Donatas Bramantė. Tempjeta. Roma. 1502 m. |
Činkvečento tapybos epochą pradėjo Botičelio amžininkas Leonardas da Vinčis. Leonardas da Vinčis. Dama su šermuonėliu. Leonardas da Vinčis. Keltuvo piešinys. |
Leonardas
da Vinčis
(Leonardo da Vinci) - italų
tapytojas, piešėjas, skulptorius, architektas, inžinierius, išradėjas
ir gamtos tyrinėtojas,
ryškiausiai įkūnijęs žmogaus universalumo idėją, meną ir
mokslą jis laikė lygiavertėmis gamtos pažinimo priemonėmis. |
Meno
ir technikos žinių Leonardas da Vinčis sėmėsi iš Florencijos
dailininko Verokjo, kurio dirbtuvėje darbavosi maždaug
iki 1478 m.
|
Verokjas. Kristaus krikštas. |
1482 m. Milane stojo į tarnybą pas hercogą Liudviką Sforcą (Ludovico Sforza) – tapytoju, skulptoriumi ir techniniu karo patarėju. Reikšmingiausi šio laikotarpio kūriniai yra „Madona uolose" ir garsioji freska „Paskutinė vakarienė" S. Maria dela Gracie vienuolyno refektoriume . |
Leonardas
da Vinčis. Paskutinė vakarienė.
1495-98 m. |
|
Tuo pat metu jis sukūrė ir portretų „Dama su šermuonėliu". 1500 m. grįžo į Florenciją; čia nutapė pav. „Šv. Ona su Mergele Marija ir Kūdikiu Jėzumi" ir „Džiokonda" („Mona Lisa"). Leonardas da Vinčis. Mona Liza. 1503 m.
Leonardas
da Vinčis. |
Mikelandželas
(Michelangelo Buonaroti) visų pirma buvo skulptorius, o po to
tapytojas ir architektas; savo daugiapusiškumu - universalus
renesanso saulėlydžio genijus; baroko pirmtakas. Mikelandželas. Dovydas. 1501-04 m. |
Mikelandželo ankstyvajai kūrybai turėjo įtakos domėjimasis antika (Lorenco di Mediči antikinės kolekcijos studijavimas) ir Džioto, Mazačio ir Donatelo darbai. Žymiausi jo jaunystės metų kūriniai – „Pieta" Romoje, Šv. Petro bazilikoje ir „Dovydas" Florencijos akademijoje su ryškia orientacija į antikinę skulptūrą. Mikelandželas. Pieta. Šv. Petro bazilika. Roma. Apie 1498-1501 m. |
1505 m. dailininkas buvo pakviestas į Romą kurti popiežiaus Julijaus II antkapinio paminklo. To pat meto darbai – sėdintis „Mozė" ir „Sukaustytas vergas". Paminklas, prie kurio Mikelandželas darbavosi daugiau kaip 30 metų, liko nebaigtas, nes skulptoriui vis tekdavo imtis kitų užsakymų.
Mikelandželas. Mozė. 1515-16 m. |
Mikelandželas.
Siksto koplyčios freskos. |
Nuo 1508 iki 1512 m. jis tapė Siksto koplyčios skliautus Vatikane; 1534-41 m. sukūrė „Paskutinio teismo" freską jos altorinei sienai. Siksto koplyčios freskos laikomos žymiausios tapytojo Mikelandželo kūriniais.
Senojo Testamento scenose Siksto koplyčios skliautuose jis perteikia per žmonių figūras, kurių, išvengdamas bet kokios monotonijos, nepakartodamas nė vieno judesio, nė vienos formos, nutapė daugiau kaip šimtą. |
Iš grandiozinės, vos dvidešimčia metų vėliau Siksto koplyčios sienoje nutapytos Paskutiniojo teismo scenos dvelkia nerimas ir tragizmo nuojauta, kurios nesušvelnina ir energingas Kristaus nepermaldaujamojo teisėjo – mostas. |
Rafaelis (Raffael, tikr. Raffaello Santi) - renesanso tapytojas ir architektas, kaip novatorius gerokai nusileidžia Leonardui da Vinčiui ir Mikelandželui, kurių pasiekimais jis rėmėsi. Tačiau būtent Rafaelis yra laikomas svarbiausia Brandžiojo Renesanso figūra. Rafaelio paveikslai, kuriuose rafinuotumas jungiasi su paprastumu ir monumentalumu, linijų aiškumas – su solidžiomis formomis, visiškai atitiko amžinus grožio ir harmonijos postulatus. Aiškumas ir ideali harmonija – tai svarbiausia, kuo Rafaelis praturtino italų tapybą. Rafaelis. Siksto madona. 1514 m. |
1504 m. jis Florencijoje studijavo senųjų ir to meto meistrų kūrybą. Čia nutapė daug Madonų paveikslų, gerokai pranokstančių ankstyvojo renesanso stilių. 1508 m. Romoje Rafaelis stojo į popiežiaus Julijaus II tarnybą. Vatikane puošė popiežių rūmų sales vadinamas stansas, sienų ir lubų freskomis (1509-17 m.). Po Bramantės mirties vadovavo Šv. Petro bazilikos statybai, kartu ir antikos paminklų apsaugai. Rafaelio ištapytos Vatikano stansos. |
Nutapė žymiausius ir meistriškiausius visų laikų molbertinius paveikslus (pvz., „Siksto Madona"). Visuotinai priimtu popiežiaus portreto tipu (vaizduojamas sėdintis, trijų ketvirčių profiliu) virto jo tapytas „Popiežiaus Leono X portretas". Savo tapyboje išreiškė brandžiojo renesanso idealus, pranokdamas visus amžininkus: siekė harmonijos ir aiškumo, stengėsi pavaizduoti naują žmogaus tipą, atitinkantį antikos idealus ir to meto humanizmo sampratą. Rafaelis. Popiežiaus Leono X portretas. 1517-18 m. |
Venecijos mokykla - viena svarbiausių
italų tapybos mokyklų, ypač reikšminga 15 – 16 a. ir 18
a. Džordžonė. Judita su Holoferno galva. 1502 m. |
15 a. pr. vyravo dekoratyvi vėlyvoji gotika, sumišusi su bizantinio stiliaus elementais. Renesansas Venecijoje pasireiškė kiek vėliau nei Florencijos mokykloje - nuo 15 a. II ketvirčio. Tuomet formuojant Venecijos mokyklos principus svarbią reikšmę įgijo Bellini šeimos ypač Džiovanas Belinis (Giovanni Bellini) kūryba.
|
|
Renesanso stilistinė tąsa buvo manierizmas. Vėlyvojo renesanso laikotarpiu nusivilta humanistiniais idealais. Pasireiškė manierizmo principai. Dailei būdingas dramatizmas, sudėtingos, didžiulių matmenų kompozicijos, spalvinė įtampa, šviesokaitos kontrastai. |