ŠIAURĖS RENESANSAS
Renesanso įtaka buvo stipri visoje Europoje. Kiekviename krašte į šiaurę nuo Italijos jis įgijo savitų bruožų, tačiau iki pat 17 a. pradžios niekur visiškai neišstūmė Vėlyvosios gotikos. |
16 a. pr. italų renesanso idėjos prekybinių, politinių, kultūrinių ryšių keliais ėmė plisti kitose Europos šalyse. Ten jos susipynė su vietinėmis tradicijomis, gajais vėlyvosios gotikos bruožais, manierizmo reiškiniais. Daugelyje Europos šalių renesanso dailė ir architektūra pasižymi mišriomis formomis, paviršutiniška antikos paveldo įtaka, todėl joms netaikoma italų renesanso periodizacija. H. Boschas. Pasaulio sutvėrimas. Užvertas suveriamas altorius. 1504 m. |
Realistinės tendencijos išryškėjo 15 a. Nyderlandų menininkų kūryboje: Roberto Kampino, Jano van Eiko, Hanso Memlingo, Rogyro van der Veideno. 16 a. renesanso principai pasireiškė Ispanijoje, Prancūzijoje, Nyderlanduose. Tapytojai Hieronimas Boschas, Piteris Breigelis, Lucas van Leyden), Vokietijoje (tapytojai Albrechtas Altdorferis, Lukas Kranachas Vyresnysis, Albrechtas Diureris, Hansas Holbeinas Jaunesnysis). |
H. Memlingas. Kristus tarp angelų.1490 m. |
16 a. Šiaurės Europoje plitęs reformacijos judėjimas buvo palankus renesanso ideologijai, pasaulietinei dailei (portretui, buitiniam žanrui, peizažui, natiurmortui), grafikos ir knygos meno plėtotei. A. Diureris. Valstiečių šokis. 1514 m. |
Anksčiausiai
Renesanso idėjos išryškėjo Nyderlanduose, o tiksliau – pietinėje
jos dalyje, Flandrijoje. Renesansinė
Šamboro pilis. Eksterjeras, laiptinė. Prancūzija. 1519-1524 m. |
15 a. pirmojoje pusėje Flandrijoje gimė tapyba, kuri bandė spręsti tikroviškesnio vaizdo perteikimo problemas. Tačiau priešingai negu Italijos dailė, ji nesirėmė antikos palikimu, kadangi jo neturėjo. Flamandų renesansinei tapybai daugiau įtakos turėjo vitražai ar knygų iliuminacijos, plačiai paplitusios Burgundijoje, Prancūzijoje ir pačioje Flandrijoje. Flandrijoje nesusikūrė ir atskiros tapybos mokyklos, kadangi flamandų dailininkai, dažnai keliaudami iš vienos vietos į kitą, keisdavosi tarpusavyje savo patyrimu. |
Janas
van Eikas. Kanauninko van der Paele madona. |
Tačiau viską apimantį erdvės gilumą, kokį matome Šv. Bavono bažnyčios altorinio paveikslo „Avinėlio garbinimas" centrinėje dalyje, van Eikas sukūrė remdamasis ne intuityviai nujaučiama geometrine perspektyva, o subtiliomis šviesos ir spalvos gradacijomis. Janas
van Eikas. Avinėlio garbinimas. Centrinė
Gento altoriaus dalis. |
|
Šis
suveriamas
altorius yra su stabilia vidurine dalimi ir dviem judamomis sąvaromis. Janas van Eikas. Atskleistas Gento altorius. Šv. Bavono bažnyčia. Pabaigtas 1432 m. |
Koloristinio intensyvumo efektus tapytojas
galėjo išgauti tik pasiteikęs aliejinės tapybos techniką, kurią nuo
tol imta plačiai naudoti. Janas van Eikas. Arnolfinių sužieduotuvės. 1434 m. |
Vienintelis Flandrijos tapytojas, įtaigiausiai sugebėjęs perteikti Jano van Eiko dailės koncepciją, buvo Rogyras van der Veidenas (Rogier van der Weyden), tapęs beveik visas figūras vienoje plokštumoje, bet peizažą grindęs atmosferine perspektyva. Rogyras van der Veidenas. Šv. Luko Madona. (Šv. Lukas, tapantis Madoną) |
Kiek ištęstos sutaurintos jo paveikslų figūros paryškina veidų, judesių, gestų išraišką ir suteikia kompozicijoms dramatizmo, net patoso elementų. Van der Veidenas buvo pelnęs didžiulę šlovę ir darė įtaką visai tolesnei 15 a. Flandrijos tapybai, kuri nestebino nei naujais atradimais, nei kokių nors ryškesnių emocijų perteikimu. Rogyras
van der Veidenas.
|
|
16 a. Flandrijos tapybą apibūdina du pagrindiniai bruožai: Italijos dailės asimiliavimas bei tradicinių religinių siužetų papildymas, įvedant naujas temas. Visi pasaulietiniai žanrai atsirado tarp 1500 ir 1600 metų. |
|
Natiurmortas, peizažas, buitinės scenos buvo neatsiejama Nyderlandų religinės tapybos dalis. Ilgainiui šie žanrai virto savarankiškais ar dominuojančiais. P.Breigelis. Ikaro kritimas.1558 m. |
H.
Boschas. Šieno vežimo triptikas.
|
Vienas
žymiausių 16 a. Nyderlandų tapytojų, tyrinėjusių peizažą ir
valstiečių gyvenimą, buvo Piteris Breigelis Vyresnysis (Pieter
Brueghel). Piteris Breigelis. Gyventojų surašymas Betliejuje. 1566 m. |
Piteris Breigelis laikomas pasaulietiškosios Nyderlandų tapybos mokyklos įkūrėju. Dailininko kūrybinį palikimą sudaro pirmučiausia žanrinė tapyba ir peizažai – tiek metų laikų vaizdai, iliustruotos patarlės, kaimo scenos, tiek religinio, mitologinio bei alegorinio pobūdžio kūriniai Piteris Breigelis. Valstiečių šokis. 1568 m. |
Breigelio jėga slypi fantazijos kupinoje vaizduosenoje, kurios inspiracijų semtasi ir iš H. Boscho kūrinių ir iš Nyderlandų tapybos paveldo. Dailininkas iš to formuoja visai naują, savitą stilių.
Piteris
Breigelis. Didelės žuvys ryja mažas. Piešinys plunksna. |
|
Svarbiausias Šiaurės šalių laimėjimas 15 a. – spausdintinės grafikos technikos išradimas, plačiai pradėtas naudoti tiek apipavidalinant knygas, tiek kuriant savarankiškus kūrinius. Pirmoji knyga buvo Maince po 1450 m. Johano Gutenbergo išspausdinta Biblija.
Gutenbergas. Pirmoji išspausdinta Biblija. Maincas. 1454 m.
|
Knygų spausdinimas plačiai paplito visoje Europoje, pakeldamas civilizaciją į aukštesnį lygmenį. Neatsitiktinai kai kurie istorikai šį išradimą laiko savotiška skiriamąja linija tarp Viduramžių ir Naujųjų laikų. A. Diureris. Melancholija. 1514 m. |
Vokietijos dailėje spausdintinė grafika suvaidino ypatingą vaidmenį. Jos populiarumas buvo susijęs su Reformacijos plitimu. Naujas, liaudiškesnis ir plebėjiškesnis religijos tipas savo ruožtu formavo ir vokiečių tapybą, kuri iki pat 15 a. vidurio dar buvo cechinio pobūdžio ir tik religinė.
A.Diureris. Keturi raiteliai. Medžio raižinys iš Apokalipsės ciklo. 1498 m. |
Žymiausias to laikotarpio dailininkas Albrechtas Diureris (Albrecht Diürer) buvo grafikas, vario raižytojas, tapytojas, meno teoretikas, žymiausias Vokietijos renesanso dailininkas. Šedevrais laikomi jo 1513-14 sukurti lakštai „Riteris, giltinė ir velnias", „Šv. Jeronimas" ir „Melancholija”, kurie aiškinami kaip krikščionybės kelių dorybėn alegorijų trilogija, o apskritai laikomi vienu didžiausių grafikos laimėjimų.
A. Diureris. Šv. Mykolo kova su slibinu. 1498 m.
|
Garsios jo gamtos studijų akvarelės „Kiškis" (1502 m.) ir „Velėnos lopinėlis" (1503 m.). A.Diureris. Kiškis. 1502 m. |
Smarkiai individualizuoti jo autoportretai ir gausūs amžininkų atvaizdai spinduliuoja gyvą, žmogišką šilumą ir, nepaisant nedidelių mastelių, yra labai monumentalūs. Svarbus jo ankstyvosios kūrybos tarpsnio laimėjimas yra autoportretai – įspūdingas išaugusios menininko savimonės liudijimas. Ypač tai pasakytina apie 1500 m. sukurta autoportretą, kompozicija ir vaizduosena primenantį viduramžių Kristaus paveikslą – tai tarsi nuoroda į dieviškąją meninės kūrybos prigimtį. Diureris. Autoportretas. 1500 m. |
A.Diureris. Paumgartnerio altorius. 1502 m. |
Diureris
turėjo įkūręs savo dirbtuvę, kurioje tapė altorinius paveikslus,
dažnai pasirinkdamas italų ir Nyderlandų pavyzdžio triptiko formą. |
A.Diureris.
Mergelė Marija su kūdikiu ir šv. Ona. Apie 1519 m. |
A.Diureris. Adomas ir Ieva. 1507 m. |
A.Diureris. Keturi apaštalai. 1526 m. |
Vokiečių
Renesanso tapyboje – su labai retomis išimtimis – nepamatysime italų renesanso tapybai būdingo harmoningo erdvės ištęstumo, pakilios ramybės. |
M.Griunevaldas. Isenheimo suveriamas altorius 1516 m. |
Fragmentiškas gamtos stebėjimas, jautrumas tam kas būdinga, iškilu ir nepakartojama, o ne tam, kas gražu ir harmoninga – visa tai ir sudaro Šiaurės tapybos realizmą. Jis dažnai mieliau siejamas su vėlyvąja viduramžių kultūros faze, o ne su tuo, ką vadiname antikinės kultūros paveldėtojoje Italijoje prasidėjusiu Atgimimu. |
Lukas
Kranachas Vyresnysis (Lucas Cranach) - vokiečių
tapytojas, vario raižytojas ir grafikas. L.Kranachas. Adomas ir Ieva. Vario graviūra |
Greta A.Diurerio (A.Dürer) ir A.Altdorferio
Kranachas buvo vienas žymiausių vokiečių reformacijos dailės meistrų.
L.Kranachas. Poilsis pakeliui į Egiptą. 1504 m. |
Kranacho
kūryboje padaugėjo ir vaizduojamų objektų.
Pavyzdžiui, jau
tapomas moters aktas.
|
Tačiau
gamtos įvairovės, šviesos, erdvės, materijos perteikimu vokiečiai pralenkia
italus. A. Altdorferis. Aleksandro mūšis. 1529 m.
|
|
|
Hansas
Holbeinas Jaunesnysis (Hans Holbein) -
renesanso epochos vokiečių tapytojas ir grafikas.
Dailininkas apkeliavo Italiją, Prancūziją ir Nyderlandus,
kol pagaliau 1532 m. apsistojo Anglijoje. Holbeinas. Henrikas VIII. 1539 m. |
Tačiau Holbeiną išgarsino jo sukurti portretai. Jis nesiėmė psichologinės interpretacijos ir apsiribodavo individualiais modelio bruožais, be to, gebėjo virtuoziškai perteikti drabužių spalvas bei medžiagiškumą. Dažną paveikslą papildo simbolinio pobūdžio daiktai; jie tiksliau apibūdina vaizduojamą asmenį arba suteikia kūriniui vanitas prasmę (pvz., „Prancūzijos pasiuntiniai Londone”, su anamorfozine kaukole). H.Holbeinas. Prancūzijos pasiuntiniai Londone. 1533 m. |
Vėlyvuose kūriniuose dailininkas nebevaizdavo erdvės ir naudojo neutralų foną.
H.Holbeinas. Rašantis Erazmas Roterdamietis. 1523 m. |