17
a. FLAMANDŲ DAILĖ
Iki 16 a. Olandijos ir Belgijos menas sudarė vientisą Nyderlandų meną. Rubensas. Vaisių vainikas. 1618 m. |
|
16
a. pabaigoje Flandrijos
(dabartinės Belgijos) menas sudaro atskirą nacionalinę mokyklą. 17
a. Flandrija liko karališkosios Ispanijos valdžioje. Paplito į
prabangą linkęs barokas. Suklestėjo tapyba, įgijusi ryškių
nacionalinių bruožų. Žymiausi flamandų dailininkai: P.P.Rubensas,
A. van Deikas, J.Jordansas. Šie dailininkai tapė impozantiškus
mitologinio ir religinio žanro paveikslus, portretus, peizažus. A. van Deikas. Autoportretas. 1622 m. |
|
![]() |
Piteris
Paulius Rubensas
(Rubens, Peter Paul)
buvo Flandrijos rūmų tapytojas, užėmė aukštus diplomatinius
postus, gyveno nuosavuose prabangiuose rūmuose, vadovavo didžiausiai
Europoje dailės dirbtuvei, kuri vykdė Europos karalių ir
turtingųjų katalikiškų ordinų užsakymus. P.Rubensas. Dailininkas su žmona Isabele Brant. 1609 m. |
Rubensas, rėmėsi
Italijos daile. Būdamas jaunas, jis kelerius metus gyveno ir
dirbo Mantujos hercogo rūmuose. Jį įkvėpė brandžiojo renesanso darbai, o
taip pat Karavadžio paveikslai. P.Rubensas. Trys gracijos. |
|
|
Dailininkas mėgo audringus judesius ir, kur tik įmanoma, įvedė grumtynių, kovos, vijimosi, įtemptų fizinių pastangų motyvus. Beveik visuose dideliuose Rubenso pagal užsakymą tapytuose paveiksluose viskas susimaišę vienon krūvon. P.Rubensas. Medžioklė Nile. 1615-16 m. |
|
Vis dėlto jėzuitų ordinas buvo svarbiausias ir nuolatinis Rubenso užsakovas. P.Rubensas. Nuėmimas nuo kryžiaus |
![]() |
Tarp 17 a. alegorijų itin paplitusi žemiškos apoteozės tema. Ji klesti Europos kilmingųjų dvaruose. Rubenso Medičių cikle Prancūzijos karalius Henrikas IV ir karalienė Marija Mediči prilyginami Olimpo dievams, užima jų sostus ir nešioja jų atributus. Monumentali retoriška kompozicija išreiškia žemiškų valdovų dievišką didingumą. P.Rubensas. M.Mediči atvykimas į Marselio uostą. Fragmentas. |
Antonis van Deikas (Anthonis van Dyck) Flamandų tapytojas, po Rubenso - iškiliausias tapybos meistras. Skirtingai nuo Rubenso galios, jo kūriniams būdingas lengvumas ir grakštumas. Van Deikas labiausiai pasižymėjo kaip portretistas. Jis nutapė daug karaliaus šeimos ir aristokratų portretų ir ištobulino paradinio portreto žanrą. A. van Deikas. Anglijos karaliaus Karolio I portretas. 1635 m. |
![]() |
Vienas
žymiausių 17 a. flamandų dailininkų
buvo iš liaudies kilęs Jakobas
Jordansas (Jacop Jordaens).
Šio baroko epochos flamandų tapybos atstovo kūrybai būdingas gyvenimo
džiaugsmas. J.Jordansas. Pupų karalius. |
|
Flamandų tapytojas Francas Snaidersas (Franc Snyders) 1609 m. atvyko į Antverpeną ir ėmė darbuotis P.Rubenso dirbtuvėje. Jis išgarsėjo kaip monumentalių natiurmortų meistras. Snaiderso darbuose matome animalistines kompozicijas, gėlių bei vaisių natiurmortus. F.Snaidersas. Natiurmortas su omaru ir vaisiais. |
|
Flamandų dailės palikimas palyginti neilgas pirmoji 17 a. pusė. Nueina nuo scenos Rubensas ir flamandų dailė ima gyventi jo mokyklos atgarsiais bei motyvais: kuo toliau, tuo jie duslesni ir silpnesni. |