Tai stilius, paplitęs Europoje ir Lotynų Amerikoje. |
L.Berninis,
F.Borominis. Šv.
Karolio prie keturių fontanų bažnyčios interjeras. |
|
Baroko meno kryptis atsirado Romoje ir išplito po visą Europą. Jo raida susijusi su kontrreformacija ir jėzuitų veikla, taip pat su monarchiniu valdymu ir reprezentacine feodalinių dvarų kultūra. Todėl barokas traktuojamas ir kaip kontrreformacijos bei absoliutizmo menas. Svarbiausi baroko puoselėtojai buvo Bažnyčia ir aristokratija, nes naujas meno stilius idealiai tiko jų reprezentacijai ir autoritarinių pretenzijų stiprinimui. Taigi barokas pasižymi pompastika ir puošnumu. |
L.Berninis. Šv. Petro aikštė ir bazilika.
|
Visoms tos epochos meno šakoms būdingi šie bendri požymiai: galingas banguojantis judesys, polinkis į patosą bei teatrališkus efektus; iliuzoriškumas; plastinė modeliuotė naudojantis šviesotamsos poveikiu; visų meno šakų pritaikymas architektūrai, kuriant menų sintezės kūrinį. L.Berninis. Karališkieji laiptai (Scala Regia). Vatikanas.1663-66 m. |
Šis
principas ryškus monumentaliuose statinių ansambliuose, vienijančiuose
architektūros, dekoratyvinės skulptūros, tapybos išraiškos priemones. Kaizerio laiptai ir lubų freska, vaizduojanti kaizerio Karlo VI apoteozę.
|
Baroko architektūros tėvynė – Roma. Pirmasis grynojo baroko statinys yra Jėzaus (II Gesu) bažnyčia Romoje, statyta Džakomo da Vinjolos ir Džakomo dela Portos (G. de Vignola ir G. della Porta). Dž. da Vinjola ir Dž.dela Porta. Jėzaus bažnyčia. Roma. 1575 m. |
Bet stiliaus išplitimą visoje Europoje nulėmė Romos brandžiojo baroko šedevrai (apie 1630-80 m.), L. Berninio (G. L. Berninni) ir F. Borominio (F.Borromini) statiniai. L.Berninis, F.Borominis. |
Stiprių dvasinių
impulsų barokui teikė kontrreformacija, meno uždaviniu laikanti katalikybės
stiprinimą, t. y. rekatalikizaciją.
K.Maderna. Šv. Zuzanos bažnyčia. Roma1556-1629 m.
|
Tapyboje atsirado daug Šv. Rašto
istoriją ir šventųjų gyvenimus vaizduojančių paveikslų, kuriuose
transcendentinis turinys perteikiamas perdėm natūralistiškai.
Pjetras da Kortona (Pietro da Cortona). |
Baroko tapybos didžiausiu laimėjimu laikomos Iubų freskos. Jų grandiozinio erdviškumo viršūnė buvo iliuzoriškumas. Iliuzinės tapybos meistras - A.Pocas (A. Pozzo). Mėgstami motyvai: alegorijos, apoteozės ir scenos iš šventųjų gyvenimų bei antikinės mitologijos. A.Pocas. Jėzuitų misionieriškos veiklos alegorija. Freska. Šv. Ignoto bažnyčia. Roma. 1685-94 m. |
|
Dinamiška ir tapybiška dekoratyvinė skulptūra atitinka neramų architektūros ritmą. Veržli vienovė būdinga ir baroko miesto struktūrai. Monumentalūs, puošnūs, plastiški fasadai statinius įkomponuoja į urbanistinę aplinką. Tiesios gatvės, jungiančios reprezentacines aikštes, atveria tolimas perspektyvas. Ekspresyvią pastatų ir skulptūrų kaitą pagyvina augmenija. Trevi fontanas. Roma. 1732-62 m. |
Fontanų, kanalų, tvenkinių vanduo sustiprina judėjimo pojūtį. Baroko architektūroje ir dailėje svarbu subjektyvus įspūdis, žiūrovo emocijų dinamika. L.Breninis. Keturių upių fontanas. Navonos aikštė. Roma. 1647-52 m. |
Skulptūros ir tapybos kūriniai pasižymi dramatiška, patetiška temų interpretacija, teatriškumu. Figūros vaizduotos psichologizuotais veidais, iškalbingais gestais, energingais judesiais, sudėtingomis spiralinėmis pozomis. Kompozicijoje apstu kreivių, įstrižainių, formų kontrastų, šviesos ir tamsos efektų. Šiomis priemonėmis siekta žiūrovą įtraukti į iliuzinę meninio vaizdo erdvę, panaikinti ribą tarp fikcijos ir realybės.
|
|
Baroko
dailėje akivaizdžios realistinės tendencijos. Dažnai siužetas
traktuotas kaip konkretaus laiko veiksmas, taikyta fragmentinė
kompozicija, imituota natūrali vaizduojamųjų objektų faktūra. Baroko dailei būdinga pompastika, išorinių efektų bei puošybinių elementų gausumas. Piešinio figūros ir jų grupės pavaizduotos iškilmingai gestikuliuojančios, veidų išraiškos jausmingos. L.Berninis.
Šv. Teresės ekstazė.
|
Plastika taip pat paženklinta dramatiškumo bei patoso, kuris matomas aktyvioje gestikuliacijoje ir banguojančiuose drabužiuose. Pagrindinė skulptorių veiklos sritis buvo bažnyčių ir rūmų dekoravimas, be kita ko, jie kūrė antkapinius paminklus ir portretinius biustus, raitelių statulas ir parkų skulptūras. Žymiausias skulptorius buvo Lorencas Berninis. L.Berninis. Autoportretas. Terakota. 1670 m. |
|
17a. mene išskirtinę vietą užima tapyba. Baroko epocha praplėtė vaizduojamų daiktų ratą, praturtino šią dailės sritį naujais žanrais. Tapytojai mėgo šiltus tonus ir švelnius spalvų perėjimus, juos traukė šviesos ir tamsos žaismas, šviesotamsos kontrastai, daug dėmesio skyrė medžiagiškumo perteikimui. Vermeras. Dama prie klavesino. 1674-75 m.
|
Šios epochos
architektūrai darė įtaką miestų augimas, puošnių namų statyba.
Baroko stiliaus pastatas Viurcburge (Würzburg). Vokietija |
Karalių rūmai ir vilos su didingais parkų ansambliais rodė diduomenės galią ir turtingumą. Ištaigingi didikų rūmai, kulto pastatai buvo puošiami freskomis, vidinės sienos – brangiais audiniais, parkuose įrengiami puošnūs fontanai. Lukas von Hildebrantas. Belvederio rūmai. Viena. 1714-22 m. |
Baroko taikomoji dekoratyvinė dailė prabangi, didinga, paradinė. Jai būdinga įmantrios formos, sudėtingi kreivų linijų siluetai, tiršta ornamentinė puošyba, gausios skulptūrinės detalės, polichromija, paauksavimai. Ankstyvojo laikotarpio architektūrai svarbūs jėzuitų architektų darbai (jėzuitų stilius) bei urbanistiniai Domeniko Fontanos projektai (popiežiaus Siksto V užsakymu vykdyti Romos pertvarkymai). L.Berninis. Altorius. Šv. Petro bazilika. Roma. 1624-33 m.
|
Karavadžas. Bachas. Apie 1595 m.
L.Berninis.
Šv. Petro sostas (altorius) ir baldakimas |
Suklestėjo molbertinė tapyba, kaip antai žanrinė tapyba, peizažas ir natiurmortas. Žymiausiu naujojo stiliaus pradininku buvo Mikelandželas da Karavadžas (Michelangelo Caravaggio), kurio šviesotamsos tapyba smarkiai paveikė kitus dailininkus (karavadžistai). Karavadžas. Laimės būrėja. 1596-97 m. |
Kiti žymieji baroko tapybos meistrai – Antonis van Deikas (Sir Anthonis van Dyck), Klodas Lorenas (Claude Lorrain), Nikolas Pusenas (Nicolas Poussin), Rembrantas (Rembrandt Harmensz van Rijn), Piteris Paulius Rubensas (Piter Paul Rubens), Diegas Velaskesas (Diego Velázques). N.Pusenas. Ir Arkadijoje esu. Apie 1655 m. |
Brandžiajame
periode sustiprėjo baroko emocionalumo, dinamiškumo tendencijos. Romoje
kūrė tapytojas ir architektas
Pjetras da Kortona (Pietro da Cortona).
Pjetras da
Kortona. Aukso amžius. Freska. |
|
Kitose
šalyse baroko architektūrą ir dailę daugiausia platino atvykėliai italų
meistrai. Tačiau už Italijos ribų baroko principai perimti kompromisiškai.
Jie įsiliejo į vietines ikibarokinio meno tradicijas. Rubensas. Marijos Mediči atvykimas į Marselio uostą. Fragmentas. |
Prancūzijoje barokas siejosi su vyravusiu klasicizmu. Jo apraiškų būta skulptūrose, paveiksluose, dekoratyvinėje tapyboje. Ryškiausias prancūzų klasicistinio baroko pavyzdys – Versalio rūmų ansamblis.
|
|
|
Savitai barokas plėtojosi
Ispanijoje. Tapyboje reiškėsi realistinės tendencijos ir karavadžizmas
šių dailininkų darbuose: Džiuzepės
de Riberos (Jusepe de Ribera), Diego
Velaskeso, (Diego Velázques), Bartalomėjaus
Muriljo (Bartolomé Esteban Murillo). Velaskesas. Princas Karlas. 1635-36 m. |
Vokietijoje jis dėl Trisdešimties metų karo ėmė reikštis gana vėlai,
apie 1650 m.
|