SIURREALIZMAS (pranc. surrealisme - sur – virš + realizmas), superrealizmas, 20 a. modernistinės dailės kryptis. Siurrealizmas kilo Prancūzijoje 3-jame 20 a. dešimtmetyje. I.Tangi. Atsakas raudonam |
|
|
Pasak garsiausio jo teoretiko, rašytojo
Andre Bretono, siurrealizmo tikslas buvo „išspręsti ligi tol buvusias prieštaringas
realybės ir sapno egzistavimo sąlygas”, o būdai, kaip to pasiekti, buvo
labai įvairūs. |
Dailininkai fotografiškai tiksliai tapė nelogiškus, gąsdinančius vaizdus, iš kasdieninių daiktų kūrė keistus vaizdinius ar naudojo savitas tapybos technikas, įgalinančias išreikšti pasąmonę.
|
Siurrealistų paveikslai, nors ir figūratyviniai, vaizduoja nepažįstamą pasaulį, atkuriantį ne tik ramią sapno nuotaiką, bet ir košmaro fantaziją. Dailininkai siurrealistai rėmėsi iracionalistinės, intuityvistinės filosofijos idėjomis, S.Freudo psichoanalizės teorija, dada ir metafizinės tapybos patirtimi. P.Delvo. Undinių kaimas. 1942 m. |
Jie
maištavo prieš politinius, tautinius, religinius stereotipus bei draudimus.
Siekė išlaisvinti menininko pasąmonę, gilinosi į vaizduotę, sapnus,
aistras, nuojautas, instinktus.
M.Ernstas. |
Jie linko į asociatyvų meninį
vaizdą, paradoksalius sugretinimus, individualią mitologizuotą simboliką. |
M.Ernstas. Tylos akis. 1943-44 m.
|
Skiriami keli siurrealizmo raidos etapai. |
S.Dali. Atminties pastovumas. 1931 m.
|
|
1925 m. Paryžiuje įvyko pirmoji siurrealistų paroda, 1926 m. atidaryta siurrealistų dailės galerija. Šiame tarpsnyje vyravo abstraktūs meninės išraiškos būdai. M.Ernstas. Nekaltasis Juozapas. 1928 m. |
Ketvirtas dešimtmetis – brandusis krypties laikotarpis, pasižymėjęs figūrinių, iliuzionistinių kūrinių gausa, kairuoliškomis politinėmis dailininkų nuotaikomis. Tuo metu siurrealizmas įgijo platų pripažinimą. M.Opengaim. Kailinis puodelis. 1936 |
Siurrealizmas atsinaujino po II pas.
karo, jo principai stipriai veikė pokarinės Europos ir Amerikos dailės
kryptis bei judėjimus (abstraktųjį ekspresionizmą, naująjį figūratyvumą,
kt.). R.Magrite. Atmintis. 1948 m. |
Žymesni dailininkai: Hansas Arpas (Hans Arp), Aršilas Gorkis (Arschile Gorky), Salvadoras Dali (Salvador Dali), Maksas Ernstas (Max Ernst), Renė Magritas (René Magritte), Chuanas Miro (Joan Miró), Meret Openhaim (Meret Oppenheim), Ivas Tangi (Yves Tanguy), Paulius Delvo (Paul Delvaux), Ečaurenas Mata (Echaurren Matta). P.Delvo. Auštanti diena. Aurora. 1937 |
R.Magritas. Didžioji
Šeima
S.Dali. Paskutinė vakarienė |
S.Dali.
I.Tangi. Begalinis dalijimasis. 1942 m.
|
R.Magritas. Šešėliai
R.Magritas |
Ch.Miro.
Ch.Miro. |
S.Dali. Dž. de Kiriko. |
E.Mata. Scenarijus Nr. 1. 1937 m.
A.Gorkis. Kompozicija. 1936-39 m. |
S.Dali Šv. Antano gundymas. 1946 m.
P.Delvo |
H.Arpas
M.Ernstas |