HEPENINGAS (angl. happening – įvykis, atsitikimas) vėlyvojo
modernizmo meno rūšis: improvizuojamas reginys iš kelių, dažnai tarpusavyje nesusijusių veiksmų gatvėje ar kt.
nemeninėje aplinkoje. |
Dž.Keidžas. Variacijos | A.Kaprovas. Žodžiai. Hepeningas. 1962 m. |
Tikslas – ištrinti ribą tarp meno ir kasdienio gyvenimo, sukurti atsitiktinio, netikėto įvykio įspūdį, į meninį vyksmą įtraukti publiką ir taip panaikinti ribą tarp meno ir gyvenimo.
|
A.Kaprovas. „Aštuoniolika
šešių dalių hepeningų” 1959 m. Viena iš trijų patalpų, kur vyko „Aštuoniolika šešių dalių hepeningų”. Reuben galerija. Niujorkas |
A.Kaprovas „Aštuoniolika
šešių dalių hepeningų” |
Tarp svarbiausių hepeningo atstovų yra taip pat Džimas Dinas (Jim Dine), Klasas Oldenburgas (Claes Oldenburg), Robertas Raušenbergas (Robert Rauschenberg).
|
Dž.Dinas. Besišypsantis darbo žmogus. Hepeningas. 1960 m. |
Pirmtaku laikomas Ivas Kleinas (Yves Klein). Būtent jis ėmėsi įvairių netradicinių meno kūrimo būdų. Pvz., paruoštą drobę degindavo liepsnosvaidžiu arba išnešdavo ją į lietų. Stichijoms veikiant sukurtus darbus jis vadino „Kosmogonijomis”.
|
|
1960 m. Paryžiaus meno
galerijoje frakuotiems muzikantams grojant kakofoniškas skirtingas melodijas,
jis kūrė paveikslus „gyvu teptuku” – mėlynai nusidažiusiais nuogais
modeliais. Jie prisispausdavo prie drobės visu kūnu, palikdami atspaudą. Šiuos
veiksmus stebėjo žiūrovai. |
|
|
I.Kleinas. Hepeningas
Tokios akcijos nebetiko galerijoms, muziejams. Jos įkūnijo to meto meninius ir intelektualinius sluoksnius užvaldžiusias nuotaikas: troškimą ištrūkti iš standartinių „civilizuotų” vartotojiškos visuomenės gyvenimo modelių vardan individualios laisvės. |
Tai dideli renginiai, kurių apytikrę
eigą nubrėžia dailininkas, tačiau juose daug improvizacijos, todėl
hepeningai nerepetuojami ir dažniausia vyksta tik kartą. A.Kaprovas. „Viščiukas". Hepeningas. 1962 m. |
Klasikiniai popmeno hepeningai, tokie kaip Dž.Dino „Avarija” arba K.Oldenburgo „Parduotuvių dienos”, vyko pačių menininkų sukurtoje aplinkoje.
|
|
Meninės, ar tiksliau – koliažinės aplinkos teikiamus pojūčius hepeningas išplėtė į situacijas, kuriose reiškėsi garsai, gestai, pojūčiai, netgi kvapai. Žiūrovui nepateikdavo jokio siužeto schemos ir suvokti pojūčius buvo jo paties rūpestis. Nam Jun Paikas. Hepeningas |
Europoje garsūs hepeningų
autoriai buvo Volfas Fostelis (Wolf Vostell) ir Jozefas
Boisas (Joseph Beuys). Gilbertas ir Džordžas Su hepeningu siejasi ir daugelis kitų netradicinės kūrybinės veiklos formų: kūno menas (angl. body art), pašto menas (angl. mail art), žemės menas, vėlesnieji aštunto dešimtmečio performensai, taip pat Fluksus. |