KONCEPTUALIZMAS (angl. Concept (ual) Art – koncepcijų, idėjų
menas) postmodernistinio
meno rūšis Sol Le Vitas. X sujungtos kolonos. 1996 m. |
J.Košutas. Instaliacija |
Vadovaujamasi įsitikinimu, kad meno esmė glūdi sąvokose, idėjose arba konceptuose, tiriama, kaip menas suvokiamas visuomenėje, kvestionuojami dailės interpretacijos stereotipai, pasitelkus lingvistiką, filosofiją, sociologiją, meno kritiką ar kasdieninį patyrimą, analizuojamos meno idėjos. |
Daiktinė kūrinio
forma tampa nebeaktuali, mąstymo procesas perteikiamas tekstais, diagramomis,
fotografijomis, video įrašais, žemės meno, kūno meno, instaliacijos,
performanso išraiškos priemonėmis. |
Šio meno pagrindas – pats kūrybinis sumanymas, projektas, idėja. Jis gali būti pateikiamas žodžiais, techniniu piešiniu, fotografija, dokumentais. Dailės kūrinio atlikimas pasidaro antraeiliu dalyku – pirmoje vietoje atsiduria pagrindinis sumanymas ir idėja. Taigi vietoj užbaigto paveikslo ar skulptūros eksponuojami eskizai, oficialūs raštai arba instrukcijų tekstai, skatinantys žiūrovą veikti patį. Christas. Reichstago „supakavimo" projektas |
Sol Le Vitas |
J.Košutas. |
Atsiradęs iš
minimalizmo, konceptualizmas galop virsta bendra sąvoka, apimančia įvairias
dailės pakraipas, kaip antai objektų dailę ar hepeningą, kurioms svarbesnė
pati kūrinio mintis nei jo atlikimas. Konceptualus meno kūrinys – tai
tiesioginė menininko minties fiksacija. Svarbu, kad vyktų intelektualiniai
procesai, kuriuose menininkas kviečia dalyvauti ir žiūrovus.
V.Akonči. |
Vienas garsiausių
konceptualistų amerikietis Jozefas Košutas
(Joseph Kosuth) greta
arba vietoje objekto pateikdavo jo žodinį enciklopedinį apibūdinimą. Šitaip
jis parodė „kėdę”,
„meną” ir kt.
|
|
Žymiausi dailininkai: Sol Le Vitas (Sol Le Witt), Jozefas Košutas (Joseph Kosuth), Vito Akonči (Vito Acconci), Krisas Burdenas (Chris Burden), anglų grupė „Menas ir kalba" (Art and Language).
K.Burdenas. Didelis ratas. 1979 m. |
Žymus konceptualaus meno atstovas – Christas (Christo, tikr. C.Javacheff). Savo pasirinktus paprasčiausius objektus - skardines, butelius, dėžės jis dengia, vynioja, raišioja. Tuo jis sukelia darbams nuostabą, paslaptingumą. Christas. Supakuotas telefonas |
Palaipsniui keičiasi pakavimo dydžiai – 1961 m. jis paskelbia pirmąjį pastato įpakavimo projektą. Christo darbai yra klajokliškos, nomadiškos prigimties, jis pažįstamas labai plačiai pasaulyje: Italijoje „supakuotas L. da Vinči paminklas”, Prancūzijoje „Pont Neuf tiltas”, „Skėčiai” rodomi JAV – Japonijoje, Australijoje „Uždengtas krantas”. Christas. Uždengtas krantas |
Visi projektai gaminami iš lengvai pažeidžiamos medžiagos ir nėra ilgaamžiai. Niekas negali nupirkti tų darbų, ar būti jų savininku. Šio meno negalima sukomercinti – reikalauti pinigų ar bilietų už šių darbų pamatymą. Christas sako, kad net jis pats negali būti savo darbų savininku. Jo darbai – laisvė, o laisvė yra turėjimo priešas. Turėjimas prilygsta pastovumui. Štai kodėl tie darbai negali išlikti. Christas. Vandens lelijos |
|