READY-MADE (angl. gatavas), gatavų daiktų kalba. Fabrikinės gamybos daiktas, kuriam suteikiamas meno kūrinio statusas. Po I pas. karo Europoje buvo dailininkų grupė, pasivadinusi Dada”. Juos turėtume laikyti daugelio šiuolaikinio meno krypčių pradininkais. Vienas garsesnių šios krypties atstovų ir pradininkų buvo Marselis Diušanas (Marcel Duchamp)  


M.Diušanas. Dailininkas prie savo darbų 

M.Diušanas sugalvojo šį terminą ir pirmą ready-made – Dviračio ratą” – 1913 m. pademonstravo. 
Dailininkas realius, banalius kasdieniškus daiktus – dviračio ratą ant taburetės, butelių džiovyklą, tualeto kriauklę pakelė į meno kūrinio rangą.


M.Diušanas. Dviračio ratas. 1913 m.

M. Diušanas siekė parodyti, kad meniškumas priklauso nuo susitarimo, ką laikyti menu. Ready-made’ą kūryboje taikė dada, siurrealizmo, poparto dailininkai. Tai reiškė, kad kiekvienas daiktas gali būti skulptūra. Menas tapo susitarimo dalyku. Dailininko dėka autoriniu buvo pripažintas ne tik rankų darbas, bet ir nepakartojamas daikto atrankos aktas. 

M.Diušanas. Fontanas

Todėl išnyko ribos tarp meno ir kičo. Aišku, ribą galima nubrėžti, bet ji bus gana teoriška, nes daugelis dailininkų kaip tik ant šios ribos balansuoja.


Po II pasaulinio karo Amerikoje susiformavo stiprus ir didelis vidurinysis visuomenės sluoksnis. Tai žmonės, kurie iš savo darbo galėdavo užsidirbti pakankamai pinigų, kad galėtų įsigyti prekių, kurios jiems nebuvo itin svarbios. Vartotojiškoje visuomenėje didelę reikšmę ėmė įgyti reklama ir jos suformuotas prekės įvaizdis. Tam tikrų prekių vartojimas pvz.:Coca Cola arba Levi’s džinsų tapo tam tikros visuomenės dalies atributas. Žmogus, vartodamas vienas ar kitas prekes, parodo savo priklausomybę tam tikram socialiniam sluoksniui. Taip formavosi masinė kultūra. Daiktai tampa simboliais, stereotipais. Pop menas būtent ir naudoja tuos stereotipus ir simbolius. Kaip tik šios krypties formavimuisi turėjo įtakos masinė kultūra.

Į puslapio pradžią

atgal