KAUKĖS |
(vad. „ličynos”) veido apdangalas, vaizduojantis žmogaus, gyvūno ar fantastinės būtybės galvą. Nuo seno buvo gaminamos pačių vaidintojų iš medžio, beržo tošies, pakulų, šiaudų, popieriaus, avikailio, vilnų, bulvienojų, senų apyvokos reikmenų. Kartai dažomos ryškiomis spalvomis. Ypač populiarios buvo medinės kaukės. Joms būdingas sveikas liaudies humoras, satyra. Ubagas. Kaukė. Akmenės r. 1928 m.
|
Užgavėnės. LBM. Rumšiškės. |
Kaukės vartotos nuo senų laikų teatralizuotose liaudies apeigose (per Užgavėnes, Velykas, vestuves, linamynius, vakarones). Manoma, kad buvo siejamos su pirmykščiais tikėjimais, saulės grįžimo šventėmis. Kaukės būna antropomorfinės (čigonų, žydų, vaistininkų, vengrų, elgetų), zoomorfinės (ožio, gervės, arklio, rečiau meškos) ir demonomorfinės (velnio, giltinės). |
Kazio Varnelio Užgavėnių kaukių komplektas |
Jos dažnai turi iškreiptą, groteskišką pavidalą: kreiva didelė nosis, keli kyšą dantys, nevienodo dydžio akys, didelės ausys ir nušepusi ilga barzda iš ašutų arba avikailio.
P. Navickas. Užgavėnių kaukės. Mažeikių apsr. |
Jei prie kaukės derinamas koks nors daiktas (rūta, dalgis, svarstyklės), tai personažui suteikiama simbolinė prasmė (nekaltybė, mirtis, teisingumas), jei charakteringas kostiumas – šaržuotai išryškinamos kai kurios žmogaus būdo savybės (linksmumas, smalsumas, piktumas, bukumas, kvailumas). Užgavėnės Varniuose |
Kaukės
vartojamos pavieniui, grupėmis. Užgavėnės Žemaitijoje. 2003 m. |
Žiemos pabaigos šventės ir jų apeigos siekia senus pirmykštės žemdirbystės laikus. Atlikdami įvairias apeigas, žemdirbiai turėjo išvaryti žiemos demonus ir pažadinti iš miego šalčio sukaustytą žemę, o imdamiesi magijos žmonės tikėjo, kad atitinkamai pasielgę, jie privers antgamtines jėgas paklusti ir suteiks žemei derlingumą. Užgavėnės Vilniuje. 2001 m. |
|
Per Užgavėnes važinėjama rogutėmis, geldomis,
arkliais kinkytomis rogėmis, rengiamos žirgų lenktynės. Užgavėnės. Vilnius |
|
Svarbiausias Užgavėnių
paprotys –
persirengėlių vaikštynės. Užgavėnės. Žemaitijos kaimo muziejus. 2004 m. |
|
Vokietukai, čigonai, kareiviai vaikščiodami skųsdavosi,
kad jų kumelė padvėsusi, ir siūlydavę pirkti ją dalimis. Užgavėnės. Žemaitijos kaimo muziejus. 2004 m. |
Velnias paprastai būdavo vienas – nedidelis, judrus. Turėdavo labai stangrią uodegą. Velnias surašydavo odon žmonių nuodėmes, savo šakėm taikydavo kam įdurti – dūšią į pragarą nunešti.
|
Ragana burdavo iš rankos, mėnulio arba mesdavo
kortas. Ji apsirengdavo senais rūbais. Užgavėnės Vilniuje |
Vengrai apsimesdavo gydytojais – jie visus apžiūri, apie ligas sprendžia iš rankų bei kitų ženklų. Šeimininkai už gydymą turi sumokėti degtine, blynais, pinigais. Užgavėnės. LBM. Rumšiškės. 2003 m. |
Kiekvienas žydas rankose turėdavo po skambalą
ar barškalą. Jie
pasakoja melus apie savo keliones, siūlo visokių niekų pirkti.
Besiderėdami susipyksta tarpusavyje, apsilaisto vandeniu. Užgavėnės. LBM. Rumšiškės. 2005 m. |
Tarp
Užgavėnių persirengėlių vieni svarbiausių – Lašininis su Kanapiniu. Užgavėnės. LBM. Rumšiškės. 2002 m. |
|
Kovos
pabaigoje paprastai nelauktai pasirodo Morė. Ji stebi
kovos eigą, vis sukiodamasi aplinkui, ir
nulemia liesųjų pergalę. Užgavėnės. LBM. Rumšiškės. 2001 m. |
Vakare ji sudeginama arba paskandinama. Tai reiškia apsivalymą – su baidykle išvaromas susikaupęs blogis, nelaimės, o kartu ir visiems įkyrėjusi žiema. Sudegusio stabo pelenus išbarstydavo laukuose, kad būtų geresnis derlius. Užgavėnės Vilniuje |