LIAUDIES
MENO IKONOGRAFIJA
|
![]() |
![]() |
Mažosios architektūros paminklai buvo statomi tam tikromis progomis. Jos buvo susijusios su asmens, šeimos gyvenimu ir ūkine veikla, su kaimo bendruomenės pasaulietine ir religine veikla, su įvairiais tautos gyvenimo tarpsniais.
Aukštaičių sodyba. LBM. Rumšiškės |
|
|
|
Šv.
Kazimiero relikvijorius |
Šv.
Kazimieras |
Šv.
Kazimieras |
Siužetus meistrai ėmė iš bažnytinės ikonografijos ir ją perkurdavo į savą, artimą simbolinę ir meninę kalbą. Vieni iš kitų nusižiūrėdavo temas, kompoziciją, atributiką. Nors ir laisvai interpretuodami bažnytinį tipažą, dievadirbiai dažniausiai laikydavosi ikonografinių atributų, kaip svarbaus faktoriaus atpažįstant šventuosius. |
|
Skaitydami
įvairius „Šventųjų gyvenimus”, dievadirbiai sužinodavo, kokių
esama šventųjų, kokia jų kilmė, kurią sritį globoja. Pieta. Žemaitija. 1858 m. |
Ypatinga pagarba buvo rodoma Nukryžiuotajam. Ši skulptūrėlė kabėjo beveik kiekvienoje troboje garbingiausioje vietoje.
|
![]() |
![]() |
Nazarietis
– šis Jėzaus
Kristaus ikonografinis tipas ypač paplito lietuvių liaudies skulptūroje.
Joje Jėzus vaizduojamas stovintis, sukryžiuotomis ir virve surištomis
rankomis, ant galvos – erškėčių vainikas. Tunika ilga, raudonos
spalvos. Ant krūtinės škaplierius arba kryželis, kartais –
Kristaus monograma IHS. Jėzus iš Nazareto. 19 a. I p. |
Giliai susimąstęs Rūpintojėlis į žmones dažniausiai žvelgdavo iš pakelės koplytėlių. Jis visuomet vienas. Kristus čia vaizduojamas sėdintis, dešine ranka parėmęs galvą, apsirengęs ilgu raudonu rūbu arba nuogas, tik su apsiaustu ir perjuostais klubais, jo galvą visada vainikuoja erškėčių vainikas.
|
![]() |
![]() |
Įdomios „Kristaus apraudojimo” ir „Kristaus guldymo į karstą” grupinės kompozicijos. Kristaus apraudojimas |
Pirmuoju atveju Kristus vaizduojamas gulįs karste arba ant drobule uždengto stalo, aplink sėdi ar stovi apaštalai, Marija Skausmingoji, angelai. Antruoju atveju mirusį Kristų du apaštalai guldo į karstą. Keturiolikos stočių Kristaus kryžiaus kelias. Kristaus guldymas į karstą. Jurbarko r. |
![]() |
Švč. Mergelės
Marijos skulptūrėlė būdavo beveik kiekviename paminkle. Dažnai toje pačioje koplytėlėje pastatydavo kelis siužetus
iš
Mergelės Marijos gyvenimo. Marija su Kūdikiu |
![]() |
Iš Marijos temų įspūdingiausia ir labiausiai paplitusi „Pieta”, vadinama ir „Sopulingąja Dievo Motina”. Šioje kompozicijoje Marija ant kelių laiko nuimtą nuo kryžiaus gulintį Jėzų Kristų. Jėzus dažniausiai vaizduojamas gerokai sumažintų proporcijų. Kompoziciją dažnai papildo du angelai su žvakėmis. Marijos galvą gaubia balta skraistė. Ją vainikuoja stambi karūna su kryžiumi viršuje, juosia 12-os žvaigždučių nimbas arba aureolė. Būna, kad Marijos galvą puošia ir karūna, ir nimbas, ir aureolė. Jos krūtinėje iškiliai išdrožiama širdis su 7 įsmeigtais kalavijais. Suknelė tamsiai raudona, apsiaustas tamsiai mėlynas. „Pietos” kompozicijos dažnai būdavo statomos kapinių paminkluose, nes simbolizavo skausmą dėl mirusių artimųjų, ypač motinos skausmą dėl mirusių vaikų. Pieta. Akmenės r. LNM ekspozicija |
|
|
Trečias pagal populiarumą Marijos siužetas – Marija Skausmingoji. Jis išplitęs visoje Lietuvoje ir yra savitai originaliai interpretuojamas. Marija vaizduojama stovinti, rankas sudėjusi maldai, su septyniais kalavijais, įsmigusiais į širdį. Marija Skausmingoji |
Marija Maloningoji labai mėgstama Žemaitijoje. Tradiciškai ji vaizduojama stovinti, pamynusi pusmėnulį ir žaltį su obuoliu nasruose. Iš nuleistų jos rankų delnų sklinda šviesa – malonių spinduliai. Marijos suknelė balta, apsiaustas mėlynas, ant galvos – 7 arba 12 žvaigždžių vainikas. Lietuvių liaudies krikščioniškoje tradicijoje gegužės mėnuo skiriamas Švč. Mergelės Marijos garbinimui. Marija Maloningoji. LNM ekspozicija |
![]() |
![]() |
Meistrai, dažydami Švč. Mergelės Marijos siužetų statulėles, stengėsi išlaikyti bažnytinės ikonografijos reikalaujamas spalvas. Tik labai retai kur pasitaiko kitomis, nei priimta, spalvomis dažytų Marijos rūbų. Dažnai Švč. Mergelės Marijos skulptūrėlės būdavo aprengiamos iš audinių pasiūtais rūbeliais, papuošiamos stiklo karolių vėriniais. Jų koplytėlės yra su užuolaidomis, viduje žydi pamerktos gyvos gėlės arba koplytėlę puošia dirbtiniai žiedai. Pieta. Degučių bažnyčios koplyčia |
Liaudies skulptūroje vaizduojami ir kiti šventieji. Tai įvairūs globėjai, užtarėjai, turto saugotojai. Meistrai šventuosius vaizdavo su įvairia simbolika. Trimituojantis angelas. Kretingos muziejus. 19 a. |
![]() |
Šv. Jonas Nepomukas visuomet vaizduojamas su kunigo rūbais, su berete ant galvos, dešinėje rankoje laikąs kryžių, kairėje – palmės šakelę – kankinimo simbolį. Aplink galvą nimbas iš penkių žvaigždučių, kurios neva pasirodžiusios ant vandens toje vietoje, kur paskendęs. Jis saugo nuo nelaimės vandenyje, todėl buvo dedamas į koplytstulpius, statomus prie tiltų ir upelių. Šv. Jonas Nepomukas yra laikomas tiltų globėju, saugančiu nuo potvynių ir apskritai nuo vandens nelaimių, be to, tikima, kad globoja visus neteisingai apkaltintus žmones, ypač kunigus, ir yra išpažinties saugotojas. Šv. Jonas Nepomukas. Aukštaitija. LNM ekspozicija |
![]() |
Lietuvių
liaudies skulptūroje Kristaus krikšto tema – plačiai paplitusi. Dievadirbys J.Dagys. Jėzaus krikštas. Kupiškio r. LNM ekspozicija |
Lietuvių liaudies tradicijoje Šv. Rokas – šventasis piligrimas, ligonių ir gydytojų globėjas. Liaudies skulptūroje vaizduojamas su pelerina, lazda ir kelionmaišiu, permestu per petį. Kartais jo drabužiai ar skrybėlė paženklinami kriaukle – piligrimų emblema, šventojo krūtinė – kryžiaus ženklu. Dažniausiai šv. Rokas vaizduojamas rodantis žaizdotą savo koją (kaip pirmiausias maro pasireiškimo požymis). Šalia tupi šuo, išlaižęs Roko žaizdą ir jį pamaitinęs. Šv. Roko koplytėles statydavo kryžkelėse, prie mažų keliukų, miškuose, toli nuo gyvenamųjų vietų, kur nėra ko pasiklausti kelio. Žmonės statydavo šv. Roko koplytėles atsidėkodami už išgijimą bei norėdami apsaugoti gyvulius nuo kritimo. Šv. Rokas. Mažeikių r. Paparčių k. |
|
Dievadirbiai prie sodybų ir kelių koplytstulpiuose patalpindavo šv. Izidorių. Jis vaizduojamas sėjėju, su šiaudine skrybėle ir su sėtuve. Šv. Izidorius vaizduojamas dvejopai: kaip sėjėjas ir kaip artojas. Neretai greta šventojo būdavo angelas, ariantis dviem jaučiais pakinkyta žagre. Rečiau pasitaiko „Šv. Izidoriaus Artojo” kompozicijų, kur šventasis vaizduojamas ariantis, o angelas sėja. |
![]() Šv.
Izidorius. |
Lietuvių
liaudies mene Izidorius yra vienas iš dažniausiai vaizduojamų šventųjų
ir laikomas žemdirbių globėju. Šv. Izidorius. Skuodo r. LNM ekspozicija |
![]() |
Šv. Juozapas
dažniausiai vaizduojamas rankose laikantis kūdikėlį Jėzų, o kartais ir
vienas su žydinčia lazda rankose, kuri yra Dangaus ženklas, kad Juozapui
lemta tapti Švč. Mergelės Marijos sužadėtiniu. Kartais šv. Juozapas
rankoje laiko leliją – tyrumo ir skaistumo simbolį. Šv. Juozapas įeina
į išraiškingas grupines kompozicijas, tokias kaip „Šv. Šeima”, „Bėgimas į Egiptą”,
„Prakartėlė”. Šv. Juozapas su Jėzumi. LNM ekspozicija |
![]() |
Šv. Jurgis. LNM ekspozicija |
Šv. Jurgis
laikomas antruoju Lietuvos globėju. Jurgines valstiečiai siejo su
pavasariniu gamtos atgimimu, galvijų išginimu į laukus. Šv. Jurgį vaizdavo
jojantį ant žirgo,
su ietimi rankoje, kuria smeigia į po kojomis besirangantį slibiną. Jurgis
apsirengęs romėnų kario rūbais su kryžiumi ant vėliavos ar apsiausto,
skydo ar krūtinės. Šv. Jurgis, perduriantis ietimi Slibiną, buvo suvokiamas
kaip gėrio pergalės prieš blogį (blogis tradiciškai buvo siejamas su žiema,
o gėris su pavasariu) simbolis. Kartais greta stovi maža karalaitė su
maldaknyge rankose, pasak legendos, šv. Jurgio išgelbėta iš slibino nasrų. |
Viena
populiariausių moterų šventųjų buvo šv. Barbora. Liaudies skulptūroje
ji vaizduojama stovinti, vienoje rankoje laikanti taurę su ostija, kitoje –
kalaviją arba palmės šakelę. Ji apsirengusi puošniais rūbais, galvą
vainikuoja karūna. Lietuvoje šv. Barboros atvaizdai dažni parapinėse ir
vienuolynų bažnyčiose. Šv. Barbora. Raseinių r. LNM ekspozicija |
|
|
Lietuvoje
šv. Florijonas
laikomas gelbėtoju nuo gaisro. Jis vaizduojamas kaip romėnų karys, su šalmu
arba kepure ant galvos. Vienoje rankoje laiko vėliavą, kitoje – kibirėlį. Šalia
stovi degantis namelis arba bažnyčia, ant kurios šventasis pila vandenį.
Paminklai su šv. Florijonu būdavo statomi prie sodybų bei miestelių aikštėse. Šv. Florijonas |
![]() |
Šv. Agota
vaizduojama stovinti, vienoje rankoje laikanti duonos kepalėlį arba lėkštelę
su duona, o kitoje – palmės šakelę. Šventoji apsirengusi puošniais rūbais,
galvą vainikuoja karūna arba gėlių vainikas. Šv. Agota laikoma ugnies
globėja, saugotoja nuo gaisro. Jos dieną bažnyčiose šventinama
duona, vadinama šv. Agotos duona, kurią rūpestingai
saugodavo, nes žmonių įsitikinimu ji esanti stebuklinga ir padedanti
apsisaugoti nuo gaisro, o kilusį – kuo greičiau užgesinti.
|
![]() |
Šv. Kazimiero kultas Lietuvoje ėmė plisti iš karto po jo mirties. Buvo pastatyta daug jo vardo bažnyčių, o jų parapijose plito ir dievadirbių išdrožtos šventojo skulptūrėlės. Šv. Kazimierą visada vaizduoja karalaičio rūbais, su kunigaikščio karūna ant galvos, dešinėje rankoje laikantį kryžių, kairėje – lelijas – skaistybės simbolį. Šv. Kazimieras. 19 a. |
Šv. Antanas
vaizduojamas kaip pranciškonų vienuolis, dažniausiai rankose laikantis kūdikėlį
Jėzų ir lelijos šakelę. Nuo seno žmonės melsdavosi Šv. Antanas. Mažeikių r. Račalių k. LNM ekspozicija |
|
![]() |
Šv. Ona kaime taip pat buvo populiari. Ji vaizduojama sėdinti, laikanti rankose arba ant kelių atverstą knygą. Šalia – Marija, vaizduojama kaip maža mergaitė, klūpo besimelsdama arba stovi palinkusi prie knygos, iš kurios šv. Ona ją moko skaityti. Dievadirbiai šv. Oną vaizdavo apsirengusią ilga suknele, apsisupusią apsiaustu, galvą apsigobusią skraiste ar skara. Bažnytinėje ikonografijoje nusistovėjusių spalvų čia dažnai nepaisoma ir šv. Onos suknelė dažoma ne tik reikalaujama raudona, bet ir mėlyna, gelsva, žalia spalvomis, o apsiaustas vietoj žalios spalvos dažomas ir mėlynai bei geltonai. Marijos suknelė ilga, dažniausiai raudona. Kartais šv. Onos ir Marijos galvas vainikuoja karūnos. Šv. Ona |
![]() |
Šv. Onos, mokančios Mariją, siužetas naują prasmę įgijo spaudos draudimo metais. Tada jis ėmė reikšti liaudies meilę knygai, mokslo troškimą. Paminklai su šv. Onos statulėlėmis dažniausiai būdavo statomi sodybose. Šv. Ona. Mockaičiai. Priekulės km. |
Lietuvių liaudies skulptūra paplitusi visose etnografinėse srityse, bet labiausiai – Žemaitijoje. Atskirų etnografinių sričių kūriniai turi savo specifinių bruožų. Tą faktą lėmė istorinės ir kultūrinės aplinkybės. Žemaitiškos liaudies skulptūros realistiškesnės, aukštaičių jausmingesnės, dzūkų archaiškesnės. Gausiose Lietuvos muziejų kolekcijoje labai mažai turima skulptūrų, kurių autoriai žinomi. Tačiau ši bevardė kūryba teikė paguodos, žadino širdyse artimo meilę, mokė jautrumo šeimai, vadavo iš dienos rūpesčių, tuo pačiu nemažai pasakydama ir apie pačius meistrus, atskleisdama jų gabumus ir gyvenimiškas nuostatas. |