SKULPTŪRA |
![]() |
Skulptūra
buvo paplitusi visose etnografinėse Lietuvos srityse, o
ypač Žemaitijoje. LNM eksponatai |
|
![]() |
Visos liaudies skulptūros rūšys plito dėl seno
papročio prie sodybų, kapuose, pakelėse statyti koplytstulpius.
|
Šventųjų skulptūrėles droždavo bemoksliai medžio drožėjai, vadinami dievadirbiais. Iš liepos, rečiau ąžuolo, paprastais įrankiais išdrožtos skulptūrėlės vėliau buvo padengiamos polichromija. Liaudies menininkai kūrė pasikliaudami savo vaizduote, grožio supratimu. Formos modeliavimui turėjo reikšmės ir paprasti įrankiai, menininko techniniai sugebėjimai. Nacionalinės
M.K.Čiurlionio menų mokyklos |
|
![]() |
Lietuvių liaudies skulptūrai būdinga lakoniška apibendrinta forma, masių pusiausvyra, gili psichologinė charakteristika, kontrastingi spalvų deriniai. Skulptūros buvo dažomos klijiniais arba aliejiniais dažais. Dažymas nesuteikė skulptūrinėms formoms didesnio išraiškingumo, taip meistras norėjo padaryti skulptūrą realistiškesnę. Šv.
Juozapas, šv. Barbora, šv. Agota. |
Čia buvo pasiekta skulptūros ir tapybos sintezė. Be to, dažymas apsaugodavo skulptūras nuo atmosferos poveikio, buvo tartum konservavimo priemonė. Atskirų etnografinių sričių kūriniai turi savo specifinių bruožų. Liaudies skulptūros centrai: apie Kretingą, Telšius, Šilalę… V.Svirskis.
Kryžių fragmentai. |
|