BAŽNYTINĖS VĖLIAVOS |
![]() |
|
![]() |
Įspūdingos bažnytinės
vėliavos – būtinas lietuviškas procesijų atributas. Bažnytinės vėliavos. Stelmužės bažnyčios interjeras |
Miestelių ir kaimų moterys siuvinėdavo, aplikuodavo arba tapydavo bažnytines vėliavas, kurios turiniu ir forma artimos liaudies raižiniams ir tapybai. Procesijų vėliavos yra ypač įspūdingos savo apdaila ir puošnumu. Vėliavos dažniausiai siūtos iš mėlynos, raudonos, žalios spalvos audinio. Vertikalaus stačiakampio formos vėliavų apačia užbaigiama keliais dantytais iškirpimais, kraštai apsiūti kilpelėmis, į kurias įverti stikliniai karoliukai, galus puošia įvairiaspalviai kutai. Vainikuotas
Kristus. Iš dvipusės bažnytinės vėliavos. |
![]() |
Siuvinėta tuo metu plačiai kaime paplitusia pirktine ryškiaspalve vilna. Siūlai stori, suteikiantys siuviniui gruboką faktūrą. Siužetai siuvinėti nesudėtingais dygsniais. Šventųjų figūros nemodeliuojamos. Siuvinėtojos darniai jungė grafišką liniją su įvairiaspalviais siūlais užpildytomis plotmėmis. Jautriais spalvų perėjimais buvo modeliuojamos rūbų klostės, plaukai, spalvų kontrastai puikiai suderinti. Dvipusiais dygsniais siuvinėtos aplink paveikslus vynuogių, lelijų bei kitų gėlių šakelės. Vėliavų siuvinėjimui, be vienpusių, dvipusių dygsnių, panaudoti pumpurėliai, pynutė, eglutė. Auksinės gijos, blizgantys žvyneliai vėliavoms suteikia ypatingo puošnumo, dekoratyvumo. Šv.
Antanas su kūdikiu. Siuvinėta, aplikuota vėliava. |
|
19 a. vėliavos randamos dviejų dydžių. Mažesnio formato vėliavos (apie 1 m²) daugiausia vaizduoja Kristaus Kančios stotis. Vienoje jų pusėje išsiuvinėjami siužetai, o kitoje – įvairūs krikščioniški simboliai (Kryžius, Ostija, Jėzaus Kristaus ar Marijos monogramos). Didžiosios bažnytinės vėliavos: 4 ir daugiau metrų ilgio, daugiau negu 2 metrų pločio. Šių vėliavų abi puses puošia siužetiniai paveikslai. |
Bažnytinės vėliavos. Taikomosios dailės muziejaus ekspozicija
|
Vėliavų laukas puoštas siuvinėtais ritmiškai išdėstytais augalinio ornamento motyvais. Centre įsiūti siuvinėti ar tapyti ikonografiniai krikščioniški paveikslai. Paveikslų apačioje išsiuvinėjami pavadinimai, įvardijantys vaizduojamą siužetą.
|
![]() |
Vėliavų su tapytais dvipusiais paveikslais lauko puošyba identiška vėliavoms su siuvinėtais paveikslais. Jos pasižymi ypač didele temų įvairove. Nukryžiuotasis,
Marija ir šv. Jonas Evangelistas. |
![]() |
Šių vėliavų paveikslų tapyba turi profesionaliajai dailei būdingų
bruožų: figūros proporcingos, modeliuotos, išlaikyta toninė
perspektyva, perteikiamas rūbų medžiagiškumas. Šv.
Uršulė. Paveikslas iš dvipusės bažnytinės vėliavos. |
Kadangi siuvinėtojos neretai naudodavosi pavyzdžiais, dažnai randamos
vėliavos, kurių siužetai, piešinys ir ornamentai panašūs. Vėliavos
taip pat siūtos pagal senesnių bažnytinių vėliavų pavyzdį. Bažnytinė vėliava. Taikomosios dailės muziejus |
![]() |
![]() |
Vėliavų siužetai pasižymi plačia temų įvairove. Tai daugiausia vėliavos su šventųjų globėjų atvaizdais, Kristaus Kančios Kelio stotimis, įvairiomis Šv. Rašto temomis. Daugelį vėliavų paveikslų temų lėmė bažnyčiose įsteigti atlaidai. Kai kurių vėliavų paveikslai ikonografiškai artimi bažnyčiose esantiems paveikslams. Šv. Jonas
Nepomukas. |
|
Vėliavos dažniausiai buvo laikomos pačioje bažnyčioje, prie sienų ar piliorių prikabintos specialiomis sklendėmis, kurias atkabinus vėliavas galima lengvai išimti. Dvipusė
gedulinga procesijų vėliava. 19 a. pab. |
Žemaičių Kalvarijoje buvo įsteigti atlaidai, į kuriuos gausiomis procesijomis iš gretimų parapijų keliaudavo maldininkai. Kiekviena parapija stengėsi padaryti kuo geresnį įspūdį. Eisenos, nešinos didelėmis tarsi burės vėliavomis, lauko keliais traukiančios į Kalvariją, darydavo nemažą įspūdį. |
|