TAIKOMOJI TAPYBA |
Jei paveikslų tapyboje dominuoja religiniai siužetai, tai
dekoratyvinėje vienintelis tikslas – daikto estetinė
išvaizda.
|
|
Technika buvo dvejopa: teptuku ir šablonu. Skrynia. 1848 m. |
|
Ryškiausiai menininkų talentai atsiskleidė dirbant ir dekoruojant skrynias. Jas padirbti sugebėdavo daugelis meistrų, o puošė, dažė, specialūs dažytojai. Tapytoms skrynioms būdingi įvairiai komponuojamų gėlių ir paukščių motyvai. Dekoratyvinės tapybos raštus galima suskirstyti į dvi ryškių bruožų grupes: gėlių kompozicijos, aprėmintos kvadratais, ir vazonėliai su gėlėmis. Skrynia. Telšių r. Gomalių k. 19 a. |
Kompozicijos dažniausiai simetriškos. Spausdinant ornamentą
būdavo atsižvelgiama į skrynios konstrukciją,
apkaustų išdėstymą. Skrynia. Kėdainių r. Okiainių k. 19 a. vid. |
|
Kitas svarbus kaimo baldas – tapytos spintos. Jų puošyboje naudojami tokie patys ornamento motyvai, spalvos, kaip ir skrynių dekore. Dažniausiai sutinkami spalvų deriniai: mėlyna, geltona, raudona, balta, žalia ir geltona, balta ir raudona, geltona, žalia, juoda, balta ir t.t. Raštai ir spalvos kiekvienoje etnografinėje Lietuvos dalyje turėjo skirtumų.
|
Dekoratyvinė tapyba buvo vartojama beveik visuose buities daiktuose.
|
|
||
Rankšluostinė. LBM. Rumšiškės
|
Prieverpstė. LNM
|
Lankai. LNM ekspozicija
|