ŽODYNĖLIS
Abstraktus
– nekonkretūs, nesusijęs su konkrečiu daiktu, išryškintos tik esminės,
bendrosios objektų savybės.
Alkierius
– atskiras miegamasis šeimininkams ir svečiams miegoti – aukštaičių ir
dzūkų tradicinio gyvenamojo namo prastesnis galas.
Altorius – aukuras; senovėje paaukštinta
aukojimų vieta; krikščionių bažnyčioje – tam tikras stalas, prie kurio
dvasininkas laiko pamaldas.
Ansamblis – vientisos architektūrinės
kompozicijos ir stiliaus statiniu bei įrenginių kompleksas. Dailės kūrinių
grupė, sudaranti vientisą visumą.
Apsidė – pusapvalė arba daugiakampė išsikišusi
kulto pastato dalis, dengta puskupoliu arba pusskliaučiu. Vidinė altorinė
pastato dalis.
Architektūra – sakralinės ir pasaulietinės
statybos menas. Plastinio meno šaka: statiniai ir jų kompleksai; statinių bei
jų kompleksų projektavimas ir statyba; pastato meninė išraiška.
Architektūros
ansamblis
Ažūras
–
tinkliškas, dekoratyvinis kiauraraštis.
Baliustrada – ažūrinė sienelė,
apsauganti balkonų, laiptinių, terasų, stogų, krantinių, tiltų ir kt. kraštus,
atitverianti pastatų vidaus erdves. Sudaryta iš stulpelių, apačioje sujungtų
cokoliu, viršuje – turėklu.
Baptisterija – pastatas arba priestatas
prie bažnyčios krikšto apeigoms, apskritas arba aštuoniakampis.
Bareljefas – skulptūros rūšis: reljefas,
kurio formos virš fono plokštės iškyla ne daugiau kaip per pusę vairuojamųjų
objektų apimties.
Barokas – 17 ir 18 a. Europos meno stilius. Būdingas
formų kreivalinijinis dinamiškumas, gausu efektyvių puošybinių elementų.
Bazilika – trinavis pastatas, kurio
vidurinioji nava aukštesnė už šonines. Todėl erdvė apšviečiama per
langus, esančius aukščiau šoninių navų stogų. Teismo rūmai ir prekybos
halės antikos laikais, vėliau bažnyčios.
Dailė – plastinio meno šaka. Ji apima
vaizduojamąją dailę (tapybą, skulptūrą, grafiką) ir taikomąją
dekoratyvinę dailę (keramiką, dailiąją tekstilę, baldininkystę, juvelyriką
ir kt.).
Daržinė –
pastatas kuriame laikomi lauke išdžiovinti pašarai: šienas, dobilai,
vasarojus.
Dekoracija
– veiksmo vietos apipavidalinimas scenoje: scenografijos kūrinys, sukurtas
pagal dailininko scenografo eskizą.
Dekoracinis
stilius – anglų brandžiosios gotikos stiliaus atmaina.
Pastatai pasižymi sudėtinga skliautų konfigūracija, gausesne augalinių
motyvų puošyba.
Dekoras – architektūros ar dailės kūrinio
papuošimas.
Dekoratyvinė dailė
– dailės rūšis, padedanti meniškai formuoti žmogaus sukurtą daiktiškąją
aplinką – pastato interjerą, eksterjerą, medžio, metalo ir kitų medžiagų
dirbinius.
Dekoratyvinė skulptūra
– puošybinės paskirties, skulptūros kūriniai.
Diendaržis
– uždaras kiemas, kuriame vasaros metu laikomi gyvuliai.
Eksterjeras
– pastato išorė.
Faktūra – dailės kūrinio paviršiaus pobūdis.
Būna lygi, grūdėta, reljefinė ir kt.
faktūrų
Fasadas – kuri nors viena išorinė pastato
pusė; priekinė (paradinė) pastato dalis.
Fonas – spalva arba tonas, ant kurio
tapoma; tolimasis paveikslo planas.
Frizas – puošybinis plokštumos (sienos,
grindų, lubų) apvadas, pagražintas ištisiniu ornamentu.
Frontalioji kompozicija
– komponavimo būdas: meninio vaizdo elementai (žmonių figūros, daiktai)
vaizduojami tiesiai iš priekio. Pasižymi simetrija, statika, monumentalumu.
Frontonas – trikampė ar pusapvalė viršutinė
pastato fasado (kai kada lango, durų) dalis.
geometrinius
ornamentus
Geroji
priemenė
– priemenė tradicinio gyvenamojo namo dalis prie lauko durų. Nuo 19 a. vid.
dvigalių pirkių vidurinė dalis. Priemenėje buvo kopėčios arba laiptai užlipti
ant aukšto, piesta, sena skrynia, indauja, kai kada girnos.
Geroji
troba
– švaresnė patalpa žemaičių troboje.
Glazūra
– plonas, degimu sutvirtintas skaidraus matinio arba spalvoto stiklo
sluoksnis, dengiantis keraminius dirbinius.
Grafika – visų piešimo technikų (piešinių)
ir jomis atliktų kūrinių bendras apibūdinimas; meninės spausdintinės
grafikos apibūdinimas. Pastaroji, tai raižytų ir ėsdintų piešinių
atspaudai.
Graikiškasis
kryžius – lygiakraštis kryžius.
Graviūra – raižinys. Lygiame paviršiuje išpjaustytas
ir atspaustas piešinys; priklausomai nuo to, ant ko piešinys išpjaustytas,
skiriamos medžio, vario ir kitos graviūros.
Grendymai
(kluonas – grendimas – klojimas; – javams laikyti ir kulti).
Gryčia
Gruntas
–
medžiaga, kuria prieš tapymą dengiamas dailės kūrinio pagrindas.
Gūnelės
– audinys, naudojamas vežimo sėdynei apkloti, arkliams ir važiuojančiųjų
kojoms nuo šalčio apkloti.
Halinis
pastatas – stačiakampis pastatas. Erdvė susideda iš 2 – 5
vienodo aukščio navų, uždengtų bendru aukštu stogu.
Harmonija – darna.
Horeljefas
–
skulptūros rūšis: reljefas, kurio plastinis vaizdas iškyla virš fono plokštumos
daugiau negu per pusę vaizduojamųjų objektų apimties.
Iliuzija
– tikrovės imitacija dailės kūrinyje, sukurianti trimatį realių daiktų
vaizdą ir erdvės įspūdį.
Iliuzionizmas
– regimojo pasaulio imitacija dailės kūrinyje. Siekiama sukurti pavaizduotų
daiktų ir erdvių tikroviškumo įspūdį. Pasitelkiami perspektyvos, šviesos,
spalvos, faktūros efektai.
Interjeras
– pastato vidaus sutvarkymas; jo vaizdavimas tapyboje.
Jauja
– atskiras ūkinis pastatas arba sandari kluono dalis javams prieš kuliant
spragilais arba linams ir kanapėms prieš minant džiovinti.
Kaltas.
Kamara
– pirkaitė tradicinio gyvenamojo namo ar svirno patalpa. Joje buvo laikomi
maisto produktai, namų apyvokos daiktai, girnos, kartais ir miegama. Apšviečiama
pro vieną mažą langelį, dažniausiai neapšildoma. Aukštaičių kamaroje
(ji turėjo plūktinę aslą) buvo laikomos dar ir daržovės.
Kamaraitė
– nedidelė kamara.
Kaminas
– periemenėje statomos virenės (kaminai), skirtos valgiui virti, pašarui
ruošti, mėsai rūkyti.
Kanonas
–
mastelis, norma, taisyklė. Meno taisyklių sistema, sąlygojanti kūrinio
kompoziciją, koloritą, vaizduojamojo objekto proporcijų visumą.
Karnizas – S formos architektūrinė detalė:
išraita ir astragalas, dažnas atbrailos komponentas.
Kaukė
(vad. „ličyna”) – veido
apdangalas, vaizduojantis žmogaus, gyvūno ar fantastinės būtybės galvą.
Keramika – visų iš molio lipdytų ir žiestų,
o paskui išdegtų daiktų bendra sąvoka.
Keramikos
dirbiniai – taikomosios dekoratyvinės dailės šaka: degti
dirbiniai iš molio ir jo mišinių su kitais neorganiniais junginiais. Gamybos
ciklą sudaro žaliavos parengimas, formavimas, džiovinimas ir degimas.
Keramikos dirbiniai lipdomi rankomis, žiedžiami ant rato, išdegami ir puošiami.
Klasicizmas
– 17 - 19 a. pirmosios pusės architektūros ir dailės stilius, kuriam būdinga
racionalumas, idealios harmonijos, tobulumo, absoliutaus grožio siekimas,
antikos ir Renesanso meno principų laikymasis.
Klėtis
arba svirnas – skirtas grūdams, maistui, mantai laikyti, miegoti.
Klišė
– spaudos forma, pagaminta iš metalo, medžio, linoleumo, plastiko ar
kitokios medžiagos, nuo kurios daromi atspaudai
Klojimas
– ūkinis pastatas javams sukrauti ir kulti, (dar vadinamas kluonu). Senieji
klojimai visada turėjo apšildomas patalpas – jaujas – javams džiovinti.
Kluonas
– pastatas javams laikyti ir kulti.
Koloritas – dailės (dažniausiai tapybos) kūrinio
spalvų visuma; vyraujančių spalvų derinys.
Kompozicija – meno kūrinio arba pastato
formų sandara; dėsningas įvairių elementų derinys.
Konstrukcija
–
ko nors sudėtinė dalis; statinio kolona, santvara arba sudėtinių dalių grupė,
kuriai būdinga tam tikra apibrėžta paskirtis.
Kontrastas
– ryški priešybė; tarpusavyje lyginamų daiktų, ypatybių ar reiškinių
skirtumas.
Kontūras
– dailės kūrinio meninės išraiškos priemonė: linija, apibrėžianti
daikto siluetą, skirianti vieną plokštumą nuo kitos.
Koplytėlė
– memorialinis nesudėtingos formos statinys: apvalus, keturkampis, kryžminis
– atviras iš vienos ar kelių pusių, dažnai įstiklintas.
Koplytstulpis
– smulkiosios lietuvių liaudies architektūros rūšis. Tai mediniai, kai
kada mūriniai memorialiniai statiniai. Stiebo viršūnėje pritvirtinta
keturkampė ar daugiakampė koplytėlė.
Kraigas – stogo keteros išilginė linija.
Krikštai
– smulkiosios architektūros rūšis. Jie buvo gaminami iš profiliuotų lentų
ir puošiami kiaurapjūviu. Įvairių siluetų krikštai buvo statomi mirusiojo
kojūgalyje.
Kryžius
– pagrindinis ikonografinis krikščionybės simbolis.
Ksilografija – giliaspaudės grafikos
technika – medžio raižinys, atspaudas, gaunamas nuo klišės, pagamintos iš
medžio lentos.
Liturginis
menas – bažnytinis menas. Šventovių įrangai ir apeigoms
skirti taikomosios dekoratyvinės ir vaizduojamosios dailės kūriniai.
Lotyniškasis
kryžius – kryžius, kurio vertikalioji dalis ilgesnė.
Metalo dirbiniai
– architektūros dekoratyviniai elementai, buitiniai ir liturginiai reikmenys,
papuošalai, ginklai – įvairūs meniški daiktai iš aukso, sidabro, geležies,
bronzos bei kitų metalų.
Mitologinis
žanras – dailės žanras; mitologinės tematikos tapybos,
skulptūros, grafikos, kūriniai. Mitologinė tematika būdinga daugelio tautų
senoviniam menui.
Monochromija – dailės kūrinių vienspalviškumas.
Tapoma viena spalva ar keliais vienos spalvos atspalviais.
Nava
–
iš pradžių graikų šventyklos vidus, vėliau – krikščionių bazilikoje išilgine
kolonų eile atskirta dalis.
Neogotika
–
architektūros ir dailės kryptis, pagrįsta gotikos architektūros ir dailės
palikimu. Būdingas laisvas gotikinių formų ir konstrukcijų taikymas.
Neostiliai
–
19 a. – 20 a. pr. Architektūros ir dailės kryptys, eklektikos apraiškos.
Remtasi istorizmo principu. Programiškai taikytos praeities stilių išraiškos
priemonės. Pagal istorinius prototipus skiriami šie neostiliai: neoromanika,
neogotika, neorenesansas, neobarokas, neoklasicizmas.
Orderis
–
viena iš architektūrinės kompozicijos rūšių, susidedanti iš atramų
(kolonų, stulpų arba piliastrų) ir antablemento. Šie elementai tarpusavyje
susiję proporcingumo dėsniais. Klasikinėje architektūroje skiriami šie
orderiai: toskaninis, dorėninis, jonėninis, korintinis ir kompozicinis (sudėtinis).
Ornamentas
–
raštas, sudarytas iš vieno ar kelių ritmiškai pasikartojančių elementų
– motyvų.
Pagrindinės spalvos
– trys svarbiausios regimojo spektro spalvos (raudona, geltona, mėlyna), kurių
negalima gauti maišant kitas spalvas. Maišant pagrindines spalvas gaunamos
antrinės spalvos.
Palagas
(maniežinė).
Paminklas – monumentas, architektūros arba skulptūros kūrinys,
kuriuo pagerbimas svarbus asmuo, įvykis, idėja.
Papildomosios spalvos –
spalvų poros, sudarytos iš labai kontrastuojančių tarpusavyje šiltos ir šaltos
spalvų, esančių viena prieš kitą spalvų rate (geltona - violetinė,
raudona - žalia, oranžinė - mėlyna).
Papjė mašė – masė, gaminama iš popieriaus tyrės, gipso,
klijų, smėlio. Vartojama įv. buitinės paskirties daiktams, karnavalo kaukėms,
skulptūrų imitacijoms gaminti.
Peizažas – vaizduojamosios dailės žanras,
tapybos arba grafikos kūrinys, vaizduojantis natūralų ar žmogaus pakeistą
vietovaizdį. Peizažuose meniškai sukuriama erdvės ir perspektyvos iliuzija.
Peludė
– atskira, nuošalesnė vieta arba uždara patalpa klojime pelams pilti.
Perspektyva –
trimačių kūnų vaizdavimo plokštumoje būdas, kuriuo sukuriama realių
erdvinių santykių ir apimčių iliuzija. Perspektyva pagrįsta optiniu reiškiniu
– tariamu figūrų bei daiktų mažėjimu, kūnams tolstant nuo žiūrovo
akies.
Perspektyva –
trimačių kūnų vaizdavimo plokštumoje būdas, kuriuo sukuriama realių
erdvinių santykių ir apimčių iliuzija. Perspektyva pagrįsta optiniu reiškiniu
– tariamu figūrų bei daiktų mažėjimu, kūnams tolstant nuo žiūrovo
akies.
Pigmentai – iki miltelių susmulkintos netirpios
kietosios medžiagos, nuo kurių priklauso dažų spalva.
Piliastras – konstrukcinis arba dekoratyvinis architektūros
elementas; kolonos arba stulpo pavidalo vertikalus sienos kyšulys.
Pirkia
– aukštaičių ir dzūkų tradicinio gyvenamojo namo prastesnis galas, kitaip
– gryčia.
pirtis
Pirtis
– sodybos pastatas. Lietuviška pirtis turi dvi patalpas: prieangį, kur
nusirengiama, ir pačią pirtį su krosnimi, skirtą praustis.
Plastika – skulptūros kūriniai, formuojami
(modeliuojami) iš minkštos medžiagos (gipso, vaško, molio).
Polichromija –
daugiaspalviškumas, daugiaspalvis dekoras, spalvotoji spauda.
Portalas – fasade architektūriškai išskirtas įėjimas į
pastatą.
Portikas – kolonados palaikoma stoginė, atvira galerija;
dengtas prieangis su kolonomis.
Portretas – tapybos, grafikos, skulptūros arba meninės
fotografijos kūrinys, vaizduojantis žmogų arba žmonių grupę.
Postamentas –
kolonos, piliastro arba statulos papėdė.
Priemenė
– tradicinio gyvenamojo namo dalis prie lauko durų. Nuo 19 a. vid. dvigalių
pirkių vidurinė dalis. Priemenėje buvo kopėčios arba laiptai užlipti ant
aukšto, piesta, sena skrynia, indauja, kai kada girnos.
Prieseklytis – patalpa prie seklyčios.
Seklyčia – lietuvių valstiečių tradicinio gyvenamojo namo patalpa,
kurioje buvo priimami svečiai, piršliai, švenčiamos vestuvės, krikštynos,
šarvojamas numirėlis.
Reljefas
–
skulptūros rūšis: iškilus arba įdubus vaizdas plokščiame fone.
Ritmas
–
komponavimo būdas; elementų ar plastinių formų tolygus pasikartojimas.
Sakralinė dailė – religinė dailė, dailės kūriniai,
išreiškiantys tikėjimą aukštesniosiomis galiomis.
Simbolis – sutartinis ženklas, žymintis kokią nors sąvoką
ar idėją.
Sintezė – įvairių elementų, objektų dalių jungimas į
visumą.
Skliautas – išgaubtas pastato stogas, lenktos lubos.
Skulptūra – vaizduojamosios dailės šaka, trimatės formos kūriniai.
Kuriama (lipdoma, kalama, drožiama, liejama) iš įvairiu medžiagų.
Svarbiausios formos: statula, grupė, biustas, medalis, moneta.
Stilizacija –
kūrinyje vaizduojamų tikrovės objektų apibendrinimas – formų ir spalvų
supaprastinimas siekiant dekoratyvumo įspūdžio.
Stogastulpis
– vertikalus nesudėtingos sandaros memorialinis paminklas – ant medinio
stulpo pridėtas nuolaidus keturkampis stogelis.
Šablonas
– iškirptas pavyzdys (iškarpa) perkelti šrifto piešiniams, raštui,
ornamentui.
Šalinės
– javams, šiaudams, šienui, pelams supilti.
Šeimynstubė
– šeimynos stuba.
Šviesotamsa, šešėliavimas, šviesokaita,
vaizduojamosios dailės išraiškos priemonė: tikrovės iliuzijos kūrimas plokštumoje
šviesos ir šešėlių išdėstymu bei gradavimu. Modeliuojama daiktų apimtis,
kuriamas erdvės įspūdis.
Taikomoji
dailė
– dailės šaka: praktinės ir puošybinės paskirties dailės dirbiniai. Tai
dailieji audiniai, baldai, drabužiai, ginklai, indai, papuošalai, šviestuvai,
įvairios interjero puošmenos ir kt. Dirbinio paskirtis lemia jo formą, medžiagą,
dekorą.
Tapyba
–
vaizduojamosios dailės rūšis, kurianti vaizdą plokštumoje įvairių spalvų
dažais.
Tekstilės
dirbiniai – taikomosios dekoratyvinės dailės šaka: unikalūs,
rankomis atlikti tekstilės dirbiniai. Dailioji tekstilė apima dailininkų
suprojektuotus ir išaustus sienų bei grindų kilimus, t.p. konceptualius
parodinius darbus.
Tekstilės
dirbiniai – taikomosios dekoratyvinės dailės šaka: unikalūs,
rankomis atlikti tekstilės dirbiniai. Dailioji tekstilė apima dailininkų
suprojektuotus ir išaustus sienų bei grindų kilimus, t.p. konceptualius
parodinius darbus.
Teminė kompozicija –
dailėtyros terminas, kuriuo įvardytas realizmo idėjų sukurtas žanrinis
hibridas – figūrinė kompozicija, turinti istorinio, batalinio arba buitinio
žanro požymių. Šiuo pavadinimu siekta pabrėžti dailės kūrinio aktualios
temos svarbą.
Tėvukų
kamaraitė – tėvams skirta kamara, tradicinio gyvenamojo
namo ar svirno patalpa.
Troba
– žemaičių trobos turi daug įvairios paskirties patalpų. Švaresnė
patalpa – geroji troba. Lietuvos teritorijoje skiriame šiuos regioninius namų
tipus: žemaičių troba, aukštaičių pirkia ir suvalkiečių stuba, kapsų
gryčia ir dzūkų pirkia.
Tvartas,
t.v. „kūtė”, ūkinis trobesys, skirtas gyvuliams laikyti.
Urna
– indas mirusiųjų palaikams laikyti.
Vaizduojamoji
dailė – dailės šaka: kūriniai, kuriems būdingi iliuziniai
arba sąlygiški tikrovės vaizdai. Pagal medžiagas ir išraiškos būdus
vaizduojamoji dailė skirstoma į grafiką, skulptūrą, tapybą, o pagal temas
– į žanrus.
Varpinė
– atskiras pastatas varpui – stovi medinės bažnyčios šventoriuje ir yra
neatskiriama sakralinio ansamblio dalis.
vėtrinės)
sukryžiuotos lentos
Virtuvė
– patalpa maistui gaminti.
Žanras
– rūšis, tipas. Taikomas meno kūrinių klasifikacijai, tai yra darbams, išsiskiriantiems
panašia tematika, apibūdinimui.
Žardinė
– iš visų pusių perpučiamas statinys, skirtas linams ar žirniams džiovinti.