MONUMENTALIOJI TAPYBA
– sienų ir lubų
tapymas
|
Mozaikos ir vitražo priskyrimas yra sąlyginis dėl medžiagos, iš kurios atlikti šie darbai. Priskiriama todėl, kad čia, kaip ir tapyboje apskritai, yra svarbi išraiškos priemonė – spalva. |
![]() |
Išskiriamos šios sienų tapybos technikos: freska, aliejinė tapyba, enkaustika, klijų tapyba, sgrafitas, tempera, bei įvairūs mišrūs kūrybos būdai.
|
![]() |
|
Leonardas
da Vinčis. Paskutinė vakarienė.
1495-98 m. |
Freska buvo žinoma jau antikoje, tačiau suklestėjo 14 a. Italijoje, o 16 a. ištobulėjusi virto sienų, skliautų ir kupolų puošybai dažniausiai naudojama technika. |
|
|
|
Romėnų freskos fragmentas. |
Džiotas. |
Mikelandželas. |
![]() |
|
2. Sienų tapybos kūrinys, sukurtas freskos technika. Kartais freska netiksliai vadinamas bet kokia technika atliktas sienų tapybos kūrinys – nuo priešistorinių urvų piešinių iki sintetiniais dažais nutapytų šiuolaikinių kompozicijų. |
![]() |
![]() |
![]() |
||
Pirmykštė dailė Olų piešiniai |
Renesansas Freska |
20 a. Grafiti |
Mozaika (it. mosaico < lot. musaicum – kas skirta mūzoms): 1. Monumentaliosios ir taikomosios dekoratyvinės dailės technika.
|
![]() |
Figūrinė arba ornamentinė kompozicija dėstoma iš įvairų ir spalvų akmens (marmuro, granito, brangakmenių), smaltos, keramikos, stiklo ar kitokios medžiagos gabaliukų, plokštelių, plytelių. |
Komponentai sutvirtinami cemento skiediniu, betonu, sintetine derva arba kt. rišamąja medžiaga.
|
|
Mozaikos kūriniai primena tapybą, bet yra patvaresni, todėl jais dažniausiai puošiami pastatų interjerai (sienos, skliautai, grindys). Mozaika taip pat dekoruojami baldai, įvairūs buities reikmenys ir kt.
|
|
Mozaika taikyta jau 4 tūkstantmetyje pr. Kr. Mesopotamijoje. Suklestėjo antikos, Bizantijos mene, plėtota romanikos laikotarpiu.
|
Italų renesanso dailininkai suformavo Florencijos
mozaikos techniką.
|
![]() |
2. Mozaikos technika sukurtas kūrinys.
|
|
Jis įstatomas į langą, duris, įtaisomas interjere (pano, pertvara). Apšviečiamas natūralia arba elektros šviesa. Spalvų ir šviesos žaismas – pagrindinė vitražo meninės išraiškos priemonė.
K.Morkūnas |
|
|
Vitražas atsirado senovės Egipte, Romoje, suklestėjo viduramžiais. Vitražai montuoti iš plono spalvoto stiklo, kartais akmens plokštelių, sujungtų švino juostomis. Jais daugiausiai puošti romaninių ir gotikinių sakralinių pastatų langai. Pradžioje taikytos kelios spalvos (ruda, geltona, raudona), vėliau spalvų gama ivairėjo.
|
Renesanso laikotarpiu ėmė plisti tapyti vitražai. Tapyta stiklo glazūromis, po to stiklas pakartotinai degtas. Pagausėjo siužetinių, iliuzinių kompozicijų. Baroko ir klasicizmo epochose vitražo menas sunyko.
|
Atgaivintas ir plėtotas 19 a. II pusėje – 20 a. pradžioje.
Tuo
metu vitražo raidą skatino neogotikos, secesijos principai, Nabis
grupuotės veikla.
Secesijos stiliaus vitražas |
![]() |
![]() |
|
20 a. viduryje prasidėjo vitražo technologijos
perversmas: paplito storastiklis vitražas. Lieti, skaldyti stiklo luitai
sujungiami betonu, metalo konstrukcijomis. E.Markūnas. |
Lietuvoje nuo 16 a. vitražais puoštos bažnyčios ir pilys. Dažniausiai vartotas įvežtinis, kartais vietinis spalvotas stiklas. Nuo 1547 Vilniuje veikė dvarininko Martyno Paleckio stiklo dirbtuvė, 1663 įsteigtas stiklių cechas. 1905-15 Kaune garsėjo dirbtuvė „Marija”. 20 a. pradžioje paskirų vitražo projektų sukūrė M.K.Čiurlionis, vėliau , 3-4 dešimtmečiais Šv. Luko cecho dailininkai. |
![]() |
Šiuolaikinės
lietuvių vitražo mokyklos pradininkas – Stasys Ušinskas.
|