Istorinė apžvalga 
Lietuva

 

PORTRETAS – tapybos, grafikos, skulptūros arba meninės fotografijos kūrinys, vaizduojantis žmogų arba žmonių grupę. 

tapytas portretas

grafinis portretas

skulptūrinis portretas

fotografija

Leonardas da Vinčis. Dama su šermuonėliu. 16 a.

A.Diureris. Motinos portretas. 16 a.

Verokjas. Moters portretas. 1480

Portretas. Fotografija


Žmogus vaizduojamas iš priekio (vad. anfas), iš profilio, visu ūgiu (skulptūroje statula), iki juosmens (skulptūroje biustas), iki kelių, kai kada vaizduojama vien galva. 

portretas
anfas
portretas
profiliu
portretas
visu ūgiu
portrete vaizduojama
vien galva
A.Diureris. Autoportretas. 16 a. H.Holbeinas. Erazmas Roterdamietis. 1523 F.Goja. Carpio Solana portretas. 19 a. A. Kanova. Idealizuotas moters portretas. 1817

Porinis portretas vaizduoja du žmones, grupinis daugiau nei du.

 

 

P.Gogenas. Dvi taitietės. 19 a.

 

 

H.Holbeinas. Dailininko šeima. 16 a. 

F.Goja. Karaliaus Karolio šeima. 19 a.

 

Į puslapio pradžią

atgal

Pagal vaizdavimo būdą portretas būna monumentalusis (G.Jokūbonis), intymus, reprezentacinis (D.Velaskesas, F.Goja), psichologinis (Rembranto), humoristinis (šaržas), satyrinis (karikatūra)

monumentalusis reprezentacinis psichologinis humoristinis
G.Jokūbonis. Paminklas A.Mickevičiui. Vilnius  

F.Goja. Damos portretas. 19 a.

 

Rembrantas. Vyro portretas. 17 a.

 

O.Domjė. Įstatymų leidėjas. 19 a.

       

Pagal paskirtį ir kūrimo būdą molbertinis (tapytas, grafikinis portretas), taikomasis (skulptūrinis portretas, freska, mozaika).

tapytas portretas skulptūrinis portretas mozaikos portretas
T.Geinsboras. Kunigaikštienė de Bofor. 1770 O.Rodenas. Moters portretas. 1907 Imperatorius Justinianas su svita. Fragmentas. Ravena. 6 a.

 

Į puslapio pradžią

atgal

Savitos portreto rūšys yra autoportretai

Leonardas da Vinčis. 16 a.

A.Diureris. 1498

P.Gogenas. 1894

V. van Gogas. 1887

 

 

 

 

 ir portretinė miniatiūra.       

 

 

19 a. miniatiūros

 


A.Vato. Vyro portreto eskizas. 1718

 

 

Portretas dažniausiai kuriamas iš natūros arba natūrinių studijų, kai kada pagal dokumentinę medžiagą (iš atsiminimų, fotografijų, literatūrinių arba istorinių šaltinių), retkarčiais pagal išlikusią kaukolę (vad. rekonstrukcinis portretas).

A.Vato. Žilis. 18 a.

Portrete atkuriami individualūs konkretaus žmogaus išorės ir charakterio bruožai, siekiama panašumo. 

 

 

 


Portretas dažnai turi kitų dailės žanrų (istorinio, buitinio žanro, peizažo) elementų.

O.Renuaras. Sislėjus su žmona. 1868

 

A.Diureris. Erazmas Roterdamietis. 16 a.

 

Istorinė apžvalga

Į puslapio pradžią

atgal

 


Senovės Egipte buvo sukurta idealizuotų portretų, dažniausiai skulptūrinių faraonų atvaizdų ir realistinių bruožų turinčių tapytų, vadinamų „fajumo portretų“.  


Faraonės Nefertitės portretas
14 a. pr. Kr.

 

 

 

Fajumo portretas. 2 a.


Senovės Graikijoje buvo kuriami filosofų, poetų, visuomenės veikėjų portretai. Senovės Romoje portretai realistiški, pabrėžiamas portretuojamojo individualumas. Tai skulptūros, kamėjos, monetos, yra ir tapytų portretų.

 

 

Romėnų portretai  
Imperatorius Markas Aurelijus  


 

 

Moneta su Trajano portretu


Viduramžiais portretas sutinkamas sudėtingose religinėse kompozicijose. 


R.Kampenas. Nuėmimas nuo kryžiaus. 1490

 

Į puslapio pradžią

atgal

Renesanso laikotarpiu portretas pasidarė vienas svarbiausių dailės žanrų. Akcentuojama psichologinis charakteris, imta sieti portretuojamąjį su aplinka, atsirado perspektyvos elementų. Žymūs italų renesanso dailininkai tapę ir portretus: Leonardas da Vinčis, Rafaelis, Ticianas. 

Leonardas 
da Vinčis

Mona Liza
16 a.

Rafaelis

Moteris su šydu
16 a.

Ticianas

Vyras su sakalu
16 a.

Vokiečių A.Diureris, L.Kranachas, H.Holbeinas. 

A.Diureris

Autoportretas
16 a.

H.Holbeinas

Henriko VIII portretas.
16 a.

L.Kranachas

Vyro portretas
16 a.

 


Skulptūrinių statulų, biustų, medalių sukūrė italai Donatelas, Verokjas.

 

 

 


Donatelas 
Gatamelatos skulptūra. Paduja. 15 a.

 

Į puslapio pradžią

atgal

Baroko laikotarpiu sukurta reprezentacinių, dažnai idealizuotų karaliaus dvaro žmonių portretų. Tikroviškumu, psichologizmu pasižymi D.Velaskeso, Rembranto, F.Halso, gyvybingumu P.Rubenso portretai. Portretus tapė ispanų dailininkas F.Goja.

Rembrantas. Žmona Saskija. 17 a. P.Rubensas. Dailininko šeima. 17 a. F.Goja. Damos portretas. 19 a.

Klasicistiniams portretams (Ž-L.Davidas, Ž-O.Engras) būdinga rami nuotaika, statiška kompozicija. 

Ž-L.Davidas. Monsenjoras Seriziatas. 18 a.

                                                                                  

 Ž-O.Engras. Madmuazelė Karolina Rivjera. 19 a. 

Romantiniams portretams (T.Žeriko, E.Delakrua) intymumas, šviesotamsa. 
Nuo 19 a. vidurio dailėje dominavo realistinis portretas (G.Kurbe).

E.Delakrua. Šopeno portretas. 19 a. T.Žeriko. Kleptomanas. 19 a. G.Kurbė. Autoportretas.19 a.

 

19 a. pabaigoje 20 a. pradžioje reikšmingų portretų sukūrė impresionistai ir postimpresionistai. 

O.Renuaras. Artistė Jeanne Samary. 19 a. E.Manė. Moteris su vaiku sode. 19 a.   V.van Gogas. Laiškanešys Rulenas. 1888 P.Gogenas. Naktinė Arlio kavinė. 1888
  

20 a. vieni tapytojai deformavo realų žmogaus veidą, siekė dekoratyvumo, emocingumo (P.Pikaso, A.Matisas), kiti laikėsi realizmo tradicijų.

P.Pikasas. Portretas. 20 a. P.Pikasas. Sfinksas. 20 a.  

 

 

 

 

A.Matisas. P. Matis portretas, arba "Žalia linija". 20 a.  

 

 

 

 

 

Į puslapio pradžią

atgal