ROKOKAS (pranc. rococo < rocaille), 18 a. 2-8 dešimečių Europos architektūros ir dailės stilius, išsirutuliojęs iš vėlyvojo baroko. J.B.Pigalis. Merkurijus segasi savo sparnuotą sandalą. 1744 m. |
|
Šis stilius atsirado Prancūzijoje, po karaliaus Liudviko 14, „karaliaus saulės”, mirties (1715 m.). |
|
|
Rokokas siejosi su dvaro kultūra,
o taip pat reiškėsi ir sakralinėje architektūroje. Rokoko pastatai pasižymi
nedideliais masteliais, lengvomis proporcijomis, laisva, asimetrine puošyba,
rokailių ornamentu. Architektūroje paplito ovalūs planai, banguojantys
fasadai. Būdingi statiniai – rūmai, vilos, parkų paviljonai. |
|
|
Palyginti su baroku, rokoko interjerai intymesni, įmantresni.
Buvo naudojami lengvi, elegantiški ornamentai
(rokailai), stiuko plastika, auksuotos detalės ir freskos, kuriomis buvo puošiamos
civilinių ir sakralinių pastatų sienos ir lubos. Rokoko stiliaus papuošimai vyravo pastatų
vidaus puošyboje.
|
|
Rokoko
suklestėjo apie 1730 m. Rokoko stiliaus lipdiniai |
Rokoko stiliaus interjeras. Amalienburgas. Miunchenas |
Brandaus rokoko epochos pastatai palyginti nedideli ir išoriškai paprasti – rūmai ir gyvenamieji namai vienai šeimai. Mažų salonų ir buduarų sienas dengė šviesūs paneliai arba veidrodžiai, kuriuos puošė dekoratyvios kompozicijos iš gėlių, šakų ir lapų. Švelnūs pasteliniai perlų pilkumo, auksiniai arba sidabriniai tonai, blizgančios sidabrinės plokštumos, tyliai skambčiojantys krištoliniai šviestuvai šiuos kambarius darė panašius į muzikines dėželes. Dažnai daiktai ir papuošimai įgaudavo kaprizingai asimetriškas formas.
|
Madingais tapo įvairūs kinietiško stiliaus papuošimai. Tai buvo atvežtų į Europą kinietiškų meno amatų dirbinių mėgdžiojimas. Arbatinukai. Maisenas |
|
|
Kėdės ir krėslai apmušti šviesiais audiniais, lenktomis kojelėmis, lengvos, mažos komodos, sekreterai ir kiti daiktai priminė žaisliukus. Krėslas. 18 a. vid. Staliukas. 18 a. vid. |
![]() |
![]() |
Ir moterys ir vyrai dėvėjo švelnių tonų šilkinius rūbus, puošėsi nėriniais ir pudruotais perukais, tik moterys spirale susuktomis garbanomis, o vyrai su kasyte. Talijas moterys susiverždavo iki begalybės, o plačiausi sijonai primindavo puokštes.
Moteriška rokoko stiliaus suknelė. 18 a. |
|
|
Šventinį ir lengvabūdišką gyvenimą be rūpesčių vaizdavo to meto dailininkai. Rokoko stiliaus šukuosena. Karikatūra Ž.O.Fragonaras. Supynės. 1767 m. |
|
![]() |
Tapytojai linko į pastoralinius, idilinius motyvus, commedia dell'arte ikonografiją, vaizduotos galantiškos dvaro šventės, muzikavimo, šokių, lengvabūdiško meilinimosi scenos, kurtos vedutos. To meto portretai intymūs, nuoširdūs. Rokoko paveikslai nedidelių formatų, poetiški, šviesaus perlinių tonų kolorito. A.Vato. Žilis |
![]() |
Tapyboje dominavo
šviesūs rožiniai ir žydri tonai, virpanti šviesa, paslaptingi peizažo
fonai. Šalia aliejinių dažų dažnai buvo naudojamos pastelės. A.Vato. Draugija parke |
![]()
|
Anglas Viljamas Hogartas (William Hogarth) - rokoko krypties anglų tapytojas, vario raižytojas ir karikatūristas. Hogartas tapė tuometines dorovines scenas ir sukūrė keletą paveikslų ciklų, kuriuose su kandžia pašaipa vaizdavo eilinių miestiečių nutikimus. Jis rokoko tapybą papildė kandžia ironija. V.Hokartas. Grehemų vaikai |
![]()
|
Žanas-Onorė Fragonaras
(Jean-Honoré
Fragonard)
prancūzų tapytojas ir grafikas -
vienas iš garsiausių rokoko krypties meistrų. Ž.O.Fragonaras. Žaidimas |
Gracingos damos ir kavalieriai linksminasi poetiškame parkų fone, žaižaruoja
šilkiniai drabužiai. Bušė. Markizės de Pompadur portretas.
1756 m. |
|
Kanaletas. Venecijos dožų rūmai. 1730 m.
|
|
G.Tiepolo. Pegasas. 1746-47
m. |
F.Gvardis. Venecijos vaizdas nuo molo. 1770 m.
|
|
Lengvumas, švelnumas ir gracija viešpatavo ir skulptūroje. Dažnai
vaizduojamos besimaudančios moterys, pučiai ir amūriukai. Maiseno porcelianas. Skulptūrėlė ir indai |
|
Naujos rokoko idėjos veikė ir parkų projektuotojus. Priešingai simetriškam
ir taisyklingam prancūziškojo baroko parkui, atsirado natūralią gamtą mėgdžiojantis
parkas vingiuotais takeliais su lyg atsitiktinai išmėtytomis medžių grupėmis. Stougedas, Viltširas. Landšaftinis parkas
|
|
|
|
|
Asimetrinis
rokoko stiliaus kartušas |
|
|
Rokoko gimtinė Prancūzija savo architektūroje netrukus atsisakė šio stiliaus, tačiau Austrijoje ir P.Vokietijoje jis ir toliau gyvavo elegantiškuose ir gracinguose fasaduose bei vidaus apdailoje. Vienos rūmų laiptinė |
Džiugios, šventiškos ornamentikos formos klestėjo architektūroje, tapyboje, plastikoje, kalvystėje ir sąlygojo šių meno šakų sambūvį, pasireiškiantį rokoko menų sintezės kūriniais. Vokietijoje rokoko stilius ypač ryškiai atsispindėjo architektūroje.
|
Sansusi rūmai |
|
Berlyno
rokoko stiliaus karieta. |
|
Karaliaus Albrechto karūnavimui pagaminta karieta. Paryžius. 1740 m. |
|
Karūnavimo imperatoriškoji karieta. Viena 18 a. vid. |
Dalis Cameo
servizo
|
|
Ąsotis ir
dubuo
|
|
Rokoko stiliaus taikomosios dailės dirbiniai
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |