BUITINIAI AUDINIAI |
Audimas – taikomosios tautodailės šaka, apimanti audinių,
vilnonės, lininės aprangos, buitinės paskirties reikmenų
(rankšluosčių, užuolaidų, juostų, užtiesalų,
staltiesių, lovatiesių, takų ir įvairių kitokių
audeklų) gamybą įvairiomis technikomis. Audimo staklės |
Audimas buvo vienas pagrindinių lietuvių mergaičių amatų. Verpti, austi pradėdavo paauglės mergaitės ir kraudavo į kraičio skrynias lovatieses, drobę, juostas.
|
A
Gražiausiais audiniais, drabužiais valstiečiai puošdavosi per iškilmingas šventes, siejamas su apeigomis, papročiais. Juos tausodavo ir perduodavo iš kartos į kartą. Lovatiesė. Ignalinos r. 20 a. I p. |
Vieni seniausių audinių (18-19 a.) yra lovatiesės, rankšluosčiai, staltiesės, paklodės, priegalvių, patalų užvalkalai, gūnios, užuolaidos, kilimai, takai ir kt. Šie audiniai buvo audžiami iš lininių, vilnonių, kartais kanapinių verpalų. 19 a. antrojoje pusėje pradėta vartoti medvilnę bei šilką, 20 a. – dirbtinį šilką ir kitas sintetines medžiagas. Paklodės. Zarasų r. 19 a. pr. |
Drobiniai (vadinamieji baltieji) buitiniai ir dekoratyviniai audiniai (rankšluosčiai, staltiesės, užvalkalai, paklodės) yra daugiausia vienspalviai. Juose derinami baltinti ir nebaltinti lininiai arba medvilniniai verpalai, kuriais išgaunami geometriniai raštai. Tik pakraščiuose įaudžiami raudoni arba mėlyni žičkai. Šios spalvos turėjo magiškos prasmės ir saugojo nuo blogio. Audinius užbaigia prisiūti kuteliai, pinikai arba mezginiai. Rankšluosčiai. Švenčionių r. 19 a. vid. |
Rankšluostinė. LBM. Rumšiškės
Reikšmingą vietą žmonių gyvenime užėmė rankšluosčiai, kabinami išpjaustinėtose rankšluostinėse. Jie puošdavo pirkias bei seklyčias. Nuotaka per vestuves išdalindavo 20-30 rankšluosčių. Jie buvo naudojami vestuvių ir laidotuvių apeigose. |
Raštai, ornamentai tobulinti daugelį šimtmečių. Tai motyvai, vadinami langais, kryželiais, koriukais, katpėdėlėmis, dobiliukais, agurkėliais. |
|
Lietuvių liaudies audinių raštams būdinga aiški,
santūri kompozicija. Geometriniai raštai, ritmiškai kartodamiesi,
sudaro raiškų grafinį piešinį. Lovatiesė |
Keičiantis audimo technikai, kito ir audinių raštų komponavimas. Šalia geometrinių raštų atsirado stilizuotos augalijos ir gyvūnijos motyvų, tačiau lietuvių meistrų audiniuose iki šių dienų vyrauja geometriniai motyvai (saulutės, žvaigždutės) bei senoviniai spalvų derinimo būdai. Lovatiesė. Zarasų r. |
Lovatiesės, gūnios pasižymėjo spalvų įvairove, savita kompozicija. Lovatiesių raštus, jų komponavimą nulėmė tradicijos, audimo būdas. Aukštaičių lovatiesėms būdingi skersiniai, žemaičių – išilginiai ryškių sodrių spalvų (raudonos, žalios, burokinės, violetinės, juodos) dryžiai. Lovatiesė. Astravo r. |
|
Dzūkių
ir aukštaičių audinių raštai smulkūs, žaismingi.
Naudojami katpėdėlių motyvai. Šiose lovatiesėse
įaustos įvairių spalvų gijos, todėl jos
vadinamos margutėmis. Lovatiesė. Varėna
|
|
Natūralios spalvos: mėlyna – vyšnių lapai, raudona –
rugiagėlių galvutės, žalia – obelų žievė ir
pan. Lovatiesė. Trakų r. |
|
Dvikinkis fajetonas. LBM. Rumšiškės |
Gūnias kiekviena audėja stengėsi išausti kuo ryškesnes
ir margesnes. Spalvų vartojimas ir derinimas atskirose Lietuvos
srityse yra skirtingas. Įvairaus intensyvumo ir įvairių
atspalvių šiltos spalvos daugiausia gretinamos su šaltomis
spalvomis (raudona su žalia, geltona su violetine, juoda su balta,
oranžinė su mėlyna ir t. t.). Kasdienės gūnios
paprastesnės, pakulinės, šventadieninės – ryškių
spalvų, vilnonės. Dažnai gūnios siuvinėtos, su
monogramomis, pagaminimo metais. |