APVALIOJI SKULPTŪRA

 

Skulptūra – trimatės formos kūriniai.

 

H.Mūras. Prigulusi figūra

Pagrindinės skulptūros technikos: drožyba, kalyba, liejyba, lipdyba.


Iš pradžių skulptorius piešia paruošiamuosius eskizus, lipdo molio arba plastilino modelį, kurį dažniausiai didina ir lieja iš gipso. 

O.Rodenas savo studijoje

S.Kuzma. Pieta. Paminklas Sausio 13 atminti

Pagal paruoštą modelį skulptūra kuriama iš patvarios medžiagos – metalo, akmens, medžio, betono. 
Kūrinys gali būti šlifuojamas, poliruojamas, patinuojamas, polichromuojamas, auksuojamas, sidabruojamas.

 

 

Į puslapio pradžią

atgal

 

Dabar taikomos ir netradicinės išraiškos priemonės – smėlis, popierius, audiniai, vanduo, elektros šviesa. 

 

R.Raušenbergas. Monograma. 1955-59

Ch.Miro. Moteris ir paukštis. 1981-82 

Dž.Segalas. Taims skveras nakčia. 1970

 E.Kynholcas. Šuns laikymas. 1986 m.

 

Skulptūros meninę išraišką lemia tema, medžiaga ir plastika, t.y. masių santykis, proporcijos, siluetas, paviršiaus modeliavimas.

 

A.Archpenka. Pjeras. 1913

N.Gabo. Konstrukcija. Akmuo su apykakle. 1933-36

D.Smitas. Cubi XIX. 1964 


 

Pagrindinės skulptūros rūšys yra apvalioji skulptūra ir reljefai.

 

Donatelas. Šv. Jonas. 1408-15

Donatelas. Madona debesyse. 1425-30

Donatelas. Gatamelatos skulptūra. Paduja. 1450

 

Į puslapio pradžią

Atgal

 

Pagrindinės skulptūros formos: statula, skulptūrinė grupė, torsas, statulėlė, kartais priskiriamas medalis.

 

A.Majolis. Viduržemio jūra. 1905

O.Rodenas. Kalė miesto piliečiai. 1884-89

A.Archipenka. Besisukantis torsas. 1921    

Statula Skulptūrinė grupė Torsas
O.Rodenas. V.Hugo biustas. 1887 P.Repšys. Medalis. 1971 K.Brankušis. Paukštis erdvėje. 1932-40 m.

Biustas

Medalis Statulėlė

 

Pagal paskirtį būna paminklinė, dekoratyvinė, kamerinė skulptūra, kartais skiriama smulkioji skulptūra.
Kūrinio dydis lemia skirstymą į kamerinę ir monumentaliąją skulptūrą.

Kamerinė skulptūra. Skulptūros rūšis: natūros dydžio arba kiek mažesni skulptūros kūriniai, paprastai laikomi patalpose, bet su architektūra tiesiogiai nesusiję. Būna įvairių formų – biustas, statulėlė, skulptūrinė grupė. Mažąja skulptūrai paprastai priskiriami kūriniai, kurių dydis neviršija 40-50 cm.

 

A.Džiakometis. Kovos vežimas. 1950 m.

R.Lichtenšteinas. Trys potepiai. 1984

 

M.Ernstas. Mobilus objektas

 

H.Mūras. Motina ir vaikas. 1956

 

A.Kolderis. Augantis kalavijas. 1947 m.

A.Archipenka. Pokalbis

H.Arpas. Egiptietis. 1938 m.

N.Gabo. Bronzinė sfera. 1960 m.


 

Į puslapio pradžią

Atgal

Monumentalioji skulptūra 

Monumentalioji dekoratyvinė dailė, dailės rūšis: stambių formų, dažnai svarbaus visuomeninio turinio dailės kūriniai, pasitelkiami formuojant architektūros aplinką, ryškinant ansamblio (aikštės, parko, pastato eksterjero arba interjero) idėją, kultūrinį, socialinį, politinį reikšmingumą.


 

V.Vildžiūnas
Paminklas L.Stuokai-Gucevičiui.
Vilnius

 

 

 

 

Monumentalioji dailė apima monumentaliąją skulptūrą ir tapybą (sienų tapyba, vitražas), architektūrai arba gamtinei aplinkai skirtus taikomosios dekoratyvinės dailės kūrinius. 

Monumentaliajai dailei priskiriami ir kai kurie statiniai (triumfo arka, obeliskas). Monumentalioji dailė plėtota jau senosiose kultūrose.


Triumfo arka. 19 a.

V.Kašuba.
Paminklas LDK Gediminui. Vilnius. 1996
(paminklą pagal modelį atliko M.Šnipas)

 

Monumentas [lot. monumentum - paminklas], stambaus mastelio, didingų formų skulptūros arba architektūros kūrinys, kuriuo pagerbiamas tam tikrai istorinei žmonių bendrijai svarbus asmuo, įvykis, idėja; kitaip – paminklas. 

 

S.Kuzma. Pieta.
Paminklas Sausio 13 aukoms atminti.
Vilniaus Antakalnio kapinės. 1995

Monumentalumo sąvoka įsitvirtino 18 a. prancūzų kalboje, keliautojams mėginant įvardyti įspūdį, patirtą išvydus senovės Egipto architektūrą.

 

Į puslapio pradžią

Atgal

 

Paminklas  
Monumentas, architektūros arba skulptūros kūrinys, kuriuo pagerbimas svarbus asmuo, įvykis, idėja. 

Tai paminklinė skulptūra, memorialinė skulptūra, atminimo ženklo paskirtį turintis skulptūros kūrinys.


 

 

 

 

G.Jokūbonis.
Paminklas A.Mickevičiui.
Vilnius. 1984

 

 

 

 

Egipto piramidės

Platesne prasme tai paminklas, siauresne – antkapis. 


Paminklų prototipais laikomi senovės Rytų ir Egipto paminkliniai bei simboliniai statiniai, pavyzdžiui piramidė. 

Antikos laikotarpiu susiklostė pagrindinės, vėlesnėse epochose plėtotos formos: kolosas, paminklinė kolona, raitelio statula, triumfo arka ir kt. 

Paminklas imperatoriui Markui Aurelijui. 
Kapitolijaus kalva. Roma. 161-180

 

 

Trajano kolona.
Apie 114 m. 

F.Riudas. Paminklas Napaleonui. 1845

Viduramžiais paplito epitafija, 19 a. – paminklinė lenta, įvairios paminklinės statulos atmainos. 
20 a. kartais derinama praktinė ir memorialinė paminklo paskirtis: Johno F. Kenneddy oro uostas Niujorke, Vytauto Didžiojo muziejus Kaune.


 

T.Smitas. Minimalistinė skulptūra

Dekoratyvinė skulptūra. Tai skulptūros rūšis: puošybinės paskirties kūriniai. Dekoratyvinė skulptūra gali būti labai įvairi: nuo mažų statulėlių iki sodų ir parkų skulptūros arba didžiųjų modernių miestą puošiančių kompozicijų.


 

 

 

K.Brankušis. Bučinys. 1908

A.Kolderis. Mobili skulptūra

H.Mūras. Prigulusi figura


 

Į puslapio pradžią

Atgal