Moteris prie molberto

MOLBERTINĖ TAPYBA,

 


tapybos rūšis: mažų matmenų paveikslai, kurie ne tik tapomi ant molberto, bet gali būti ant jo ir eksponuojami. 

 


           

V.van Gogas. 
Autoportretas. 19 a.


 

P.Pikasas.
Sfinksas. 20 a


Ž.Brakas
Natiurmortas. 20 a.

S.Dali
Deganti žirafa. 20 a.


 

Tokios kamerinės kompozicijos atsirado renesanso laikotarpiu, paplito 17-18 a.

 


Kartais molbertine tapyba vadinami bet kurie nešiojamo formato paveikslai, tuo pabrėžiant jų skirtingumą nuo sienų tapybos kūrinių.

Leonardas da Vinčis
Mona Liza
16 a.

 

 

 

Molbertinės tapybos techniką apibrėžia sąvokos akvarelė, enkaustika, guašas, pastelė, aliejus, tušas, o tai jau tapybos technikos.


Į puslapio pradžią

atgal

 

Akvarelė (it. acquarello< lot. aqua - vanduo)

J.Balzukevičius 
Šv. Juozapo bažnyčia. 1877 


V.Mačiulytė 
Vilnius žiemą. 2002

J.B.Jongkindas 
Žvejų laivai. 19 a.

 

1. Vandeniniai dažai. Gaminami iš smulkiai sutrinto pigmento ir vandenyje tirpstančio rišiklio su kai kuriomis priemaišomis (medumi, glicerinu). Skaidri, išdžiūvusi šviesėja. Nėra baltos spalvos. Neatspari šviesai, todėl šiais dažais nutapytus darbus būtina eksponuoti padengtus stiklu. 
Į akvarelę panašus guašas, tik neskaidrus, nes jo sudėtyje yra baltalų.


J. Mikėnas. Madona. Apie 1931

2. Tapybos technika. Akvareliniai  dažai maišomi su vandeniu ir minkštu teptuku tepami arba liejami plonais, skaidriais sluoksniais ant sudrėkinto popieriaus, pergamento, šilko. Kai kada smulkios linijos, kontūras atliekami plunksna, pieštuku, pastele. 


A.Gorkis. Virdžinijos peizažas.1944

Reikalingas preciziškumas, nes tapant šia technika, negalima taisyti. 

P.Sinjakas. Žvejybos laivai. Akvarelė, pieštukas, guašas. 1919–1921

Akvarelė žinoma jau senovės Egipte, Graikijoje, Romoje. 
Europoje iki 18 a.
derinta akvarelė su guašu, dažnai taikyta paveikslų eskizams ir projektams. Kaip savarankiška technika palyginus nesena. Ja tapomi originalūs kūriniai, knygų iliustracijos. 

 

P.Klė
Pietų (Tuniso) sodai. 1919


 

 P.Klė
 Raudonas ir baltas kupolas. 1914

 

 

K.Grigaliūnas. 
Natiurmortas. Akvarele. 1980


E.Pilypaitienė
Šventoji. 2001

 

V.Kandinskis. 
Peizažas su juoda dėme Nr2. 1913


V.Kandinskis
Kompozicija Nr. 5


Į puslapio pradžią

Atgal

Aliejinė tapyba, tapybos technika. 

Tapoma aliejiniais dažais ant įvairių medžiagų pagrindo: drobės, medžio lentos, faneros, kartono, popieriaus, metalo. Pagrindas gruntuojamas, dažnai daromas podažis. Teptuku, mentele tepami plonu arba storu sluoksniu dažai persišviečia (lesiruotė) arba nepersišviečia. Galima tapyti greitai, dažniausia vienu sluoksniu, arba ilgai, keliais sluoksniais. Aliejinės tapybos kūrinys gali būti taisomas, pertapomas, jo spalvos intensyvios, gana atsparios, galima faktūra (naudojant teptuko kotą, taškant, gramdant).  

 

Aliejinė tapyba A.Matisas. Desertas. 1908 P.Gogenas. Arlio kavinėje. 1888 Aliejinė tapyba

Dažniausia kuriami molbertiniai, rečiau sienų tapybos kūriniai, kartais dekoruojami dailiųjų amatų dirbiniai. Aliejinė tapyba minima antikos, viduramžių šaltiniuose. 
Paplito 15 a. Nyderlanduose (pradininkais laikomi tapytojai Hubertas ir Janas van Eikai).

Janas van Eikas.
Arnolfinių sužieduotuvės. 1434

Vėliau išpopuliarėjo visoje Europoje. Iš pradžių tapyta ant lentų: aliejinė tapyba derinta su tempera, ja darytas podažis. Grynąją aliejinę tapybą ėmė taikyti Venecijos mokyklos dailininkai.


                        P.Klasas. Pusryčiai su veršiena. 1647

Rembrantas. Autoportretas. 17 a.

Ticianas. Venera su veidrodžiu. 1555   

K.D.Fridrichas. Sudužusios viltys. 1824

Davidas. Horacijų priesaika. 19 a.

E.Manė. Balkonas. 1869

Davidas. Marato mirtis. 1793

F.Milė. Varpų rinkėjos. 19 a.


Į puslapio pradžią

atgal

  

Pastelė [pranc. pastel < it. pastello < pasta - tešla]:

1. Sausi lazdelių pavidalo dažai iš smulkiai sutrinto pigmento, kreidos, gipso arba molio ir rišamosios medžiagos. Gaminama spalvų serijomis, kiekvieną seriją sudaro tam tikras pagrindinės spalvos atspalvių skaičius.

 

 

E.Dega. 
Šokėja su puokšte. 
1877


 

E.Dega. 
Balerina, užsirišanti batelį. 
1888   

 

 

 

2. Tapybos ir piešimo technika. Pastele piešiama ant šiurkštaus popieriaus, kartono, gruntuotos drobės, zomšos, pergamento linijomis, štrichais; kartais dažai įtrinami pirštais, vatos tamponais, teptukais. pastelės neįsigeria, nuo mechaninių dirgiklių byra, todėl dažnai fiksuojama. Fiksažas purškiamas purkštuvu, jis šiek tiek pakeičia pastelės spalvas.

E.Dega. Kabaretas. 1877

 

3. Pastelės technika sukurtas dailės kūrinys. Būdingas matinis paviršius, švelnus, minkštas koloritas, subtilūs, skaidrūs atspalviai. Pastelė atsirado 15 a.; ypač paplito 18 a. portreto ir buitinio žanro tapyboje Prancūzijoje; primiršta 19 a. I pus.; atgimė 19 a. pab. impresionistų ir postimpresionistų kūryboje. 

 

A.Tulūz-Lotrekas. Moulin de la Galete užstalė

A.Tulūz-Lotrekas. Kavinėje. 19 a.

E.Dega. Mėlynosios šokėjos. 1899


M.K.Čiurlionis. Laidotuvių ciklo darbas

Lietuvoje šia technika pradėta piešti 19 a. pab.-20 a. pr.


Ypač daug pastelių sukūrė Mikalojus Konstantinas Čiurlionis.

M.K.Čiurlionis. Ramybė. 1905

 

Į puslapio pradžią

atgal