20 a. I PUSĖS MENAS |
20 a. pirmosios pusės Vakarų Europos šalių meninis gyvenimas apibūdinamas bendru modernizmo terminu (pranc. modernisme < moderne – naujas, šiuolaikinis). Ypač gausiais ir ryškiais moderniojo meno sąjūdžiais pasižymėjo pirmieji du amžiaus dešimtmečiai.
|
V.Gropijus. Linkolno namas. 1938 m. |
19 a. pab.- 20 a. vid.
audringa mokslo ir technikos plėtra bei modernizmo estetikos įsigalėjimas
modifikavo statybos meno koncepciją. |
R.Piano, R.Rodžersas. Pompidu centras. Paryžius. 1977 m. |
Pastato erdvė tapo atvira, laisva ir dinamiška. Ją pradėta organizuoti „iš vidaus", funkciniu ir konstrukciniu sprendimu diktuojant išorinį architektūros apvalkalą. Modernistinė meninės autonomijos idėja paskatino atsisakyti ornamentinio dekoro bei dailės priemonių, ryškinti grynąją architektūrinę raišką: masių ritmiką, konstrukcinę ir inžinerinę sąrangą, statybinių medžiagų spalvų ir faktūrų derinius.
|
Susiklostė specifiniai
architektūriniai judėjimai bei kryptys: racionalizmas , organinė
architektūra, brutalizmas, metabolizmas. Le Korbiuzjė. Rošano koplyčia |
|
Frankas Loydas Raitas. Gugenhaimo muziejus. |
Frankas Loydas Raitas. Gugenhaimo muziejus. |
Mokslo ir technikos pažanga, ekonomikos ir pramonės augimas skatino miestų plėtrą, kuri lėmė ir architektūros pokyčius. Po trumpo art nouveau periodo kristalizavosi moderniosios architektūros samprata. |
Šį naują požiūrį atspindi funkcionalizmas, padaręs perversmą viso pasaulio architektūroje. Funkcionalistai projektavo atsižvelgdami į užsakovų poreikius ir pastato paskirtį, gausiai naudojo surenkamas gelžbetonines, karkasines konstrukcijas, stiklą, metalą ir kt. medžiagas. 20 amžiaus arka. Paryžius |
Racionalistines funkcionalizmo idėjas Vokietijoje plėtojo
Bauhauzo dėstytojai Valteris Gropijus (Walter Gropius), |
Pirmieji avangardiniai projektai buvo realizuoti
nedideliuose gyvenamuosiuose namuose, vėliau paplito ir visuomeniniuose
bei pramoniniuose pastatuose. F.L.Raitas. Namas virš krioklio |
|
Naujais ir itin subjektyviais meninės
raiškos būdais 20 a. pirmosios pusės dailininkai stengėsi perteikti
dvasinę žmogaus būseną pakitusiame pasaulyje, atsakyti į paaštrėjusius
egzistencijos klausimus. Dž. de Kirikas. Didysis metafizikas. 1917 m.
|
20 a. pirmosios pusės moderniosios skulptūros raida susijusi su pakitusia formos samprata, kurią veikė įvairūs meniniai sąjūdžiai. Ypač didelės įtakos turėjo Ogiusto Rodeno (Auguste Rodin) kūryba, kubizmas, menininkų pažintis su Afrikos ir kitų šalių primityviuoju menu. Tuo laikotarpiu dirbo daug garsių individualaus braižo dailininkų.
|
Didingas kompozicijas kūrė Henris Mūras (Henry Moore), statišką uždarą formą mėgo Aristidas Majolis (Aristide Maillol), ekspresyvų siluetą - Emilis-Antuanas Burdelis (Emile-Antoine Bourdelle). Šioje dailės šakoje jėgas bandė ir tapytojai (P.Pikasas, Dž.Brakas).
|
Jais sekdami stilizacijos efektų siekė Žakas Lipšicas (Jacques Lipchitz), erdvines kompozicijas kūrė Naumas Gabo (tikr. Naum Nehemia Pevsner) ir jo brolis Antuanas Pevsneris (Antone Pevsner).
Organinės kilmės formoms
artimas abstrakcijas mėgo Konstantinas
Brankušis
(Constantin
Brâncuşi). |
A.Majolis. Viduržemio jūra. 1905 m.
|
A.Džiakometis. Keturios figūros
|
M.Marinis. Raitelis. 1955 m.
|
20 a. pirmosios pusės taikomoji dailė pasižymi funkcionalumu: dirbiniuose glaudžiai siejasi daikto paskirtis, forma, medžiaga ir technika. Iš Vokietijos, Švedijos, Austrijos, Šveicarijos plitusios funkcionalizmo idėjos, paprastos daikto formos, pritaikytos masinei gamybai, kultas įsitvirtino daugelyje šalių. Prancūzijoje, kur taikomosios dailės, kaip individualios kūrybos, samprata buvo ilgaamžė, dekoratyvumo tradicijos išsilaikė beveik iki trečiojo dešimtmečio vidurio. Šiuolaikinio dizaino idėjos centru tapo Bauhauzas, pagrindęs svarbiausius jo principus. L. Mysas van der Rohė. „MR" Fotelis. 1927 m. |
Taikomosios dekoratyvinės dailės raidai didelės įtakos turėjo 1925 m. Paryžiuje surengta Dekoratyvinės dailės ir moderniosios pramonės paroda, paspartinusi art deco stilistikos, būdingos trečiojo ir ketvirtojo dešimtmečio taikomajai dailei, sklaidą.
|
Modernizmo ištakos dailėje siejamos su impresionizmu, postimpresionizmu, simbolizmu. Modernizmo apogėjus tapatinamas su tarpsniu nuo 20a. pradžios iki I pasaulinio karo, kai V.Europos kultūros centruose intensyviai formavosi bei viena kitą keitė modernizmo kryptys. Modernizmas skirstomas į du etapus: klasikinį (trukusį iki II pasaulinio karo) bei vėlyvąjį (trukusį nuo pokario iki 7 dešimtmečio II pusės, postmodernizmo atsiradimo). Dž.Severinis. Priemiesčio apkasai. 1915 m. |
H.Arpas. Mėlyna balta ir kiti. 1925 m.
Klasikinis modernizmas formavosi V.Europoje, vėlyvasis modernizmas – JAV. |